Velkommen hjem – Fyldt med oplevelser og ny energi

Kære alle,

Efter to uger på kulturfagsrejser rundt i verden er alle elever nu tilbage på Ranum Efterskole. Skolen summer igen af liv, grin og gensynsglæde – og rygsækkene er fyldt med minder fra både storbyer, regnskove, ørkener og møder med lokale unge i hele verden.

Vi fik også et godt grin med årets aprilsnar: Ranum som verdens første cirkus-efterskole! Med campingvogne på p-pladsen og rygter om klovnetræning og hesteakrobatik, var det næsten til at tro på.

I denne uges nyhedsbrev ser vi også nærmere på, hvorfor vi rejser – og hvordan kulturfagene styrker elevernes globale udsyn, ansvarsfølelse og forståelse for en bæredygtig verden.

Vi ønsker alle en rigtig god weekend.

Velkommen hjem – Skolen er igen fuld af liv!

Efter to uger fyldt med uforglemmelige oplevelser verden over, er alle Ranum-elever nu vendt hjem fra deres kulturfagsrejser. Fra bjergtoppe, safariture og storbyeventyr til skolebesøg og lokal kultur – rygsækkene er fyldt med minder, og eleverne har fået nye perspektiver og stærkere fællesskaber.

Skolen har stået næsten tom i to uger, men nu er der igen liv i gangene, latter i spisesalen og gensynsglæde overalt. Eleverne har meget at dele, og historierne flyver allerede gennem klasselokalerne og fællesområderne.

Der er ingen tvivl om, at rejsen har sat spor – både i form af oplevelser og venskaber, men også i den energi og glæde, de har bragt med hjem. Velkommen tilbage til hverdagen på Ranum – rigere på verden og hinanden!

Ranum lancerer verdens første cirkus-efterskole – eller gør vi?

Det er ikke hver dag, at parkeringspladsen foran Ranum Efterskole College forvandles til en ægte cirkuslejr – men det var præcis, hvad der mødte både elever og lærere denne uge. Rygterne svirrede hurtigt: “Er det her virkeligt? Skal vi bo i campingvogne og lære at tæmme heste – og måske ild?”

Ifølge forstander Olav Storm skulle Ranum nemlig være klar til at åbne verdens første cirkus-efterskole i samarbejde med det legendariske Cirkus Mascot. Og ja, ifølge den officielle melding kunne elever nu se frem til valgfag i jonglering, klovneri, ildslugning, akrobatik og ikke mindst livsfarlig hesteoptræden!

Særligt 10. klasse blev nævnt som “i gode hænder”, da lærerne ville rotere mellem trapez og tavleundervisning, så ingen faglige kompetencer gik tabt – og så selvfølgelig for at holde styr på de omrejsende elevers biologirapporter.

Efterskolens ledelse kunne stolt meddele, at skolen var fuldt booket til 2025 og derfor udvidede med autentiske cirkus-campers som nye elevboliger. “Det er jo enhver teenagers drøm at leve nomadeliv i fællesskab,” lød det med et smil.

Dog… ét lille “men”: Undervisningsministeriet havde ikke helt godkendt det nye tiltag – endnu. Men mon ikke det kun var et spørgsmål om tid, før ministeriet indså, at robusthed og klovneerfaring går hånd i hånd?

Spoiler alert: Den opmærksomme læser gættede det nok allerede – det hele var naturligvis en aprilsnar!

Men billederne var ægte, og idéen? Tja… Man ved aldrig med Ranum.

Kulturfagene – globalt udsyn og bæredygtig dannelse på Ranum Efterskole

Verden som klasselokale

Forestil dig et klasselokale uden vægge, hvor undervisningen foregår på en støvet bjergsti i Nepal eller midt på en farverig markedsplads i Ghana. Sådan er virkeligheden for eleverne på Ranum Efterskole College, når de tager del i skolens kulturfag. Kulturfagene er ikke bare traditionelle skolefag – de er oplevelser og møder, der rækker langt ud over skolens matrikel. På Ranum Efterskole har vi gennem kulturfag fokus på mødet med andre kulturer. Det er netop mødet med jævnaldrende unge fra fx Norden, Nepal eller USA, som er med til at forme elevernes egen identitet . Når eleverne rejser ud og lever sig ind i en anden kultur, får de et globalt udsyn: De opdager, at verden er større end dem selv, og de lærer at forstå og respektere mennesker med andre traditioner og livsvilkår.

