Gensynsweekend, spændende foredrag og nye kulturfag

Denne uge startede med Gensynsdag, vi har haft 2 spændende foredrag og så har vi taget hul på de nye kulturfag. Overgangen til vintertid er forløbet uden problemer, vores gæster fra Indonesien, Indien og Thailand syntes godt nok, at det var underligt og mørkt om eftermiddagen. Den første elevfest arrangeret uden for skolen, blev en succes, også at dømme efter antallet af kærester på skolen. Det bliver koldere og det er tiden, hvor eleverne rykker tættere sammen og klubberne flytter indenfor i sportshallen, Design, musik og biografen. Tirsdag startede nye valgfag og så har vi haft 2 spændende foredrag i denne uge. I dag, fredag, har vi årets første kontaktlærer – forældre samtaler, og så er det søskende weekend, så vi forventer ca. 200 søskende i løbet af eftermiddagen og aftenen.

Gensynsdag

I weekenden havde vi gensynsdag for alle tidligere hold. Utroligt at være vidne til så mange menneskers store glæde ved at være tilbage og se deres venner.
Til samlingen så vi blandt andet en elevmindefilm for 2014-15, som viste alle de bedste ting ved et efterskoleår. Den kan du se eller gense her.

Første spadestik til Æblesti og frugthave.

I forbindelse med det store haveprojekt er det blevet tid til at plante vores egne æbletræer. Vi har derfor indkøbt ca. 80 æble-, blomme, og pæretræer og de er nu blevet plantet af Peters danskhold, som lige har arbejdet med syndefaldsmyten. Træerne står langs med stien mellem Ranum Hus og Seminariehusets spisesal. Derfor kommer stien nu til at hedde Æblestien. Vi håber at vi i mange år fremover kan høste frugterne til glæde for eleverne. Arbejdet med at plante frugttræerne blev ledet af tidligere lærer Erik Knudsen, som også var med til at starte Ranum Efterskole i 2004. Han er ekspert i at pode frugttræer, og i hans store have står et træ med ca. 10 forskellige frugter på samme stamme.

2 spændende foredrag: et om stoffer og et om at hjælpe hinanden og blive verdensmester i sit eget liv.

Tirsdag holdt Martin Fritzen et spændende og lidt skræmmende fordrag om sit liv som misbruger, og hvordan han tog kampen op og fik dannet nye venskaber og blev fri af hashen mv. Der var meget stille i festsalen og nogen gange gjorde det næsten ondt at lytte til Martins beretning.
Onsdag fik vi besøg af Anders Kofoed fra Travelape, han holdt et levende og stærkt foredrag om at turde være sig selv, og om det at skal være god ved hinanden! Alle historierne krydret med rejsefortællinger og en meget levende formidling, som næsten chokerede eleverne. Nogle af Anders mottoer er “Be yourself… Everyone else is already taken” eller “Dare to be an Original” og det falder præcist ind i Ranum Efterskole Colleges motto “Non Videre – Sen Esse”, som oversat fra latin betyder ” Ikke at synes, men at være”. Eleverne tog foredraget til sig og vi ved at Anders gør en stor forskel for elever, som stadig er lidt usikre på at være hjemmefra.

Tak for besøget, Malaysia, Thailand og Indonesien

Vores fantastiske gæster fra Malaysia, Thailand og Indonesien er rejst hjem efter 4 oplevelsesrige uger i Ranum, København og ved deres værtsfamilier. De startede på skolen sammen med de 20 kinesiske gæsteelever og de har boet på forskellige værelser over skolen. De internationale gæsteelever har lavet et rigtigt flot vægmaleri i Seminariehuset, som minde om et rigtigt fint besøg og ophold. Traditionen tro får alle gæsteelever et certifikat og der udveksles gaver. Det gule tørklæde er fra Indonesien og flaget fra Thailand.

Fint fitness besøg af to danmarksmestre

Vi havde besøg af junior danmarksmesteren i body fitness Mie Paulsen, og Danmarkmesteren i Athletic Fitness Thomas Nordal. Det blev til en dag med masser af tips om træning, kost og motivation. Flere end 25 elever kæmpede bravt for at holde trit med de to eksperter, og måtte sande at træning gør mester.

Søskende weekend

I denne weekend er der søskende weekend. Temaet er Halloween og der er lagt op til hyggelige og uhyggelige oplevelser over hele skolen. Vi har bedt flere tidligere elever om at deltage i arrangementet, og de ved lige præcist hvordan man får en rigtig dejlig efterskoleweekend.

I den kommende uge & god weekend

Uge 46 er den første rigtig Kulturfagsuge, hvor alle holdene for alvor starter deres forberedelser til de store ekspeditioner i januar. Der er bliver lagt rigtig meget energi i at få kombineret de faglige forløb og aktiviteterne i kulturfagene, så eleverne på flere områder at den faglige værktøjskasse kommer i spil. Flere hold har også en del fysisk træning som forberedelse og i de næste mange uger vil vi opleve at bl.a. Nepal trekking holdene går deres vandrestøvler til på trapperne. I fridykning skal elevene trænes mentalt og fysisk i at holde vejret og der er en fantastisk koncentration og ro i timerne. De mange elever der rejser til Hawaii er også gået i gang med deres forberedelser og det er altid spændende, når det er et helt nyt profilfag.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend

Olav Storm Johannsen
Forstander