Nyhedsbrev 16. december 2011

Kære læser!
Terminsprøver og julestemning rimer ikke ret godt, men i praksis virker det fornuftigt. For der har været tid til hygge og lidt afslapning ind i mellem og især i basecamp – i Kærhusets spisesal, har der været total juleamokhygge med fast julekalender på TV og hygge omkring de personlige scrapbøger. Selvom der ikke har været profilfag har vi arbejdet med forberedelserne til ekspeditionerne i januar og særligt i Nepalgruppen har det været hektisk eftersom en flyafgang blev flyttet for en gruppe og eleverne dermed kom ud af deres arbejdsgrupper. Det kræver stor omstillingsparathed at se ud i verden og det må siges at mange elever på Nepalholdet er i god træning fra start!
Tirsdag morgen var stod en gruppe friske piger meget tidligt op og arrangerede Santa Lucia optog. Det blev rigtigt hyggeligt og spredte en super stemning på hele skolen. Tak til alle medvirkende!

Når eleverne ikke har været til terminsprøve, har de haft tilbud om studievejledning, personlig udvikling, tysk og engelsk eller vejledning i forberedelsen af OSO opgaven. I torsdags holdt vi en times fællessamling og geografilærer Peter Kristensen fortalte om problemstillingen overbefolkning og befolkningstæthed. Det var temmelig overraskende for eleverne at opdage, at alle verdens mennesker kun ville fylde det ½ af Fyn. udover at perspektivere til hvor lang bilkøen ville være, hvis alle ankom i bil og hvor meget rent vand der ville gå til spilde hvis alle trak ud i et sparetoilet  under deres besøg, så afprøvede vi i praksis, hvor meget RE elever fylder, hvis de skulle stå lige så tæt. Det blev til en lille “klump” foran festsalen, med mange nissehuser og et par drenge, som troede, at de var til heavy-skubbe koncert.

Pædagogisk har vi haft en fin uge. Jeg tænker, at nogle forældre har fået talt godt med deres efterskoleelev omkring natterend og smugrygning, for det har ikke været et tema i denne uge. I samlingen har vi talt om betydningen af at give gaver – og modtage gaver. Det er jo høj aktuelt her op til jul, og for en gammel nisse, er det jo besynderligt at høre flere teenagere tage det helt for givet, at de får masser af gaver, men at de ikke behøver give nogen selv… Nu er alle opfordret til at tænke på venner og dem derhjemme på den ene eller anden måde, og skolen sponsorerer portoen, hvis eleverne sender en julehilsen. Jeg havde godt nok ikke lige regnet med, at eleverne har venner over hele verden, men hvad pokker – det er jo kun jul en gang om året!

RE nissen har i denne uge gemt sig utroligt godt og det lykkedes kun meget ihærdige elever at finde dens hue 2 gange i løbet af ugen. Måske gemmer den sig på de mest fantastiske juledekorerede værelser, hvor vi nu er tæt på klimaks og kun mangler sne og bjældeklang ( – og det var ikke en opfordring, kære elever).

Næste uge: Mandag er der almindelig fag, men om eftermiddagen er der Tøse-juletur til Ålborg, og Mandetur i naturen, ikke mere “jule-pynte-pige-hygge”, som fejring af vinterhverv som vikingerne gjorde det!

Konkurrencen om det flotteste og mest julede værelse i kategorien 1-2-3-4-5-6 personers værelse slutter mandag aften, og tirsdag skal alt pilles ned i forbindelse med den store jule-hovedrengøring. ALT inventar skal vaskes af og alt grej sættes på sengen imens, så gulvene også kan få en ordentlig tur! Det kommer til at dufte helt fantastisk rent, og bliver rart at komme tilbage til efter jul!

Onsdag er der juleafslutning og hygge på hele skolen inden vi tager i den smukke Ranum kirke og synger julen ind akkompagneret af musikholdet. Efter kirke er der en stor julefrokost, som forventes at ende i dans rundt om og på hele skolen! Forældre er meget velkomne til at deltage fra kl. 14.00, hvor der er løbende æbleskiver og kaffe/te i kantinen indtil alle elever forventes at være ude af huset på juleferie kl. 15.30.

Vi glæder os rigtig meget til juleferien og det ved jeg, at eleverne også gør, selvom de kommer til at savne hinanden rigtigt meget! der vil sikkert blive talt meget om de forestående ekspeditioner i starten af januar, og husk, at I altid er velkomne til at maile til tovholderne på profilfagene, hvis I har spørgsmål.
Nogle elever skal bruge deres pas i juleferien, og de kan få det udleveret på kontoret onsdag, såfremt det er retur fra visumansøgningen til Indien, Ghana og Nepal.
Plænen foran hovedbygningen er gravet op på kryds og tværs. Det skyldes, at vi har lagt et nyt datakabel imellem Kærhuset og Seminariehuset, og at vi skifter de gamle uisolerede varmerør ud med nye fjernvarmerør. Nu kommer sneen forhåbentlig snart og pynter hele skolen til jul !

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!
Olav Storm
forstander.

NB. eleverne er ved at samle sponsorater / gaver og donationer sammen til børn og unge i Nepal, Ghana og Indien. Så hvis I har brugte mobiltelefoner, briller og bærbare computere, samt intakte legetøjsting (skal være lette at transportere) – så er I meget velkomne til at tage det med enten efter denne weekend eller efter jul den 4. januar, hvor eleverne møder igen.

Vi holder Efterskolernes aften onsdag den 11.1.12  – selvom de fleste er rejst ud i verden. Kender I nogen der har lyst til at kigge forbi – så er skolen åben mellem 16.30 – 21.30 og der er kaffe på kanden og kage til alle!