Globalt udsyn gennem unikke rejseoplevelser

Med kulturfagene bliver hele verden en del af pensum. Gennem de internationale kulturfagsrejser oplever eleverne på første hånd verdens mangfoldighed – fra tropiske regnskove til travle storbyer. Disse oplevelser giver et globalt udsyn, som man ikke kan læse sig til hjemmefra. Når en elev står ansigt til ansigt med en fremmed kultur, udfordres vedkommendes forforståelser og perspektiver. Eleverne udvikler interkulturelle kompetencer og empati ved at navigere i nye omgivelser og knytte venskaber på tværs af sprog og grænser. Det personlige udbytte er enormt: Mange elever kommer hjem med fornyet nysgerrighed på verden og en dybere forståelse for både kulturelle forskelle og ligheder. På en rejse kan abstrakte begreber som globalisering, religion eller historie pludselig blive håndgribelige – det kan være, når man sidder omkring et bål i Namibia og hører lokale fortællinger, eller når man besøger en landsbyskole i Nepal og deltager i deres hverdag. Disse øjeblikke gør verden konkret og nærværende for eleverne, og de indser, at de selv er en del af en global helhed. Det er netop sådanne erfaringer, der kendetegner dannelsen på Ranum: Vi tror på, at mødet med verden gør unge mennesker mere åbne, tolerante og reflekterede.

Ansvar, selvstændighed og personlig udvikling

Kulturfagene og de tilhørende rejser rummer også et andet vigtigt element: personligt ansvar. Det kræver mod og selvstændighed for en 16-årig at begive sig ud i verden uden forældre ved hånden. Fra planlægningen af rejsen til samarbejdet undervejs lærer eleverne at tage ansvar – både for sig selv, for hinanden og for de opgaver, de møder. På turene opstår der situationer, hvor eleverne må vise initiativ og løse uforudsete udfordringer i fællesskab. Det kan være alt fra at hjælpe en rejsekammerat, der har hjemve, til at tage del i projektarbejde på en skole i udlandet. Gennem disse oplevelser vokser deres selvtillid og modenhed markant.

Ansvarsfølelsen rækker imidlertid ud over dem selv. Ranum Efterskole bygger på værdier om nysgerrighed, ansvarlighed og engagement i omverdenen. Jo mere eleverne lærer om verden, jo mere får de lyst til at gøre en positiv forskel. Når de ser klimaforandringer med egne øjne på en smeltende gletsjer, eller møder børn på deres egen alder, som lever under helt andre kår, vækkes en ansvarlighed og handlekraft i dem. Verden har brug for unge, der kerer sig – og netop derfor gør vi en dyd ud af at uddanne nysgerrige og ansvarsfulde verdensborgere . I praksis betyder det, at eleverne ikke blot er passive turister; de går aktivt ind i rollen som globale medborgere, der tager medansvar. Denne personlige udvikling – at gå fra at være elev til at blive en ansvarlig ung voksen med globalt udsyn – er en af de fineste gaver, kulturfagene giver vores elever med videre i livet.

Bæredygtighed i undervisning og på rejserne

Et ofte stillet spørgsmål i dag er: Kan man tillade sig at sende unge på flyrejser ud i verden med tanke på klimaet? På Ranum Efterskole er svaret ja – men kun fordi vi gør det på en ansvarlig og bæredygtig måde. Bæredygtighed gennemsyrer både forberedelsen, gennemførelsen og opfølgningen af kulturfagsrejserne. Vi rejser ud fra princippet om, at jo mere man forstår, jo mere føler man sig forpligtet til at handle ansvarligt. Derfor integrerer vi klimabevidsthed og social ansvarlighed direkte i undervisningen og rejseaktiviteterne. Her er nogle af de måder, vi tænker bæredygtighed ind i kulturfagene:

  • Klimahensyn: Allerede inden afrejse lærer eleverne om bæredygtig livsstil og rejseform. Vi beregner det klimaaftryk, rejsen vil medføre, og forpligter os på at kompensere for det så vidt muligt. Konkret planter eleverne træer, samler affald og deltager i naturbevaringsprojekter for at opveje flyrejse og transport . Undervejs på destinationen fortsætter fokus på miljøet – fx deltog elever i Costa Rica i genplantning af skov og i Coral Restoration-projektet på Bonaire for at genoprette koralrev . Eleverne lærer derved, at de kan gøre en forskel for klima og natur, selv når de rejser.

