Nyhedsbrev 21. oktober 2011

Kære læser!
Efterårsferien kom som en gave for alle os trække rejsende og som en god lejlighed til at sprede de gode oplevelser og indtryk fra de mange ekspeditioner i uge 41. Nu skulle alle gerne være ladet op igen med frisk energi til den næste spændende periode frem til juleferien. Vi glæder os til at se alle elever, ansatte og vores thailandske gæsteelever igen på søndag!

Uge 41 blev den hidtil største ekspeditionsuge for RE. Og igen gik det godt for alle hold – uden alvorlige uheld eller ulykker. Der er altid en vis risiko, når mange er afsted på samme tid og begiver sig ud på dybt vand, og det betyder rigtigt meget at vi igen i år har fået en god start på ekspeditionerne! Undervejs på rejserne har de fleste profilfag rapporteret hjem til skolen og der er løbende lagt nyheder op på rejsesiden. Efter rejserne har flere lærere også sendt en kort hilsen og et indtryk af rejsen.

Medie, Musik og Dans i Berlin: I Berlin gik det rigtig godt og man fornemmer vi kender meget til byen efterhånden, hvilket giver mere substans i oplevelserne og forhøjet udbytte, tryghed og glæde for elever og kolleger.

Musikholdet indspillede numre i et studie. Dans fik undervisning og overskred grænser til den store guldmedalje, da der skulle optrædes på gaden. Design var på flere inspirationseventyr gennem museumsbesøg, besøg i værksteder og i grafittiworkshop (sammen med Medie). Medie var på byrundtur m. besøg i 3D kino og fjernsynstårnet, oplevede lysfestivallen City of Lights på nærmeste hold, var på virksomhedsbesøg hos PR-Agentur, der fortalte om hvordan man skaffede omtale for danske virksomheder og produkter på det tyske marked. Sidste aften havde vi planlagt et fællesarrangement for alle holdene for at afrunde et par kompakte dage med man ér. Først indtog vi aftensmaden på et inspirerende punk-pizzeria med et menu-kort der bugner af anderledes, unikke og delikate pizzaer. Stedet er meget utraditionelt og der tales kun tysk, italiensk og meget dårligt engelsk…”Jeg vil gerne be’ om en Hawaii og en Coca-Cola” gik til stor bestyrtelse for eleverne ikke denne gang! Mætte og i højt humør gik turen til Bluemanshow, der skabte stor glæde og er et fantastisk inspirerende show for alle Berlinrejsende Imaginationelever.

Design, Berlin: Designholdets Berlintour var helt fantastisk! Efter en en lang bustur, en lækker middag på ‘Kartoffelkisten’ og en dejlig nats søvn på hotellet, var vi tirsdag morgen klar til at intage Berlin fra dens kunstneriske og
kreative side. Vi startede ud på ‘Hamburger Bahnhof’ – et kæmpe kunstmuseum med alt lige fra moderne videokunst til gamle tunge jernskulpture. Herefter tog vi til ‘Prenzlauerberg’ – et blomstrende kulturelt område med masser af hyggelige cafeer, gode genbrugsbutikker og unge designere.
Vi sluttede her dagen af med at besøge to danske kunstnere Morten og Jakob, som har bosat sig i Berlin for at male – det var meget spændende at høre deres historier!
Onsdag bød på en mere traditionel byrundtur i centrum, hvor vi fik Erik til at fortælle om nogle af de mange historiske monumenter Berlin favner. Denne dag sluttede vi af på Tacheles, som er et samlingssted for mange ‘autonome’ kunstnere.
Torsdag brugte vi i selskab med en dygtig irsk guide og kunstner Alana. Hun tog os med på en 3 timers ‘street art’ tur rundt i Berlin – særligt med fokus på Kreuzberg. Her så vi mange storslåede gavlmalerier i mange forskellige stilarter, og fik meget spændende teori med om bl.a. metode og intention bag værkerne. Herefter var det vores tur til at være kreative, og vi fik selv lavet et flot maleri i bedste ‘street art’ stil – det kommer op at hænge på skolen! Torsdag aften sluttede vi af med et brag sammen med ‘Blue Man Show’ og alle de andre elever ìg lærere:-) Alt i alt har vi haft en rigtig rigtig god tur.

Dykning, Tyrkiet:Vi havde en rigtig god tur uden de store problemer. Desværre blev vi ramt af uvejr, så det var lidt koldt at være på dykkerbåden de fleste dage. Derudover døjede vi med sygdom -opkast ved nogle af eleverne, men værst gik det ud over Kim og mig, der lå helt brak i over to dage og skulle have et toilet inden for en radius af 5 meter. Vi fik udover dykning arrangeret fine kulturelle arrangementer -hamam, tur til vandfald, super skolebesøg og besøg i en moské med fin præsentation af islam, det at vær muslim, ritualer i moskéen og demonstration af en bøn -altsammen spændende og lærerigt.

Sejlads, Frankrig: Sejladsturen var en god og lærerig oplevelse med fantastiske elever, super godt vejr og okay vind. Vi  sejlede mest omkring øerne Poqurolles, hvor vandet er rent og klart. Vi lå meget for anker og var kun i havn 2 nætter. Resten af tiden var vi på vandet og vi fik sejlet 2 natsejladser.

