Nyhedsbrev 1. januar 2012

Godt nytår!

Velkommen til 2012 – og et spændende ½ år med masser af udfordringer. Foran os står ekspeditionerne til Miami, Nepal, Ghana og Indien, samt Norden i uge 2 og 3. Profilfagsekspeditionerne er forberedt gennem måneder og eleverne har forberedt egne projekter og fælles projekter, som sikre, at de får mulighed for at opleve kulturen, samfundet og særligt de unge, som de møder på rejserne. Efter profilfagsrejserne forbereder eleverne i profilfagene Nepal, Indien og Ghana, samt Miami sig på at holde oplæg for andre unge på skoler og i foreninger. Book et foredrag gennem en elev eller på info@ranumefterskole.dk.

3. profilfagsperiode starter i uge 9, efter vinterferien. Optællingen efter afstemningen i december viste at følgende profilfag dannes:

Natursport:
Dykning
Sejlads
Adventure
Ridning

Imagination:
Dans
Cheeleading
Street Performance
Gastronomi
Drama

De nye profilfag mødes i starten af februar og former indholdsplan og mål for fagene.
Chearleading og Street Performance, samt Drama er nye profilfag formet i samarbejdet mellem elever og lærere, og det bliver spændende at se hvorledes interessefællesskabet former fagene i løbet af foråret.

Udover profilfagene er der også valgt nye aktivitets- og bevægelsesfag. Bl.a. kommer der spansk, psykologi og ridning. En meget stor gruppe har valgt teoretisk duelighedsbevis og målet er at bestå prøven inden sejladssæsonen starter i april.

I den kommende uge er der faglige timer og forberedelser til profilfagsekspeditionerne, og igennem uge 2 drager de forskellige hold afsted. Resultaterne fra terminsprøverne evalueres i løbet af den næste uge og umiddelbart efter profilfagsekspeditionerne.

Onsdag den 11. januar inviterer vi til Efterskolernes Aften fra kl. 16.30 – 21.30.
Selvom alle bortset fra Norden er afsted, så er der rundvisning og kaffe på kande, samt en mulighed for at møde eleverne og høre om livet på Ranum Efterskole.

Vi glæder os rigtigt meget til at se eleverne igen på onsdag ml. kl. 16.-21. Samtidig starter også 3 nye elever, som skal alle skal bo i Seminariehuset og deltage på Miami profilfagsekspeditionen. Den kommende weekend er ikke en blive-weekend, men vi ser rigtig gerne at alle gør sig klar til profilfagsekspeditionerne, og har pakket mv.

Vi er klar til et spændende forår og håber, og ønsker alle et super spændende nyt år!

Olav Storm
forstander