Halloween, koncert og søskendeweekenden.

Kære læser!
Uge 44 blev den første rigtige efterårsuge. Vintertiden gav lysere morgener, men træerne stod med et nøgne efter den første frost og efterårsstorm. Den første elevfest arrangeret af forældrerådet, gik efter rygterne over alt forventning, og vi har ikke kunnet mærke væsentlige dønninger på skolen. I weekenden var der gensynsweekend for de tidligere elever. Vi var mere end 350 og det blev en rigtig hyggelig lørdag, hvor vi viste rundt på skolen, holdt en forrygende fællessamling i festsalen, og hyggede os i den nye kantine, inden dagen sluttede af med fælles aktivitet i Multikulturhuset. Den sidste årgang spise aftensmad på skolen inden de festklædte og i et fantastisk humør drog til deres egen store gensynsfest. Se billeder på facebook.com/Ranum Efterskole.

De thailandske elever og deres buddies var lørdag afsted på en udflugt til Skagen og søndag arrangerede de thailandske elever en flot afskedsmiddag og et imponerende danseshow for eleverne. Mandag sagde vi alle formelt farvel, og selvom de 10 piger hellere ville have fortsat deres skolegang i Danmark og på Ranum Efterskole, så måtte de vende hjem til skolestart.

Ugen har ud over de boglige timer også budt på opstart af de nye profilfag: Nepal, Indien, Ghana, USA, Nicaragua, Kina, Norden og Europa, samt Japan. Der er rigtig meget nyt i Kulturprofilfagene og det er vigtigt at følge med i den løbende orientering under hvert kulturprofilfag – under rejser på hjemmesiden. Igennem hele ugen har de tidligere profilfag på skift vist billeder og film, samt fortalt om deres afsluttende ekspeditioner for de andre elever. Det er imponerede hvad eleverne har oplevet og dejligt at de kan berige og inspirere hinanden gensidigt.

Torsdag aften var der koncert med bandet Cirkelkvintet og stemningen var stemt til højeste niveau, eftersom vi også holdt Halloweenfest med udklædning og en særdeles “skræmmende” middag, hvor det først efterfølgende blev afsløret, at alle havde fået nyre, lever, lunge og hjerte. Det var svært for mange at tro på, da det smagte udmærket 😉

Torsdag startede også de nye valgfag, og der var gang i hele skolen. Svømning har god tilslutning, men det ubetinget mest populære fag er Performance, som kombinere spring, dans og street performance.

Fredag eftermiddag kom forældrene til faglige forældresamtaler og mange havde taget søskende med til søskende weekenden. De sidste samtaler blev afsluttet lørdag eftermiddag. November er et godt tidspunkt at sætte de faglige præstationer på dagsordenen for forude venter terminsprøver og valg til kommende ungdomsuddannelse. Ind i mellem samtalerne kunne forældrene høre oplæg fra de afsluttede profilfagsrejser og hygge sig i kantinen.

Søskendeweekenden blev en stor succes. Aldersmæssigt var spredningen fra ca. 4-19 år, så programmet bød både på sportsaktiviteter, Disneygrupper og løb, samt mørkeløb, hyggebio og fællessamling. Vi er opmærksomme på at mange elever ikke kunne have deres søskende på besøg denne weekend, og derfor er I velkomne til at komme på besøg andre weekender i løbet af året. Tak til alle elever og ungguiderne fra tidligere elever for en rigtig flot weekend.

I den kommende uge har vi et stærkt fagligt sigte og opfølgning på forældre-skolesamtalerne. Målet er også at blive klar til projektugen for 9. klasse og til Brobygningsugen i uge 46 for 10. årgang.

Onsdag eftermiddag kommer eventyrer, skipper og forfatter Troels Kløvedal og holder foredrag for alle elever, og om aftenen er der et foredrag for gæster, med mulighed for spisning inden. Tilmeldingsfristen til spisning er i morgen, mandag. Billetter til foredrag og spisning betales ved indgangen. Der er god plads til foredraget endnu, så bare mød op i god tid inden kl. 19.30 ved festsalen.

Det ar alt hvad vi valgte at bringe i dette Nyhedsbrev og jeg beklager at det først kom søndag, men det skyldes alene travlhed i gennem hele weekenden.

Med venlig hilsen og rigtig god uge!

Olav Storm
forstander.