Nyhedsbrev 2. december 2011

Kære læser!
November og efterårsstemningen blev blæst ud af en gevaldig storm der også trak hele kobbertaget af trappetårnet over hovedbygningen. Efter at vinden havde lagt sig, tog vi hul på en helt fantastisk Performance -og dramuge fyldt med energi og kreativitet. Alle elever – på nær de stakkels syge – har været i gang hele ugen og der er blevet arbejdet intenst på at skabe performancestykket “Er du sikker?” Eleverne har haft base i deres profilfagshold, men også bidraget på kryds og tværs af disse med skuespil, kulisser, medie, scene, lyd og lys, samt kostymer og sminke.

Vi er ved at være klar til det store rykind i morgen lørdag og søndag. Om formiddagene er der faglige samtaler, hvor eleverne er guider for deres forældre så de finder det rette lokale og lærer til tidsplanen. Kl. 13. starter forestillingen og efterfølgende kl. 15. er der orientering om Nepal og Indien lørdag og om Ghana, Miami og Norden om søndagen. Vi glæder os rigtigt meget til at se jer!

Pædagogisk har det været en rigtig dejlig efterskoleuge, med højt humør og mange gode snakke ind i mellem. Rigtig mange værelser har pyntet seriøst op til julekonkurrencen, og lærerne har også fået nisser, som driller og laver sjov. REnissen som for 163 år siden kom med den første udvekslingsstudent fra Baden-Ünter-Harz, er på spil igen og når han overraskes taber han sin nissehue de mest mystiske steder. Finderen får selvfølgelig en lille nys-gave. Den store adventskrans minder os alle om, at juletiden er lige for døren og det luner gevaldigt i fællesskabet.

I denne uge har vi udsendt 250 invitationer til Nye elevers Interviewdag i februar, og nu venter vi spændt på at få interviewskemaerne retur, så vi kan forberede os godt!

Vi har i fællessamlingerne i denne uge også arbejdet med valget til den 3. profilfagsperiode. Forhåndsvalget viste “overraskende” nok, at det igen er de mest udfordrende profilfag og ekspeditionsmål, der fik flest forhåndsstemmer. Det er forbundet med en vigtig økonomiske prioritering og beslutning at vælge det sidste profilfag for grænserne er igen udvidet betydeligt. Nye profilfagsideer som f.eks. Chearleading, Drama og Amerikanske boldspil, når der sigtes efter ekspeditioner til USA. Der er også nye profilfagsideer som ikke sigter så langt væk bl.a. det helt utraditionelle og spændende tilbud “Kropskultur på gadeplan“, som kombinerer flere af de profilfag, som ikke fik så stor tilslutning i forhåndsvalget bl.a. street,cirkus, skate, visuelt design og medie.

Valgsedlen er nu til høring ved eleverne og lærerne indtil på torsdag, hvor den sendes med eleven hjem på forlænget weekend. Stemmesedlen skal afleveres senest den 12.12 2011 – underskrevet af forældre/værge (mail er også ok). Depositum til egenbetaling skal være betalt til den 1. februar.

Forlænget-weekend i næste weekend. Denne weekend er “blive-weekend” og derfor er der undervisningsfri på fredag, og eleverne har fri allerede torsdag kl. 14.30. Det betyder, at vi vil opfordre eleverne til at drage hjem eller besøge hinanden, så de dels kan få snakket valgsedlen til 3. periode igennem, kan få købt julegaver, og ikke mindst kan samle lidt kræfter til de sidste 2 uger. Hvor der bl.a. er terminsprøve inden juleferien starter den 21.12. kl. 14.30.
I forlængelse af disse annonceringer, har jeg lovet på vegne af det frivillige forældreråd, at gøre det klart, at det er en helt privat fest, som eleverne er inviteret den 16.12. – og at forældrerådet ikke er involveret.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend, jeg håber vi ses i weekenden!
Tag bare godt med lommepenge med for der er åbent i Nepal-tombolaen og i Velgørenheds cafeen i Kærhuset.

Olav Storm
forstander

Den 363 år unge teen RE-Nisse fra Baden-Ünter-Harz, fandt sin store kærlighed i en færøsk nisepige, men tabte sin HoHoHo-hue, da inspektor Hr.Natgal på det gamle 163 år gamle Ranum Seminarium tændte ganglyset. Den færøske nissepige med øjne, så glintrende, som sildenes smut i det dybe Atlanterhav, blev forvandlet til en papmache collage over sin elskede hjemø. Kun ved juletid bliver hun levende igen, og så sker der lidt af hvert på det gamle seminarium. Men natterend laver de aldrig mere sammen RE-nissen og den smukke færøske pige i sin uldne nissetrøje!!

I øvrigt skulle jeg hilse fra Hr. Natgal’s afløsere på RE og sige, at det er bedst kun at bruge nattevagt nummeret i absolut nødstilfælde, og at kontoret er åbent fra kl. 09.-15.30 alle dage… 🙂