14 vellykkede profilfagsrejser, efterårsferie og nye eventyr

Kære læser!
Efterårsferien kom som et velfortjent pusterum for alle på Ranum Efterskole og en god mulighed til at lade batterierne op igen til det næste spændende kapitel i efterskoleåret. Elever og lærere vente i løbet af weekenden hjem fra 14 forskellige og vellykkede profilfagsrejser. Vi har været godt 350 elever og lærere af sted og igen var vi forskånet for alvorlige uheld eller pædagogiske sager. Det var mao en rigtig god start på skoleårets rejseaktiviteter. Jeg håber, at I har fulgt med på hvert profilfags facebookgrupper; f.eks., Sejlads Ranum Efterskole, Dykning Ranum Efterskole, Adventure Ranum Efterskole, Drama Ranum Efterskole, Medie Ranum Efterskole, Street performance Ranum Efterskole, Water performance Ranum Efterskole, Dyk og pløk Ranum Efterskole, Visuelt design Ranum Efterskole, Ridning Ranum Efterskole, Guide og event Ranum Efterskole, Gastronomi Ranum Efterskole og Musik Ranum Efterskole.
På disse sider kan du se billeder og læse om de mange spændende udfordringer og oplevelser eleverne har været igennem på rejsen. Eleverne på Adventure fik en fantastisk velkomst på venskabsskolen og gymnasiet Utsikten, hvor deres Naturguide elever stod for et spændende og lærerigt program i naturen. Dykkereleverne fik en rigtig god tur til Tyrkiet, som godt kunne konkurrere med Egypten. Eleverne blev færdiguddannede inden for Padi Open Water og var desuden på kulturbesøg i det tyrkiske samfund.

I Berlin fik Medie, Musik, Visuelt Design og Street Performance også udforsket storby metropolens undergrundskulturer og kom tæt på de unikke kreative miljøer, som sætter inspirerer trendsættere over hele verden.

Drama var de første til at rejse ud og vente mætte af teater, musicals og workshops hjem allerede torsdag. Waterperformance var i Tyrkiet og på trods af at en elev fik hjernerystelse, så meldes der om et fantastisk surf og wakeboardmiljø og en samlet rigtig god rejse. Sejladsholdet kom hjem sent lørdag eftermiddag, og selvom turen blev præget af en del regn, så holdt sejlerne humøret højt og fik besøgt rigtig mange havne og nationalparken KRKA med det fantastiske vandfald.

Guide og event havde også lidt regn i Italien, men det blev blot endnu en lærerig oplevelse for guideeleverne i at skabe et spændende program for hinanden. Rideholdet blev udfordret i Østrigs bjerge og nåede også at besøge Wien.

Dyk og pløk har skrevet om de mest luksuriøse fangster og middage, og selvom få misundte dem at skulle til det mørke og kolde Tromsø, ser det ud til at vejret har været med dem. I København fik eleverne på Gastronomi en kæmpe succes, da de stod for at lave en restaurant med servering for godt 75 personer i Mellemfolkelig Samvirkes lokaler på Fælledvej. Facebooksiden rummer mange roser og hvor er det fedt at unge kan vise at de virkelig kan præstere og også får god feedback på det.

Vores Thailandske gæsteelever havde også en god kulturrejse til København og de er nu på værtsfamilieophold hos elever fra efterskolen. Det var en meget kort status fra rejseugen, og igen vil jeg opfordre til at følge med på facebook siderne og her på hjemmesiden, når eleverne i den kommende uge får samlet billeder, film og historier sammen til deres afsluttende præsentationer for deres kammerater og forældre.

Den 2. profilfagsperiode er nu ved at være rammesat. I skrivende stund er det kun billetterne til Peru, der ikke er bestilt, og det er lykkedes at skaffe meget gode priser på rigtig mange af billetterne. I uge 43 sætter vi det endelige skema for kulturprofilfagsperioden og der bliver både fælles projekter med f.eks. Performance og dramaugen, samt perioder med selvstændige forløb på hvert fag. Forude venter en periode med et nyt og spændende fokus for mange elever, som både rummer mulighed for at åbne nye spørgsmål og hente viden om samfundsforhold, religion, politik og ikke mindst hvorledes livet leves i andre dele af verden.

I den kommende uge har vi besøg af vores Thailandske gæsteelever og vi glæder os til at opleve at dele vores hverdag og skole med dem. Fredag gives de første faglige udtalelser og karakterer, som efterfølgende er tilgængelige for forældre og elev på Skoleplan. Fredag aften holder elev- og forældrerådet den første elevfest – og der er mere end 270 tilmeldte. Skolen har ikke noget med afviklingen af festen at gøre, men vi glæder os over at godt 40 forældre frivilligt vil stå for at lave en stor fest for de unge og at de samtidig har taget den positive beslutning at gøre festen til den første røgfri elev fest nogensinde.
Lørdag er der gensynsweekend, og programmet findes på hjemmesiden. Vi forventer rigtig mange gamle elever vil kigge forbi og glæder os til at se jer til en hyggelig eftermiddag!

I efterårsferien har vi renoveret en del facadepartier og installeret fjernvarme i Kærhuset. Ligeledes er gulvene blevet poleret og vokset, og i Svederen er hele gulvet blevet lakeret. Det betyder, at elever og ansatte nu er meget velkomne til at tage inde- / hjemmesko med og bruge dem, så vi undgår alt for meget efterårssnavs på gangene. På de to stier mellem kærhuset og Seminariehuset er der opsat lys og i det hele taget er vi godt klar til at gå mørketiden i møde.

I den kommende weekend er der rundvisning af interesserede nye elever på søndag kl. 14. Og der er mulighed for at reservere tider til på næste torsdag også på internettet.

Med venlig hilsen og rigtig god efterårsferie og rigtig god weekend!
Olav Storm Johannsen
forstander.