Naturfagsuge, Ålborg-event, forældredag og Åbent Hus!

Kære læser!
Ugen har igen været sprængfyldt med god energi, masser af projekter og dejlige elever! Mandag startede naturfagsugen, tirsdag holdt lærerne et rigtigt flot fysikshow i festsalen. Eleverne blev bl.a. testet for om de havde sovet nok i i Fanta-sleep, et nyt vidundermiddel for teenagere, som blandet med spyt viser om man er udhvilet! (Pink er OK)

Tirsdag fik vi besøg af Mr. Reghu, som er leder af vores venskabsskole i Mitraniketan i Indien. Han er på Europarejse og det var en stor ære at få besøg i Ranum. På billedet ses Mr. Reghu mellem lærere og gæstelærere på Indiensholdet.

Onsdag holdt vi afskedsmiddag med vores kinesiske gæstelærer Lai, hun forærede skolen et meget flot billede “Riverside Scene at Qingming festival”. Billedet er 3 meter langt og har status, som den kinesiske Mona Lisa. Det hænger nu i den nye del af Verdenskøkkenet. Om aftenen komponerede Lai en flot kinesisk middag i samarbejde med frivillige i køkkenet.

Andreas Larsen´s engelsk hold havde Dress-up-day i engelsk og der var stil over både lærer og elever. Det giver både fest og farver, samt øger motivationen i undervisningen!

Torsdag drog danseholdet til Ålborg, hvor de optrådte foran vores RE-designede bus, mens gastronomi servede forfriskninger og medieeleverne rapportede til FB og delte den nye Profilavis ud. I dag fredag har godt 45 elever været til et stort fodboldstævne for efterskoler. Både drenge- og pigeholdet klarede sig hæderligt og kom på 2. pladsen i deres gruppe. I løbet af dagen har vi gjort klart til en weekenden. I morgen er der Forældredag, hvor vi udover samtaler med kontaktlærerne, har informationsmøder om de nye kulturprofilfag til Indien, Ghana, USA, Nepal, Europa, Norden, Japan og Nicaragua. Dagen slutter med en lang række profilfagsaktiviteter. Bl.a. Lars Jeppesens grillskole, dykning, sejlads, adventure, musik, design, kampsport, klatring, dans og Street performance, samt design.

Søndag morgen gør vi igen klar til at modtage gæster og slår dørene op for Efterskolernes dag kl. 13.-17. Udover rundvisninger, så laver de forskellige profilfag en række aktiviteter og i festsalen er der oplæg om skolens værdigrundlag og efterskoleliv. Gastronomi holdet tilbereder en stor haj på grillen, og det vil være muligt at få spændende smagsprøver på både haj og papegøje fisk i vores verdenskøkken. Alle er hjerteligt velkommen!

I den kommende uge får vi besøg af 10 thailandske elever, som skal følge RE i en måned og bo på den nye internationale gang. 10 elever er blevet boddies og skal være værter for de udenlandske elever. Ugen fokuserer både i de boglige fag og i profilfagene på de kommende profilfagsrejser i uge 41:
Dykkereleverne drager af sted til Egypten, Sejlads til Kroatien, Ridning og Adventure skal til Østrig og alperne. RIC eleverne indkvarteres privat og går på Yale University College i Wrexham. Gastronomi besøger København sammen med vores Thailandske gæsteelever og Musik, dans og design indtager Berlin i en uge spækket med kreativitet og inspiration. Både elever og lærere får brug for en god lang efterårsferie efter de næste uger! Læs mere om profilfagsrejserne på rejser

Vi glæder os til en hektisk weekend, og håber at se så mange som muligt til forældredag og Åbent Hus.
“Ta´vennerne med!”

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!
Olav Storm
Forstander