Nyhedsbrev 13.04 2012

Kære læser!

Påsken blev en tiltrængt pause og gav mulighed for at restituere før det sidste seje og udfordrende træk i efterskoleåret. Foran os ligger små 3 måneder med fuld fart på profilfagsrejser, forberedelse af prøver, Aftryk festival, 2. klassedag, Forældre-weekend, Åbent hus og ikke mindst Nye elevers aften. De forestående profilfagsrejser har naturligvis fyldt meget i ugens løb, men der har også været fokus på de boglige fag på alle områder. Særligt RIC eleverne har været spændt hårdt for med mundtlige prøver hele ugen.
I løbet af de sidste dage er det ene hold efter det andet draget af sted ud på den 3. og sidste profilfagsekspedition i dette skoleår. Eleverne er velforberedte og selvom der også er mange sommerfugle i maven, så fornemmer jeg klart, at de er bedre rustet og mere parate til at møde nye udfordringer i fremmede kulturer. Temaet for denne periode er Dannelsesrejsen, og det skal forstås både som rejsen ud i verden, hvor eleven selv er med til at initiere indhold og program gennem sit profilfag, og så skal det forstås som en rejse ind i den enkeltes forståelse af sig selv i forhold til omverdenen. Opgaven som overordnet beskriver denne proces blev stillet på fællessamlingen i tirsdags: Den enkelte elev skal opsøge og skabe kontakt til en ung i det land der besøges og sætte sig ind i dennes tilværelse, og herigennem reflektere sin egen.

Adventure udfordrer bjergene på mountainbikes og løb Gran Canaria.

Ridning og Gastronomi har slået sig sammen omkring at udforske den Spanske rideskole og det sydlandske køkken.

Street-performance står om få dage på hjemmebyggede longboards ned af Ramblaen i Barcelona.

Sejlads har kursen sat mod det græske Ø-hav. Flere end 40 elever har taget duelighedsbevis, og nu skal teorien afprøves under lunere himmelstrøg end den kolde Limfjord.

Dykning får det absolut varmeste vand til deres sidste prøver i PADI kurserne i Rødehavet, og de skal bo i en teltlejr ude i ørkenen, besøge beduiner og så vil de få mulighed for at møde egyptiske unge og snakke om deres vilkår efter det demokratiske forår er på vej.

Cheerleading var de første der drog af sted og de er landet i god behold i LA. Her venter der et tæt program med opvisninger, shows, besøg på cheerleading skoler og træning med lokale unge. En udenlandsk elev kom i alvorlige problemer pga. visum regler, men det blev løst ved at forældrene tog ansvaret for at sende hende på et fly udenom Canada til LA.

Musik og Dans er undervejs til NY, og de skal henholdsvis danse og spille musik i meget forskellige miljøer, som helt bestemt vil udfordre de kulturelle og etniske forskelle på mange fronter.

Drama drager som det sidste hold af sted tidligt søndag morgen, og har et imponerende tæt program med bl.a. 6 store forestillinger, egne små shows, musicals, gæstebesøg på dramaskole etc.

Der bliver masser af fortællinger og billeder at se her på hjemmesiden – følg med under Rejser og på www.facebook.com/ranumefterskole. Spred links og historier til familie og venner, så de også kan få glæde af oplevelserne.

Vi glæder os alle til de mange spændende udfordringer, der ligger foran os og håber, at I også får en god weekend og en god uge. Vi sender nyt undervejs – læs med!

Olav Storm
Forstander

NB. ABSOLUT sidste chance for at melde sig til solospring faldskærmskursus den 27.-29. april er den 21. april ved indbetaling af 500,- kr. til konto 9202 0000138622 (opgiv navn og adresse på indbetaling, så sender vi en forsikringsblanket, som I skal sørge for at jeres elev har med til første springdag – Underskrevet! + restbeløbet).
Tandemspring – finder sted i weekendenden 4.-6.maj. – samme procedure, som ved Solospring.