Koncert, lektier, profilfag og maskerade

Kære læser!
Den første almindelige efterskole uge har budt på fantastisk profilfagsvejr og rigtig mange aktiviteter hjemme og ude. Efter introugen er skolehverdagen er blevet alvor og de boglige fag er kommet godt igang. Eleverne mærker også at der er lektier og opgaver i hverdagen og lektietimen er ikke helt nok for alle.Tirsdag aften var der koncert på Imaginationloftet med Dance with Dirt og det gik forrygende.

Ugen har også budt på en meget speciel aften, nemlig Master Fatman aftenen, hvor alle værelser bruger en aften på at skabe rigtig god karma, aftale spilleregler og snakke om hensyn mellem hinanden og naboværelserne. Det blev igen en hyggelig og givende aften omkring stearinlys og snacks.

Til fællessamlingen tirsdag præsentere lærer Anders H. en vejledning til gode pranks mellem elever og venner, og han kom også ind på no-go pranks. I samlingen torsdag sang og spillede musikholdet for hele skolen og stemningen løftede taget.
Socialt oplever vi, at eleverne har fundet sig godt tilrette, og kun få har hjemve. Mobilerne er igen i lommen og heldigvis har eleverne vist rigtig god stil ved ikke at bruge dem i spisesalen og festsalen. I weekenden blev temaet om at tage mobilen fra 300 teenagere vendt i et debatpanel på DR Nordjylland og forargelsen var til at føle på ved debatørerne. Vi blev kaldt oldschool og at det var typisk for en skole sååå langt ude på landet. Vi burde kunne lave noget hønsestrik istedet. Debattørerne skulle bare vide hvorledes Ranum fungerer og mærke, at teenagere sagtens kan klare sig uden mobilen.

Miljøet og bæredygtighed er vigtige emner for alle, og på Ranum Efterskole har vi fulgt på Informations- og DR´s kampagne “Vores omstilling” – Hvad gør vi nu? derfor har vi lavet en elev og lærerkonkurrence for at hente nye ideer til at styrke alles bevidsthed om jordens ressourcer og vores forbrug. Konkurrencen kører på skolens FB side.

I profilfagene har flere hold været ude af huset. Bl.a. har Street Performance været på longboard i Ålborg og Dyk & pløk har været på undervandsjagt ved Hanstholm. Wakeperformance har trænet i Ålborg, mens vi venter på at banen i Rønbjerg bliver klar i slutningen af september. Sejlerne har haft supervejr og både de øvede og begynderne er i fuld gang med at træne praktisk sejlads til det forestående togt i Kroatien, samt til den praktiske duelighedsprøve. Mange elever har ikke nok i at arbejde med profilfagene 6 timer om ugen, og i Visuel-design arbejdes der til sent ud på aftenen med bl.a. Tekstilprint. Her er de nogle af de italienske gæsteelever, som viser deres smarte designs frem.

I denne weekend holder vores italienske gæster en Venice-evening med maskerade og fest på Imaginationloftet. De besøgte i sidste weekend deres danske boddies og de var rigtig glade for at se og opleve en ungs hverdag og weekend i Danmark. De rejser hjem på tirsdag, men siger igen og igen, at de hellere vil blive.

Weekendenden 14-15. er der Vennewekend og alle elever kan invitere 1-2 venner på besøg. Vi laver et spændende program, hvor der både er tid til sport, kreative aktiviteter og afslapning. Programmet starter fredag og slutter søndag middag. Samme weekend er der dykkerprøver, så der bliver en del at se til.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm
forstander