Brobygning, Projektskrivning, pige- og drengeaften.

Kære læser!
Hele ugen, tidligt om morgenen og 1 minut før tid kørte 280 elever på10. årgang i busser til Ålborg og Års for at komme i den obligatoriske brobygning. Hjemme på skolen startede 9. årgang dagen sammen med deres projektvejledere og oplevede en helt anden hverdag med kun 120 kammerater i huset. Sidst på eftermiddagen blev det store fællesskab genetableret og vi har i løbet af ugen haft flere sociale aktiviteter, som har samlet flokken igen.

Tirsdag frokost var der ANTI hverdag, og køkkenteamet præsenterede en rigtig flot 3 retters menu for alle ansatte og 9. årgang.
https://zimbra.www.ranumefterskole.dk/service/home/~/?auth=co&loc=da&id=293063&part=2 https://zimbra.www.ranumefterskole.dk/service/home/~/?auth=co&loc=da&id=293064&part=2

Tirsdag aften var der pigeaften efter spisning, hvor alle piger mødtes til hygge og pigesnak over søde forfriskninger i spisesalen.

Onsdag aften var det drengenes tur til at holde “drengeaften” og det gik vildt for sig ved spisningen. Alle drengene samledes ved søen, tændte bål (det må man ikke fandt vi efterfølgende ud af), og så var der dømt KØD aften, til sidst var der dessert, som blev serveret i en fantastisk foodfight i lyset fra parkede biler og bålene.

Afspil video Se – eller hør video fra mandeaftenen.

Torsdag aften tog vi så den store fællesrengøring af bl.a. alle badeværelser og det skaber jo også en form for fællesskab…

Hver aften har der været danseworkshop med Lisa Clark og i denne weekend er der musik og danseweekend. Det munder ud i en forestilling, som afholdes på tirsdag i Festsalen.

Socialt har vi for årstiden en meget rolig periode, og selvom der er en del opbrud pga. brobygningen i hverdagen, så er der en god energi og et stærkt fællesskab. Vi oplever desværre også at måtte trække en streg i sandet for et par elever, som har brudt skolens regler, og det giver naturligvis nogle rystelser i dele af kammeratskabet. Morgenmotionsturen er for nogle en prøvelse pga. mørket og kulden, og så har vi sat ind med en pædagogisk opsamling, så alle oplever at være en del af denne pligt.

Eleverne i 9. årgang har igennem hele ugen arbejdet selvstændgit og i mindre grupper med Projektskrivning, og lærerne har fungeret som vejledere. Langt de fleste elever har klaret opgaven med stor ansvarlighed og selvstændighed, og de få der ikke har kunnet håndtere de friere rammer, er blevet fulgt tæt, så der også er kommet et produkt ud af ugen.

Eleverne i 10. årgang, har været på Brobygning på mange forskellige skoler, og er blevet fulgt undervejs af vores 4 studievejledere. Der er kommet vidt forskellige historier hjem fra bobygningsforløbene, og det har været spændende at høre om tøjdesign, hårfarver, manicure, tandpleje etc. fra forløbet Krop og stil på Tech College. Om konstruktionen af en ubåd på HTX, om design af en ny fællesskabs skabende læskedrik fra HHX i Års. Læreren var temmelig imponeret af Ranum eleverne og sendte efterfølgende dette billede af produktet. Det skal lige siges at jeg har fået bekræftet, at der er tale om 6,4% ALOVE og ikke ALC., hvilket kvalificerer produktet til at blive et sikkert hit!

En gruppe lærere i Global Perspectives har været på kursus i Amsterdam og har udvekslet erfaringer, samt er blevet tunet til undervisningen frem til forårets prøver. På billedet holder de tre lærere oplæg og modtager feedback fra deres kollegaer fra hele verden. Carl Bennison modtager sit certifikat fra lederen af Cambridge GP fagudvalget.

I den kommende uge er der igen almindeligt skema med boglige fag og profilfag. Torsdag eftermiddag afsløres vinderne i den store film, foto og artikel konkurrence fra første periodes profilfagsrejser. Der er store præmier og ikke mindst rigtigt meget prestige i konkurrencen, og rigtig mange har indsendt deres bidrag. I kan følge med på FB på dette link.

Onsdag aften er der koncert med Mont Oliver i festsalen kl. 19.30
Bandet har spillet på bl.a. North Site og Roskilde, og nu ogå i Ranum – stedet i midten!

I den kommende weekend er der IKKE bliveweekend, men alle elever i 10. årgang skal være mødt søndag kl. 13. hvor 10. klasse skal starte deres OSO-forløb.
Alle på 9. årgang skal være mødt kl. 19.00 til opstart af valg til 3. periode profilfag.

Lørdag den 22.11 er der juleoppyntning af skolen for weekendeleverne. Og samtidig går starten på konkurrencen Årets juleværelse i alle 3 huse. Konkurrencen løber helt frem til den store jule-hovedrengøring den 18.12. Af hensyn til naturen og brandsikkerheden er der nogle enkle regler, som skal følges:

1. Ingen rigtige grantræer, som juletræer ( forestil jer at alle værelser har et grantræ = over 120 træer..) Plast-genbrugs juletræer er helt OK.
2. Kun batteri-lyskæder ( 220Volt er ofte af for dårlig kvalitet og derfor brandfarlige).
3. Levende lys – skal stå på ildfast fad eller tallerken. ( Og de må ikke stå ved gardiner/brandbart materiale, og skal være slukket i løbet af dagen).
4. Pynt er ikke nok for at vinde. Der skal hygges og jules… og aftenlærerne (dommerne) skal forkæles med godter, julesange, juleeventyr, samt små overraskelser).
5. Nissehuer må gerne bæres på morgenmotion og i spisesalen, samt i festsalen.

Sidste år, fik vi et sjældent besøg, da “Mogens kom forbi” – se link fra TV2Nord. God pyntelyst til alle!

I den forgangne weekend har vi været på messe i Hjørring (billedet øverst) og den 22.-23. november udstiller vi i Vejlby-Risskov hallen i Århus.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!
Olav Storm
Forstander