  • Social ansvarlighed: Kulturfagsrejserne handler om mennesker lige så meget som om steder. For at få et dybere indblik i andre menneskers liv prioriterer vi homestays – vores elever bor privat hos lokale familier, hvor de oplever hverdagen på tæt hold. De ser, hvordan livet kan se ud under andre vilkår end dem, de selv kender, og de får sat ansigt på begreber som fattigdom og fællesskab . Vi besøger også lokalsamfund i udsatte områder – eksempelvis townships eller landsbyer – for åbent at drøfte privilegier, social ulighed, demokrati og frihed med eleverne . Desuden deltager eleverne i frivilligt arbejde under rejserne. Det kan være at hjælpe på et vildtreservat i Namibia, hvor de lærer om truede dyrearters vilkår, eller at uddele mad til trængende familier i Bali . Gennem den slags oplevelser opdager de unge, hvad det vil sige at udvise medmenneskelighed og tage socialt ansvar – også uden for Danmarks grænser.

  • Ansvarlig turisme: Et bærende princip for alle kulturfagsturene er, at vi ikke kun rejser for vores egen skyld. Eleverne lærer at rejse med formål og omtanke. Vi kommer ikke som masse-turister, men som gæster, der ønsker at gavne det lokalsamfund, vi besøger. I Costa Rica betød det f.eks., at en typisk dag på rejsen kombinerede frivilligt arbejde om formiddagen med kulturelle eller naturoplevelser om eftermiddagen – eleverne hjalp fx med at vedligeholde stier i regnskoven, før de senere på dagen selv kunne udforske træernes kroner via zipline . Ved at indgå partnerskaber med lokale projekter og skoler sikrer vi, at vores besøg efterlader et positivt aftryk. Eleverne får indblik i ansvarlig turisme, hvor man giver tilbage til det samfund og den natur, man er gæst i, fremfor blot at forbruge oplevelser. Denne form for rejse er i sig selv en læring i global ansvarlighed og styrker elevernes forståelse af, hvordan man kan opleve verden med respekt og omtanke.

Bæredygtighed i praksis: Eleverne udforsker regnskoven via gangbroer højt over jorden – et eventyr med fokus på både naturoplevelse og naturbevarelse.

En værdifuld del af moderne efterskoleuddannelse

i en moderne, værdibaseret efterskoleuddannelse kan vi ikke blot tillade kulturfagene og de medfølgende rejser – vi bør direkte fremme dem. Verden omkring os kalder på nye generationer af unge med internationalt udsyn, kulturel forståelse og et stærkt etisk kompas. Efterskoler har historisk set haft til formål at danne hele mennesker med både viden, empati og handlekraft, og det er mere sandt nu end nogensinde før. For at ruste de unge til fremtiden må skolen give dem mulighed for at opleve verden, ikke kun læse om den.

Samtidig skal det ske på en måde, der afspejler vores værdier. På Ranum Efterskole College er dannelse selve hjertet i alt, hvad vi gør – “Ingen Ranum Efterskole uden ‘D’ for dannelse”, som vi siger . Netop derfor insisterer vi på at beholde kulturfagene som en integreret del af efterskoleåret. Rejserne og kulturmøderne er ikke et luksusgode eller en sideaktivitet, men en nødvendig del af elevernes læring. Vi ser gang på gang, hvordan elevernes udvikling tager fart efter en kulturfagsrejse; de vender hjem med større selvindsigt, faglig motivation og lyst til at engagere sig i verden omkring dem. Skolens erfaring er klar: Rejser danner. Derfor vil vi fortsat rejse meget – fordi det virker – men altid med øje for at forbedre måden, vi gør det på. Vi undersøger hele tiden mere klimavenlige måder at rejse på og tænker endnu mere over indholdet af rejserne, så de harmonerer med både klima, FNs Verdensmål og vores ansvarlighedsovervejelser.

Når vi balancerer denne fornyelse med efterskolens traditionelle værdier om fællesskab, kreativitet og demokratisk dannelse, får vi det bedste fra begge verdener. Kulturfagene demonstrerer præcis denne balance: de forener den klassiske efterskoletanke om livsoplysning (at lære om livet og sig selv) med det 21. århundredes krav om globale kompetencer og bæredygtig bevidsthed. Efterskoleforeningen og uddannelseseksperter peger da også på, at fremtidens unge skal uddannes til globale borgere, bl.a. gennem internationale udvekslinger og interkulturelle læringsforløb integreret i efterskoleopholdet . Med kulturfagene svarer vi direkte på den opfordring.

