Fodbold – Argentina

Kulturprofilfag 2022

I Maradonas fodspor

Med profilfaget fodbold, besøger vi fodboldmekkaet Argentina og opholder os undervejs i hovedstaden Buenos Aires.

Rejsen

Argentina har et af de mest succesfulde landshold i verden og er på nuværende tidspunkt nr. 5 på FIFA’s verdensrangliste. De har også vundet Copa América 15 gange, hvilket er rekord sammen med Uruguay. I hovedstaden Buenos Aires er der ikke mindre end 24 fodboldklubber, hvoraf flere af klubberne spiller i landets bedste division ”Primera División”. Blandt de mest kendte klubber finder vi Boca Juniors og River Plate og der er generelt gode muligheder for at overvære lokalopgør i byen.

Argentina har også opfostret nogle af de største fodboldstjerner i verden, hvor Lionel Messi og Diego Maradona står som de mest anerkendte navne. Specielt Maradona har haft stor stjernestatus i Buenos Aires, hvorfor flere museer er opført i hans navn, ligesom det er muligt at besøge familiens gamle hus i byen.

Estadio Monumental, som er Argentinas største stadion, ligger ligeledes i Buenos Aires. Stadionet har plads til ikke mindre end 76.000 tilskuere og er normalt hjemmebane for fodboldklubben River Plate.

Under rejsen vil vi træne fodbold, besøge fodbold museer og forhåbentlig få mulighed for at opleve atmosfæren under en fodboldkamp i Argentina. Ligeledes vil vi have fokus på den argentinske kultur, madkultur samt landets historie.

Undervisningen

På Fodbold får eleverne en forståelse for fodboldens indflydelse på et globalt plan, og det er for alle med interesse i teknisk, taktisk og fysisk træning. Der bliver lagt stor vægt på social trivsel og følelsen af at være en del af noget større, hvorfor teambuilding, konkurrence og fairplay også bliver vigtige begreber.

FN’s verdensmål bliver derfor en gennemgående faktor, hvor specielt punkt 3: Sundhed og trivsel vil være inkorporeret med fokus på både fysisk og mental sundhed. Vi lægger stor vægt på, at eleverne bliver medskabere af fagindholdet og bruger kompetencerne hos hinanden således, at alle føler sig som en vigtig del af gruppen.

Igennem skoleåret vil der, udover træning 2-3 gange om ugen, blive arrangeret både indendørs og udendørs kampe mod andre efterskoler.

Corona: Restriktioner, regler mm.

• Dokumentation for komplet COVID-19 vaccination (sidste dosis modtaget minimum 14 dage før ankomst til Argentina).
  • Negativ PCR-test taget senest 72 timer inden afrejse. Såfremt man kan fremvise en lægeerklæring på overstået tidligere smitte inden for de seneste 90 dage (tidligst 10 dage efter diagnosen), kan man undtages fra kravet om PCR-test.
  • Rejseforsikring der dækker Covid-19 relaterede omkostninger, herunder medicinsk behandling, isolation og sikker transport for smittede, formodede smittede eller nære kontakter.
  • Udfyldt elektronisk indrejse-erklæring til de Argentinske myndigheder. Vær opmærksom på, at erklæringen kan tage tid at udfylde og tidligst kan udfyldes 48 timer før rejsen til Argentina.
  • Mellem 3. og 5. dagen efter indrejse skal man tage en PCR-test. I den periode må man ikke deltage i større arrangementer eller sociale sammenkomster i lukkede omgivelser.
  • Dokumentation for opfyldelse af indrejsekravene skal kunne fremvises til myndighederne 14 dage efter indrejse. Der stilles krav om anvendelse af mundbind under bl.a. transport og indkøb.
  • Som følge af Omikron varianten er der indført særligt krav om antigen test ved ankomst og 10 dages obligatorisk karantæne for alle rejsende fra, eller rejsende der har opholdt sig i, Afrika, indenfor de sidste 14 dage. Disse rejsende skal desuden have foretaget en PCR-test på 10. dagen for at kunne afbryde karantænen.

Kilde: Coronavirus/COVID-19 Argentina (um.dk)

Lærere

Jess Frost
jf@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: ca. 6.480 DKK.

Lommepenge anbefalet 1.000 DKK.

Vaccinationer: Inden afrejsen til Argentina anbefales det, at du som minimum vaccineres mod Difteri-Stivkrampe og Hepatitis A.
Kilde: Vaccinationer til Argentinas grænseområder – Bolivia mm. (sikkerrejse.dk)

WEBSHOP