10. klasse

Et forløb i 10. klasse på Ranum er meget mere end et skoleår. Du kan vælge at designe dit helt eget faglige forløb med danske og internationale fag, samt spændende valgfag, som udvikler dig personligt.

10+ er gymnasieforberedende og målrettet både erhvervs og gymnasiale uddannelser f.eks.: STX, HHX, HTX og EUX. På 10+ kan du sammensætte netop dit skema med mange forskellige valgfagskombinationer. Fagene dansk, engelsk, matematik og idræt er obligatoriske, men du får herudover 3 valgfag – deraf navnet “+”. Du kan også supplere med profilvalgfag som f.eks. Green Fingers, eSport Pro og Inter Culture Class.

10IG er for dig, som har lyst til at prøve det engelske internationale Cambridge IGCSE undervisningsforløb og evt. vil på et IB Gymnasium.

Fag i 10. klasse

I grafikken her kan du se, hvilke valgmuligheder du har i de forskellige 9. klasser, vi har på Ranum.

10. klasse valg af fag

Specielt om 10. klasse

10+ er målrettet både de erhvervs- og gymnasiale ungdomsuddannelser f.eks: STX, HHX, HTX og EUX. Undervisningen er niveaudelt i de obligatoriske fag dansk, engelsk, matematik og idræt. Ved siden af disse fag kan eleverne sammensætte deres eget skema af en lang række valgfag. Det er også muligt at vælge et tematisk valgfagsforløb i Green Fingers, eSport Pro og Inter Culture Class. 10+ elever kan også vælge at have internationalt IG engelsk, samt flere internationale valgfag (IGCSE). 10IG er primært gymnasieforberedende og målrettet f.eks.: STX, HHX, HTX, EUX, Pre-IB, IB og internationale skoler. 10IG undervises på engelsk efter Cambridge IGCSE pensum.

Danskundervisningen er niveaudelt efter elevens forudsætninger. Vi tilbyder dansk som 2. sprog og et særligt program for danske expat elever. Skoleåret afsluttes med FP10 i dansk, engelsk og matematik. Det er også muligt at afslutte de øvrige FP10 fag med folkeskolens 10. klasses afgangsprøve. Elever på 10IG afslutter både danske og internationale IGCSE eksamener. Elever i 10+ og 10IG skal i brobygning og lave OSO (Obligatorisk Selvvalgt Opgave).

Der tages forbehold for oprettelse af fag og valgfag, såfremt der ikke er tilstrækkelig tilslutning.