Road Trip – USA

Kulturfag

Road Trip USA

US Roadtrip NY – Washington – Charleston/Savannah – Orlando

USA er et land fyldt med store kontraster. US Road Trip vil forsøge at afbalancere distancen mellem de to ekstremer; storbylivet og livet på landet samt den dertilhørende natur, historie og kultur. Som kontrast til storbylivet kører vi gennem de storslåede naturlandskaber, som det østlige USA har at tilbyde, heriblandt evt. besøg i nationalparker og indianerlandskaber.

Vi vil forsøge at arrangere et skolebesøg og stille skarpt på kontrasten mellem de forskellige religioner og kulturelle trosretninger i USA.

US Roadtrip vil starte med 3-4 dage i New York og Washington. Her vil vi opleve storbyernes kultur og alt hvad dertil hører. I New York vil vi besøge fx Central Park, 5th Avenue, Brooklyn Bridge, Empire State Building, Frihedsgudinden og 9/11 memorial. I Washington skal vi se de politiske og historiske ikoniske monumenter. Måske bliver der også tid til at besøge et af de verdensberømte museer.

Herefter går turen sydpå mod Charleston og Savannah, hvor vi skal opleve en helt anden side af USA, som er USAs sorte samvittighed med fokus på slaveri og raceopgør.

Turen sluttes af i Orlando, hvor vi satser på at kunne besøge Kennedy Space Center.

I undervisningen vil vi i samarbejde med eleverne planlægge hvad US Road trip skal indeholde. Ud over planlægningen af turen vil vi undervise i amerikansk kultur- og historie. Undervisningen vil ikke kun se tilbage, men også have fokus på, hvordan det er at leve i nutidens USA. Vi håber meget på at kunne komme på et skolebesøg, hvor vi måske allerede hjemmefra skaber kontakt med amerikanske unge.

Turen varer 12-14 dage.

Formål: Roadtrip in the US har til formål at give eleverne en oplevelse af kulturen i USA. Dette møde skal gerne bidrage til udvide deres kulturelle forståelse af såvel USA, men også af, hvem og hvad er vi. Focus i undervisningen vil være at træne elevernes interkulturelle kompetencer, styrke det engelske sprog og skabe et større kendskab til USA´s historie, såvel nyere som ældre.

Tilrettelæggelse: Faget vil bestå af klasseundervisning, individuelle projekter, som gerne skulle klargøre dem til at besøge og få fuldt udbytte af turen rundt i det sydvestlige USA. Formålet med besøget er at skabe forståelse, kendskab og indsigt i en af vor tids mest indflydelsesrige kulturer og geopolitiske stormagter.

Indhold: Eleverne vil blive introduceret til USA’s historie, samfundsforhold, med fokus på kontrasterne i USA. Vi vil opleve den rige nordlige del af Los Angeles, ligesom vi kommer til at se livet på landet og f.eks. i den anden ende, grænsen til Mexico. Eleverne skal også møde den politiske kontrast, der splitter landet i disse år. Under studierejsen i USA vil eleverne interviewe lokale amerikanere, hvilket vil føre frem til formidlingsopgaver som fx foredrag og avisartikler, når de er kommet tilbage til Danmark igen. De vil ligeledes tilbringe 2 dage på skolebænken i en amerikansk High school, hvilket forhåbentligt vil skabe “kulturmøder” imellem danske og amerikanske elever.

Undervisere

Rikke Wulff
rw@ranumefterskole.dk
Peter Kristensen
pk@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling på rejsen vil ca. være 10.000 kr.

Lommepenge anbefalet 1.000,- kr.

WEBSHOP

Besøg facebookside