Nyhedsbrev 16.3.2012.

Kære læser!
Foråret er sat ind og udelivet for alvor kickstartet med de lyse eftermiddags- og aftentimer. Der bliver spillet rockby på banen og skatet rundt om hele skolen. I hardballhallen er der stadig gang i godt 40 elever, og i idrætstimerne er træningen til det store Sildeløb i Nibe startet så småt. Målet er at godt 250 elever og ansatte løber med og sikrer at RE igen tager præmien for fleste deltagere fra samme sted. Bryllupsweekenden blev en kæmpe succes. Der var både polterabend for henholdsvis piger og drenge fredag aften, og lørdag stod vielsen i en flot pyntet festsal, hvor den efterfølgende gallamiddag med 3 retters menu og en  fantastisk flot bryllupskage, vil gå over i RE-historien. Se filmen på http://www.facebook.com/ranumefterskole – scroll lidt ned…

De mange forskellige profilfag blomster også – og spændingen i forberedelserne til de forestående ekspeditioner stiger støt. I det nye profilfag cheerleading har vi hyret to spændende og dygtige gæstelærere, som også deltager i ekspeditionen til LA. I drama har vi også hyret en professionel instruktør og holdet har nu planlagt en ekspedition til London. Holdene i sejlads og dykning sidder fordybet i søkort og teoribøger de næste uger inden de teoretiske og praktiske prøver.
I Street performance er eleverne ved at være færdige med deres smukt dekorerede longboards og skateboards. Og der arbejdes ligeledes på at etablere en mobil parkourbane til opvisning på ekspeditioner rundt i landet. I dans og musik er forberedelserne til New York rejsen også ved at være på plads, og programmet vil overgå alt fra de tidligere år i intensitet. Gastronomiholdet og rideholdet har slået sig sammen og sætter kursen mod det kulinariske sydlandske køkken i Spanien og en spanske rideskole.
De fleste profilfagshold har sendt Profilfags- og rejseinfo-brev ud og i den forbindelse er det vigtigt, at I forældre / elever er opmærksomme på at skolen har fået ændret kontonummeret til indbetaling af egenbetalingen på rejsen.

I den forgangne uge har der været travlt i alle de boglige fag. Alle elever har fået deres OSO- og Projektopgave udtalelser og karakterer. Tirsdag aften spillede Hannah en helt forrygende dejlig stille koncert på Imaginationloftet, hvor eleverne flød ind i et nyt og spændende musisk univers. Torsdag aften afholdt vi for første gang en Velgørenhedsmiddag i Ranum Efterskoles Nepal venskabsforening og med små 60 gæster til spisning og efterfølgende foredrag om rejserne til Nepal, Indien og Ghana, så må det betegnes som en rigtig flot succes. Overskuddet fra arrangementet går ubeskåret til venskabsskolen i Nepal. Efter forestillingen var der en kort generalforsamling i foreningen og der blev annonceret en ny gensynsrejse til juli. Interesserede elever og forældre kan maile til undertegnede og få tilsendt yderligere information.
I dag fredag er godt 200 elever ved at varme op til deres 4. elevfest uden for skolen og godt 25 forældre deltager for at sikre en god fest. Vi er opmærksomme på at flere forbinder Ranum Efterskole med disse fester, men det er altså private fester uden for skolens regi, og alligevel vil vi gerne tilbyde at eleverne spiser og kører samlet fra skolen, så aftenen begynder godt og sikkert. Temaet er UV-party og jeg tænker, at eleverne stadig er selvlysende på mandag. Hvis forældre eller andre har spørgsmål til festen og det frivillige forældreråd er det en god ide at skrive på fr@ranumefterskole.dk.

Pædagogisk har det som nævnt i indledningen været en rigtig forårsuge, og selvom det ikke er helt sommer endnu, så mærker vi, at eleverne trækker ud om aftenen. Vi har også opdaget, at en mindre gruppe har stadig problemer med, at de trækker sig væk og vi har en formodning om, at det er til smugrygning. Vi følger tæt op og på dette tidspunkt af året, hvor de faste regler og rammer er erfaret af flere, så forventer vi at frihedsboblerne i foråret ikke går op i røg – så eleven ryger hjem.. 🙂
Natten til tirsdag eller tirsdag formiddag blev vi udsat for et tyveri af en taske med kameraer og videokameraer til en betydelig værdi. Vi har for første gang i flere skoleår bedt alle elever om at gå til deres værelse og derefter været HELE skolen og alle værelser igennem – uden at finde kameraerne. Det er bare træls og da der desværre har været problemer med listetyve på flere skoler så har vi overgivet sagen til politiet.

Skoleåret er nu 3/4 henne og der er nogle vigtige ændringer i årskalenderen. Den nye årskalender findes under fanen undervisning, og det er vigtigt at notere, at der IKKE er Forældre dag den 30.3. Den er flyttet til weekenden den 11.-13. maj.
Åbent Hus er også flyttet til den 13.maj, hvor vi er gået sammen med alle de andre himmerlandske efterskoler om at holde åbent hus.

I den kommende uge er der først opsamling på interview med nye elever søndag formiddag og eftermiddag. Kl. 14 er der rundvisning for kommende elever og oplæg om skolen værdigrundlag og profil.
Mandag til onsdag er der profilfag og torsdag skal alle elever se Ranum Skoles årlige musical og dramaforestilling. Gastronomiholdet drager på en meget velfortjent ekskursion til Foodfaire messen i Herning, sammen med skolens køkkenansatte. Torsdag eftermiddag er der desuden kontaktgruppedag og tid til at reflektere over de sidste oplevelser og tid til at glæde sig. I den følgende weekend er der “dykker weekend” hvor alle dykkerne skal til bassinprøver i svømmehallen.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend

Olav Storm