Harry Potter dag, Julebal, OSO Fremlæggelser og Juleafslutning

”Det jul, det cool, det nu man hygger sig bedst. Det er julebal i Nisseland, familiernes fest”, synger MC Einar. Og vi har haft en fantastisk cool juledecember på Ranum! Masser af sne, julelys julestemning overalt. Fra Himmerlands højeste juletræ på toppen af Seminariehuset til det største juletræ til juleballet i Kulturhallen i går aftes. Vi har virkelig fået skabt fællesskab og fejret julen sammen i denne uge. Tirsdag aften var vi i Ranum kirke for at synge julesalmer og høre skolens kor, samt juleevangeliet læst op af vores skønne præst Tom Hagedorn. Onsdag fejrede vi Harry Potter jul, og sluttede aftenen af med det store julebal og et festfyrværkeri over Ranum by, som tak for et fantastisk 2022.

Julesamling i Ranum Kirke

Kirken blev fyldt til bristepunktet af alle elever, som blev mødt af vores lokale præst Tom Hagedorn, som også har været efterskoleleder i mange år. Han læste juleevangeliet på engelsk og vores kor sang flere julesalmer. Vi nyder at kunne fylde kirken med liv, sang og lys og særligt for de internationale elever er dette en oplevelse som de ikke har mødt tidligere og som de ikke glemmer.

Harry Potter dag

Onsdag morgen samledes eleverne i sportshallen og i festsalen. Eleverne skulle lære at danse vals til juleballet og eleverne i festsalen blev med den magiske fordelingshat fordelt på de fire huse på Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry: Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw og Slytherin. Festsalen var omdannet til den flotteste kulisse fra Harry Potters film og eleverne gik med på rollespillet at omdanne skolen til Hogwarts. I løbet af dagen var der forskellige fantasifulde og magiske udfordringer, som blev afsluttet med en turnering i Quidditch.

Harry Potter Potions-konkurrence

OSO fremlæggelser

Tirsdag holdt 10.. årgang deres fremlæggelser i TEBO projektet i form af OSO opgaven. Som noget helt nyt var fremlæggelserne hovedsageligt lavet som små film og det skabte en hel del mere energi og inspiration end ved de traditionelle oplæg ved tavlen.

Eleverne har evalueret TEBO forløbet og den viser at de har taget ideen om at det ikke er den skole de besøger der i fokus, men den branche eller verden de skal udforske. Det har øget motivationen og engagementet betydeligt fra de tidligere års brobygning. Der er plads til justeringer i samarbejdet mellem Ranum og de mange involverede skoler og det er vi allerede i fuld gang med, så TEBO kan blive endnu bedre til det kommende elevhold.

Julebal og festfyrværkeri

Onsdag aften afsluttede vi Harry Potter dagen med at gøre os klar til det store julebal. Hele sportshallen var udsmykket det største juletræ nogensinde og en fantastisk julelys setting. Julebordet bestod af både klassiske retter og nye opfindelser som f.eks. kartoffel-ande knødels. Efter middag, fællessang og forstanderens juletale, blev der danset vals og efter ris a la mande med kirsebærsovs, så spillede skolens fantastiske lærerband op til dans, og vi sluttede med kædedansen omkring det store juletræ til nu det jul igen.

IMG_3324

Klokken 21 samledes alle elever og mange af familierne fra Ranum ved sportspladsen og fik en forrygende fyrværkerioplevelse, hvor raketter, batterier og fontæner skabte en magisk afslutning på det første halve skoleår for elevhold 19 og på 2022 for Ranum Efterskole College.

I dag fredag er der den traditionelle julerengøring efter morgenmad, julesamling i familiegrupperne og så er det sikkert og vist at vi får besøg af julemanden, for Ranum (bynavnet) betyder stedet i midten, så hvor skulle hen ellers komme 😉

Rigtig glædelig jul og godt nytår til jer alle fra alle os på Ranum Efterskole College.