Konklusion: Mødet med verden sætter spor for livet

Når alt kommer til alt, er kulturfagene på Ranum Efterskole med til at forme unge mennesker, der forstår verden og føler et ansvar for den. En efterskole er ikke kun en skole; det er et sted for dannelse, hvor værdier som engagement, nysgerrighed og fællesskab bliver levet ud i praksis. De internationale kulturrejser giver eleverne minder for livet – men vigtigere endnu giver de perspektiver for livet. I mødet med andre kulturer spejler eleverne sig selv og vokser med opgaven. De lærer at se muligheder frem for begrænsninger, og de oplever glæden ved at gøre en forskel, hvad enten det er for klimaet, et lokalsamfund eller bare én enkelt person, de møder på deres vej.

Kulturfagene er således en hjørnesten i vores moderne efterskole, fordi de kombinerer viden med oplevelse, og hjerte med handling. Når næste hold elever drager ud i verden fra Ranum Efterskole, er det med rygsækken fyldt af både bøger og bæredygtige værdier. De rejser ud som elever, men vender hjem som globalt bevidste unge – klar til at bygge bro mellem kulturer og bidrage positivt til vores fælles fremtid. Og dét er essensen af, hvorfor kulturfagene er en vigtig og meningsfuld del af efterskoleopholdet – i dag og i morgen.

Tak fordi du læste med. Vi håber, du deler vores passion for unges dannelse, internationale kompetencer og bæredygtig læring. På Ranum Efterskole fortsætter vi rejsen mod nye horisonter, med eleverne i centrum og verden som vores klasselokale. Vi ses derude! 

Forstanderens klumme

Kære læser

Det er med enorm stor glæde og tilfredshed, at vi igen kan konstatere at kulturfagsrejserne er forløbet godt og sikkert. Der har været kulturmøder på alle niveauer fra de helt nære ved privat indkvartering og dagligdagens gøremål til de helt ”must see” store seværdigheder. Elever og lærere har indtaget og samlet kulturelle erfaringer og forståelse for verdens mangfoldighed og udfordringer i 19 forskellige lande. Det giver en mosaik af indtryk og ikke mindst fortællinger, som nu deles på kryds og tværs i skolen, i hjemmene og i den enkeltes livsfortælling. Fortællinger, som både vidner om nysgerrighed, åbenhed og mod, til at indtage verden i en forholdsvis ung alder og i Ranum dannelsesprojekt. Vi har i år fokuseret ekstra meget på at gøre eleverne klar til de interkulturelle møder og her efter rejserne fortsætter fokus på at reflektere ligheder og forskelle mellem ”vores” og ”deres” liv og samfund. Det giver et spejl til indsigt og forståelse af verden. Jeg oplevede i flyet til Hawaii at sidde ved siden af en amerikansk mand i 40´erne som både var professionel gambler i Las Vegas, solgte ammunition til automatvåben til private i hele verden og – stemte Republikansk ved det sidste valg. Det blev 5 timers samtale med en afstand på 5 cm, og en indsigt i mange baggrunde for livet i USA i dag. Oplevelserne på Hawaii sammen med 2 fantastiske kollegaer og 26 nysgerrige elever, er stadig ved at synke ind. Som voksen oplever man meget rejsens mange indtryk gennem eleverne, fordi vi er der for at rammesætte deres frihed, og give dem plads til at blive modigere og vokse i mødet med det fremmede. Rejserne forløb uden større uheld, en elev måtte indlægges og opereres for blindtarmsbetændelse i Malaysia, flere havde meget svært ved at forstå at solcreme er en nødvendighed, og 3 elever fik det indtryk fra en tidligere elev, at man godt kunne gå på bar i Sydafrika, og det satte en stopper for deres efterskoleår. En uge efter hjemkomst må jeg erkende at rejsetiden på 35 timer også har givet en del jetlag, som bølger igennem kroppen og det oplever de unge også, og mange vil først dukke helt op til overfladen i hverdagen igen i næste uge.

Olav Storm Johannsen, forstander

Det sker:
Kalender

5.04.25-6.04.25 Venneweekend

Følg os på de sociale medier

Facebook Instagram TikTok YouTube

Venlig hilsen

Ranum Efterskole College



da_DKDanish