Nyhedsbrev 27. januar 2012

Kære Læser!

Verden bliver større på Ranum Efterskole! Det er et fact, man bare skal bevæge sig rundt på skolen i få timer for at opdage. Overalt er der i denne uge blevet fortalt historier, vist billeder og uredigerede filmklip fra de mange rejseoplevelser og indtryk. Historier er blevet sammenlignet fra Norden til Nepal og til Miami. Der er blevet diskuteret og tårene har flyt omkring verdens ulighed, og som vi tidligere har oplevet det, så er det vanskeligt for især eleverne på Nepalholdet at rumme, når Miami taler om deres luksusindtryk. Kontrasterne er enorme og følelserne ligeledes. Især de sidste 2 hjemvendte nepalhold har haft en hård uge, og flere har måttet tage hjem for at pleje en omgang ondt i maven og ekstrem udmattelse. Desværre smittede maveondet og vi opfordrer alle elever med symptomer på at blive hjemme til de er raske igen.

Ugen har udover opfølgning på profilfagsrejserne, budt på en del faglige timer, samt forberedelse til det forestående studievalg. Studievejleder Ib Christensen har sammen med lærer Peter Christensen haft en stor flok elever med i Ålborg til messen “Uddannelse uden grænser”, og i dag fredag har hovedparten af eleverne i 9. klasse arbejdet sig godt igennem www.optagelse.dk. De endelige studievalg skal være foretaget til 1. marts og alle interesserede forældre har mulighed for at få samtaler den 17. februar, hvor det også vil være muligt at høre om de netop overståede profilfagsekspeditioner. Særlig invitation til den 17. februar udsendes af Ib Christensen på forældremailen.

I denne uge har vi i fællessamlingerne haft fokus på det at vende tilbage til den kendte verden, at dele indtryk, erfaringer og viden med hinanden og at reflektere over de meget store forskelle i indtryk og oplevelser, I den store fællessamling tirsdag tog lærer Claus Christensen emnet system og samfund op og gav eleverne en forståelse af hvorledes et samfundssystem er afhængigt af accept og moral. Et tema som både rammer ind i teenagerens ombygningslyst og ind i en forståelse af de meget forskellige samfund eleverne har besøgt på deres profilfagsrejser. I Nepal var alle skoler f.eks., helt åbne for dialog og besøg, I Indien boede eleverne på en skole, I Ghana oplevede eleverne at skolebørnene var bange for spanskrøret, og I Miami kunne eleverne af sikkerheds- og ressourcemæssige årsager end ikke få en enkelt rundvisning op en highschool. Den skal erfaringer giver både glæde og skuffelser, men sætter gang i tankerne hos de unge. Virkeligheden spejles i verden.

Pædagogisk har det været nærmest magisk at vende tilbage til skolen efter at have rejst med eleverne, boet, sovet og spist sammen døgnet rundt under meget primitive forhold. Alle hilser på hinanden, og fællesskabet er bestemt blevet styrket ved at dele de forskellige historier. På den anden side fandt en gruppe drenge på at holde en mindre fest onsdag nat og det resulterede i, at de er hjemsendt og at der afholdes forældremøde for de implicerede drenges forældre på onsdag. Vi er på dette tidspunkt af skoleåret på den anden side af at skulle forklare reglerne på skolen og derfor ser vi med største alvor på situationen. Denne trælse episode overskyggede heldigvis ikke den hyggelige stemning fredag eftermiddag, hvor kontaktgrupperne hyggede sig sammen imens sneen pakkede Ranum Efterskole ind i hvidt. De to nye asfalterede stier mellem Kærhuset og Seminariehuset har i snevejret allerede vist deres værdi, da der ikke er slæbt ret meget sjap ind i skolen, og de mange påmindelser om hjemmesko er ikke så aktuelle længere.

Højt at flyve… med Nordens holdet.

I den kommende uge er der igen et stort fokus på de boglige fag. Der gives standpunktskarakterer i alle fag og vi afslutter opsamlingen på 2. profilfagsperiode med evalueringer og præsentationer. Ligeledes varmes der op til de forestående projektopgaver i uge 6. Det er i den forbindelse muligt for eleverne at tage deres egen printer med på værelserne, så de lettere kan få printet kladder af deres opgaver i skriveprocessen.

I den kommende weekend er der interview med nye elever til 12-13
. Vi opfordrer nuværende elever til at blive lørdag og hjælpe med at vise rundt, holde oplæg og hygge omkring de kommende elever!
Eleverne har mulighed for at tage hjem lørdag sidst på dagen – til søndag aften.

Overalt på Danmarks efterskoler samles der ind til Danmarks Indsamlingen. Det vil vi også gerne støtte, men samtidig har vi lagt rigtig mange ressourcer i selv at tage afsted og på venskabsbasis få indsigt og forståelse for bl.a. andre unges livsvilkår i Nepal, Ghana, børn af fængslede bandemedlemmer i Miami etc. Måske når vi ikke det samme resultat som andre skoler, men vores unge bærer en forståelse som langt mere værd en et økonomisk engangsbidrag. Vi opfordrer naturligvis alle til at støtte Danmarks Indsamlingen!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend

Olav Storm
forstander