Nyhedsbrev 25.8.12

Introforløbet har vist, at vi har en dejlig flok elever, som er utroligt forskellige og hver især har noget godt at byde ind med i efterskolelivet og fællesskabet. Vi oplevede det særligt i weekenden ved Intro-gallafesten, hvor temaet var farver og eleverne viste sig fra deres mest farverige side, både til festmiddagen og til de efterfølgende konkurrencer og underholdningsindslag, hvor ALLE var på scenen i skoleåret i løbet af aftenen.

Forskelligheden gør os rigere og stiller krav om åbenhed og imødekommenhed. Og præcist som vi har set det ved de netop overståede Olympiske lege, så blev RE Olympiske lege om lørdagen også en underholdende succes. Alle kontaktgrupper konkurrerede i god sportsånd mod hinanden i discipliner, der udfordrede både samarbejdsevner, hurtighed, styrke og mod.

Søndag gik med masser af aktiviteter ved stranden i Rønbjerg bl.a. surf. SUB-boards, kajak, og sejlads i Matcher37. Vejret skinnede om kap med eleverne og endelig var der tid til bare at hygge og slappe af. Om aftenen blev alle elever guidet til at komme på skolens netværk og undervisningssystemer.

Mandag morgen havde eleverne derfor adgang til deres eget skema på computeren og de faglige niveauinddelte hold blev startet op. I profilfagene udfordrede eleverne sig selv og nød det gode vejr.
Tirsdag morgen havde vi fælles motionsløb, hvor vi skulle måle skolens samlede løbetid og gennemsnitlige løbetid på morgenmotionsruten på ca. 2 km. Og efter en god fælles opvarmning løb eleverne efter bedste evne ruten, også de lettere skadede gik/løb med og viste viljen til at deltage. Vi gentager i løbet af året denne event flere gange og ser om vi samlet forbedrer os over året.

Onsdag var Adventureholdet på ekspedition til Uhrehøje Plantage, hvor de bl.a. kørte mountainbike, løb, og nød naturen. Andre var på Vilsted Sø og fik en hård udfordring i modvinden. Torsdag startede vi Spansk for begyndere, og der er godt 50 interesserede i dette fag! Torsdag formiddag afbrød vi undervisningen en time før frokost og stimlede sammen langs hovedgaden for at se landevejsløbet Danmark Rundt komme igennem. Det blev en RE folkefest med larm, fløjt og heppebølger på højde med Tour de France.

Efter værelsesoprydning og pakning, fik alle elever udleveres deres mobiltelefoner igen. En enkelt skrev på FB, at hun blev så rørt at hun kneb en tåre, men ellers var det mest glæde over at kunne dele mobilnumre med hinanden og dermed bekræfte det store fællesskab, som er bygget op blandt eleverne – og lærerne på bare 2 uger! Det har været en meget vellykket introperiode og derfor har vi besluttet, at eleverne må beholde mobilen, fordi vi ikke behøver 14 dage mere uden mobil for at styrke fællesskabet og “klippe navlestrengen” til det derhjemme.

I den kommende uge er der fuld fart på både boglige- og profilfag. Eleverne vil blive inddraget processen med at forme 2. profilfagsperiode og der er allerede kommet mange forslag. Der vil også være Kærhusaften, hvor kontaktgrupperne inviterer deres kærlighedsgrupper på besøg og er værter for dem en hyggeaften.

I denne forlængede weekend er alle eleverne hjemme for at få tanket ny energi og aflevere efterskolehistorier, samt tage personlige ting med til værelserne og lejlighederne. Når de kommer retur søndag aften mellem 18-21. så skal de skrive sig på weekendlisten for næste weekend. I næste weekend er der Byfest i Ranum med forskellige aktiviteter bl.a. fodbold. Eleverne kan være med hvis de har lyst. I den efterfølgende weekend er der Venneweekend, og eleverne kan invitere 1-2 venner på besøg, så de kan opleve efterskolelivet. Tilmelding på kontakt/tilmeld-dig-re-venneweekend-d-7-9-sep

Vi glæder os utroligt meget over at være kommet godt i gang og over, at eleverne generelt trives. Enkelte har haft problemer med hjemve, men det er løst med et telefonopkald og evt. besøg på skolen. Send stadig gerne pakker og breve, det varmer helt fantastisk kan man høre på eleverne og bekræfter dem i at de både har det godt her og er savnede hjemme!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend. Vi glæder os til at se alle tilbage søndag!

Olav Storm
forstander

NB. I morgen søndag er der rundvisning på skolen kl. 14.-16.
Og har I lyst eller kender nogen, der vil med, så kan man tilmelde sig på kontakt/bestil-rundvisning