Nyhedsbrev den 30. september 2011

Kære læser!
Den forrygende weekend med et fantastisk vejr og rigtig god stemning forsatte igennem ugen, og selvom både lærere og elever var rigtig trætte efter en hektisk forældredag og en rekord stor Åbent Hus dag, søndag, så har vi ikke haft mindre aktivitet i denne uge. Vi har holdt naturfagsfestival med live-fysikforsøg, et TV hold fra 24Nordjyske kom på besøg sammen med Nordjyske, og eleverne har stiftet bekendskab med molykolær gastronomi, fysikkens love, bølgelængder og ikke mindst en stjernetur med varm kakao onsdag aften.

Køkkenet har været en aktiv medspiller i Naturfagsfestivallen, og udover gastronimishow på scenen i festsalen, så har eleverne også oplevet få at flamberet deres aftensmad i cognac. Torsdag eftermiddag sluttede vi 10 forrygende arbejdsdage med et brag af en afslutningssamling, hvor alle lærere var med og hvor eleverne løftede taget i festsalen med sang og godt humør!

I den kommende uge starter et nyt kapitel på Ranum Efterskole, i det vi lørdag tager imod 16 unge gæsteelever fra Thailand. De internationale elever, som er boddies for de thailandske gæster møder en dag før de andre elever og står for intro-program og indkvarteringen. Thai-eleverne skal bo sammen med deres boddies og de andre danske elever på værelserne, og det bliver et kulturmøde som med sikkerhed vil udfordre både danske og udenlandske elever. Det er også et af formålene med besøget. De thailandske elever skal være på skolen i en uge og i uge 41 tager de med gastronomiholdet til København på dannelsesrejse i demokrati, design og kultur. I efterårsferien besøger de deres boddies i 16 danske hjem og efter ferien slutter vi af med en samlet uge på efterskolen, hvor der er særligt fokus på Thailands kultur. Bl.a. skal gæsterne lave en Thaifestaften for os alle sammen.
International koordinator Mette Støttrup på Ranum Efteskole har arbejdet tæt sammen med lærer, Therese Olsen omkring programmet, og forberedt de danske elever på mødet. Det bliver spændende!

Søndag på efterskolernes dag gæstede unge fra Cirkusfabrikken skolen og inspirerede de kommende elever til at vælge det nye profilfag i Cirkus Imagination til næste skoleår.

Gl.-elevdag.

Udover at modtage gæsteeleverne fra Thailand, så forventer vi også godt 300 elever til Gl. elevdag i morgen lørdag ml. kl. 13-17. Det er lavet et åbent program med grill, rundvisning, sang med efterfølgende kaffe og kage. Vi glæder os til et varmt og dejligt gensyn med alle!

Søndag aften kommer alle elever retur fra den forlængede weekend, og det ser sidste frist for at aflevere valgseddel til den kommende 2. profilfagsrejse. Her skal der vælges mellem færdighedsfag om mandagen, kultur- og profilfag på tirsdage og onsdage, samt bevægelsesfag om torsdagen. Øvelsen med at træffe valg og beslutninger er helt central i den dannelsesproces som et efterskoleår byder på i Ranum. På vegne af det frivilige forældreråd har jeg lovet at sige at der er møde kl. 19. Mødested i hall til festsalen.

I løbet af den kommende uge
er der fuld gang i de sidste forberedelser til den forestående profilfagsrejse, ligesom der i de bogligefag rundes af og stikkes tråde videre til uge 43. Torsdag drager dykkerne afsted til Tyrkiet og denne gang har de deres egne dragter og udstyr med fra grejbanken. De skal afslutte deres OW dykkeruddannelse og opleve den tyrkiske kultur og levevis. I weekenden tager RIC eleverne afsted til Wales, hvor de skal på på Yale University College i Wrexham i en uge. Søndag drager sejlerne til Frankrig for at drage nytte af den sidste Middelhavsvarme til 5 dages sejlerliv ombord på 4 moderne sejlbåde. Adventure og ridepigerne drager til Tjekkiet for at blive udfordret i den bjergrige natur. Mandag tidligt morgen drager Gastronimiholdet til København sammen med de thailandske elever og samme morgen sætter Design, Medie og dans kursen mod Berlin, hvor der venter 4 dage med super intense kreative oplevelser og kulturmøder. I kan følge med her på hjemmesiden, hvor der løbende bringes billeder og nyheder fra elevernes oplevelser undervejs.

Pædagogisk har vi har i sidste weekend haft en episode, hvor 2 elever drak 2 breezer, da de skulle fejre den enes fødselsdag. Det skete under omstændigheder, som ikke involverede andre, og konfronteret med rygtet, indrømmede de begge. Efter at have været hjemme til afklaring, så er der nu fundet en løsning, hvor der følges tæt op på de to elever, så tilliden ígen kan genoprettes. Vi måtte ligeledes bede 3 elever om at blive afklarede ifht. rygning, da de efter at deres forældre var taget afsted lørdag blev fristet til at smugryge og blev konfronteret af en lærer. Det er ikke ukendt, at der i forbindelse med denne weekend sker brud på skolens regler for det er fristende at give slip, når forældrene er taget afsted og presset letter.

Parkour er et nyt klubfag og der er brydes grænser på den fede måde, samt udfordres fysiske love for alvor.

Vi står foran en meget spændende profilfagsrejse og der bliver rigtig mange oplevelser og erfaringer at formidle videre. De mange historier vil indgå i vores fælles efterskolefortælling, som vi deler i ugerne efter. Glæd jer til at følge med!

Olav Storm
forstander