Uge 50: Brobygning, terminsprøver og julestemning.

Ranum nissen har været på spil ikke alene er alle julekort blevet vendt på hovedet, efterårsferien er flyttet til uge 41 i alle de nye REC kalendere, men den har også slukket lyset på gange og stier, når det skulle tænde osv. Heldigvis har eleverne formået at skabe mere julestemning ved at hygge, og pynte op, samt fylde gode sager i forstanderens julesok. Det er godt der kun er 1 uge til juleferien begynder!

Skolen har stort set været tømt i dagtimerne i denne uge, da alle elever enten har været til Brobygningsforløb i Års, Aalborg, Fjerritslev eller har siddet til terminsprøver. Det er en meget mærkelig oplevelse, men heldigvis så strømmer alle ind i efterskolelivet igen til den sene samling i festsalen. Her har vi både sunget danske, engelske og tyske julesange!

Julekalenderhygge i TV stuerne og på værelserne.

Hver aften er der rå-nisse-julehygge omkring julekalendertid og især for de elever, som kommer fra udlandet og ikke forstår dansk, er det en sjov oplevelse at opleve de andre elevers begejstring. Det smitter og der bliver julet på rigtig mange værelser nu. Midt på ugen gik aftenlærerne i hvert hus en runde på alle værelser og kårede det mest julede værelse, her halvvejs i konkurrencen.

Fremlæggelse af projektopgaver

I denne uge har eleverne på 9. årgang også fremlagt deres projektopgaver og der er rigtig mange fine præsentationer. Eleverne i 10. årgang er stadig i gang med deres OSO projektfremlæggelser, og der udvises stor kreativitet. En gruppe fremviste bl.a. en model af hvordan man bliver astronaut og demonstrerede det med en raketopstilling. En anden gruppe har fremstillet bacon af gulerødder, så vejleder og censor blev snydt.

Vælg mellem 19 profilfag – Fra Cuba Pioner til Ridning i Island

Den endelige afstemning til 3. periodes profilfag endte med 19 fag: Nu skal forældrene bekræfte elevernes valg inden den 3. januar.

• Alpint Skiløb og Snowboard
  • Dykning OW og AOW.
  • Wakeboard
  • Dans i Bejing
  • Sejlads
  • Musik i New Orleans
  • Hardball Adventure
  • Cuba Pioner
  • Konditori
  • Cheerleading i Los Angeles
  • Fit for Life – Islandsk Viking Power
  • Fridykning – Malta
  • Pilgrimsrejse til verdens ende, Spanien/ Portugal.
  • Motorsport
  • Fotosafari
  • Guerilla Filmmaking
  • Ridning Island.

Dahal rejser tilbage til Nepal

Vores nepalesiske gæstelærer Dahal Mukunda rejser på søndag tilbage til Nepal efter 2½ måned i ranum. Dahal har deltaget som gæstelærer i Nepal timerne, og så har han hjulpet i bageriet, da hans store drøm er at blive bager i Nepal. Vi møder Dahal igen i januar, hvor han er med som guide på kulturtrekket.

Dahal med sin første maskine til bageri i Nepal.

Juletur til Ålborg

I denne weekend drager eleverne lørdag til Aalborg for at købe julegaver og opleve julestemningen i midtbyen, senere går turen til shoppingcentrene i sydbyen og så skal der om aftenen hygges igennem. Det er den sidste weekend inden den lange juleferie, så den skal nydes i fællesskabet.

Den kommende uge

I den kommende uge er der almindelig undervisning i de boglige fag og kulturfagene. Mandag formiddag er der Luciaoptog, tirsdag eftermiddag er der jule-høvdingebold mellem alle kontaktgrupperne. Torsdag er der en meget spændende workshop for alle elever om eftermiddagen og om aftenen går vi i fakkeloptog til Ranum kirke og holder vores egen julegudstjeneste sammen. Fredag kåres årets juleværelse – efter at alle har gjort julerent, og så tror vi nok, at Ranum julenissen har lavet en aftale om, at Santa Claus holder et kane-pitstop ved Livstræet i Ranum.

Julehjemrejsen sker efter kl. 14.15. Vi tilbyder REC busservice til Hobro og til Viborg, og eleverne melder sig på via Skoleplan.

Med venlig hilsen og rigtig glædelig 3. adventsweekend.

Olav Storm Johannsen
Forstander