Adventure, Tjekkiet: Adventureholdet har også haft en forrygende tur med bestigningen af Tjekkiets højeste bjerg, som et af de store og kolde højdepunkter på rejsen. Godt kammeratskab og samvær prægede turen fra start til slut.

Ridning, Tjekkiet: Ridepigerne har haft en hyggelig tur, til trods vejret, da der var en del fugtige dage i bjerget. Pigerne kom som de ønskede en tur på det gule marked, hvor til kravet var at vi gik tilbage til Prag centrum, hvilket de med lidt brokken i starten dog gennemførte. Ugen har ellers stået op 12 timers ridning fra Farma Fucul, en hyggelig gammel gård, hvor vi måtte nøjes med det der var. Det vil sige, ikke mange stik kontakter, begrænset mængde af varmt vand og ikke noget internet, men alt dette klarede pigerne meget godt. Derudover har vi også prøvet kræfter med at lege aber i Monkey Park, der ligger i Spindl, hvor efter vi fik shoppet lidt i den hyggelige by.  Ugen afsluttede med, at vi hver især fik en rosset, fordi gårdejeren og de guides vi havde med, syntes at vi alle var nogle dygtige rytter.

RIC, Wales: Holdet ankom søndag morgen til Billund trætte og mætte af en lang og  lærerig studierejse på Whrexham College i Wales. Eleverne var fordelt på forskellige studieretninger og bl.a. drama var et stort hit. Mere om rejsen følger senere.

Gastronomi, København: nyt følger i den kommende uge.

Afslutning på den første profilfagperiode. Inden den første profilfagsperiode afsluttes skal eleverne nu efterbearbejde og præsentere deres profilfagserfaringer og oplevelser på ekspeditionerne for hinanden. Det foregår i festsalen, og bliver en forrygende oplevelse. Det er en stor udfordring at stå foran de andre elever, så det skal forberedes godt! Sejlerne afslutter ved at gå op til den praktiske prøve i den kommende uge!
Ligeledes samles indtryk fra rejserne i et profilfagsmagasin fra uge 41, som eleverne kan have som et minde fra den første profilfagsperiode og rejse.

I den kommende uge er der særligt fokus på de boglige fag og på afrunding af den første profilfagsperiode. Desuden præsenteres alle elever for deres eget skema til den 2. profilfagsperiode, hvor der er særligt fokus på temaet Verdensborger og Globalisering. Der er kommet en række spændende nye aktiviteter og fag, og det har været et stort puslespil at få lagt alle 250 skemaer til rette med både idræts-, profilfags- og færdighedsfag.
Torsdag formiddag er der SPIL DANSK DAG i hele Danmark, og med en god portion held, så er det i år Livstræet, skolens hussang, som er den store fællessang. Vi skal synge så loftet løfter sig i festsalen og der er fri adgang for alle interesserede. Om aftenen er der Kærhusaften, hvor vi holder vi afskedsmiddag for de thailandske gæsteelever.
Fredag eftermiddag er der lærerseminar efter fællessamlingen, hvor vi afrunder den første periode og ser fremad i fællesskab mod den næste periode og det næste tværfaglige tema.

Efterårsferien er også brugt til flere bygningsforbedringer: Vi har brugt en stor del af rejseugen og efterårsferien til at skifte køjesenge og er næsten færdige. Vi har også skiftet fra gas til fjernvarmeanlæg i Seminariehuset og det starter op i dag, så der er varmt til eleverne kommer søndag. Det har været et kæmpe arbejde at skære de gamle kedelanlæg væk og det gav en del røg, så i formiddags stillede Brandvæsenet her med 5 brandbiler, heldigvis var der ikke brand nogen steder, men kun svejse- og skærerøg i gangene. Vi er ved at lufte rigtig godt ud, men der vil lugte lidt på gangene i de næste dage.
I Kærhuset har John og Daniel bygget et længe ønsket vindfang, og på siden af dette kommer der en fladskærm. så det nu er muligt at se TV i spisesalens sofahjørne. Det bliver rigtigt dejligt med lidt mere lune og hygge i salen til vinter!

Rigtig god sidste weekend i efterårsferien og vi ses på søndag!

Med venlig hilsen
Olav Storm
Forstander

I N D E S K O !
 I vinterhalvåret er det rigtigt vigtigt, at alle har indesko på  i undervisnings- og fælleslokalerne. Det giver et bedre indeklima og letter rengøringen rigtigt meget. Derfor husk indesko – f.eks. sutsko, badesandaler, sportssko, tøfler etc.

HUSK at skrive NAVN på indeskoene!!

Lys og reflekser på cyklerne!
I den kommende vinterperiode er der ikke så meget brug for cyklen, da vi kører hestepigerne til stalden til undervisning, og eleverne til svømning og sport i Rønbjerg. Men der er alligevel brug for cyklen i fritiden, så sørg for at få lys og reflekser i orden. Sæt cyklen i cykelkælderen i Kærhuset, hvis du ikke bruger den i en periode, og lås den.