Kæmpe gensynsdag, første elevfest, nye kulturfag, koncerter, de dødes dag og demokratiets dag

Gensynsdag, elevfest, gys og valggyser! Koncert, foredrag og de dødes dag, samt workshop om nye Kulturfag og opstart af nye Imagination og Naturfag. Det har været den måske mest hektiske uge med det største efterskoleliv program i dette efterår. Glæd dig til at læse denne uges Nyhedsbrev!

Rekord Gensynsdag

Godt 550 tidligere elever og særligt 2 x 10 års jubilæumshold fyldte lørdag hele skolen med kendte ansigter og overvældende gensynsglæde. Selvom der for sidste årgang kun er gået 4 måneder, så faldt eleverne hinanden om halsen og efter rundvisning, forfriskninger og en super fællessamling, så drog elevhold 18 til deres stort anlagte Gensynsfest udklædt i landsholdets rød-hvide farver.

Første elevfest gik over alt forventning

Fredag aften drog 498 elever til den første elevfest i skoleåret. Forældre-festudvalget havde pyntet hallen i Haverslev op til Halloween og eleverne brugte eftermiddagen på at gøre sig festklare i de mest uhyggelige udklædninger. Festen foregår uden for skolens regi, og det er helt fantastisk at så mange unge kan feste uden alvorlige situationer. Tusind tak til de mange frivillige forældre, som gjorde det muligt.

Festen foregår uden for skolens regi og er arrangeret af forældrene.

25 nye Kulturfagsideer præsenteret

Mandag eftermiddag samledes alle elever i den store hal til den første kulturfagspræsentation. I workshoppen fik eleverne præsenteret ideen med Kulturfag, som dybest set går ud på at bruge al den viden vi har fra vores skolegang til at undersøge en fremmed kultur og så besøge den på en kulturfagsrejse i marts. Der var en kanon energi i salen og undervejs opstod nye ideer til Kulturfag. Alle ideer kom på stemmesedlen inden vi gennemførte det første prøvevalg. Næste mandag gentager vi workshops I klasseværelser og langsomt formes fagene, så elever og forældre kan stemme endeligt efter den 17. november.

Halloween på Ranum er vildere end i Tivoli

Busserne gled stille ind i mørket på Næsby bakke og i vinduerne i den gamle skole flakkede levende lys og uhyggelige skikkelser. I små hold fik eleverne en forfærdende, skræmmende, gysende og chokerende Halloween-aften. Ud over skrig og skrål, så var der masser af roser til de to tovholder Karsten og Kristine, og en sjællandsk elev vurderede, at Ranum Halloween var vildere og bedre end det i Tivoli. Wauw! Se flere billeder her.

Koncert med Daddy Who

Noget af det fede ved at være en stor efterskole er når vi har koncerter med up-coming bands, som bare fyrer den af på scenen i festsalen. Onsdag aften spillede bandet Daddy Who og efter elevfest og Halloween fortsatte festen i en kanon koncert oplevelse! vi glæder os til de næste koncerter. https://www.instagram.com/daddywho.band/

De dødes dag fra Mexico genopstod på Ranum

Vores internationale elever fra Mexico holdt et virkeligt oplæg om traditionen med De dødes dag i Mexico. Det skærer i de danske elevers øjne og ører at se og høre om hvordan man fejrer de døde med fest og gaver. Det var en virkelig god optakt til de forestående Kulturfagsvalg.

Demokratiets dag og valgfest

Tirsdag var hele dagen helliget demokratiet, valget og kampen om magten. Eleverne fik fra morgenstunden en god indføring i politik og så kom der ellers gang i valgtaler, produktion af plakater og til sidst stemte eleverne i den nyindkøbte ”rigtige” stemmeboks. De mest politisk interesserede elever fulgte valget på storskærm hele aftenen. Ranums resultat fra valget var 99% identisk med valgresultatet på landsplan, hvilket siger ret meget om mangfoldigheden på vores skole!

Nye Imagination og Kulturfag

Udover alle disse mange aktiviteter har eleverne også startet op på de nye Imagination og Natursportsfag, som de stemte om før profilfagsrejserne. Der er over 25 forskellige fag og et af målene for fagene er at være med til at skabe en fantastisk Imagination dag den 18. februar. Vi følger og bringer mere fra fagene i de kommende nyhedsbreve.

I den kommende uge

I den kommende uge får eleverne deres standpunktskarakterer for den første del af skoleåret og så er der fuld fart på valget af Kulturfag, samt Shakespeare workshops med den engelske gæstelærer Kieron. Ugen slutter med en Juleweekend, hvor vi pynter hele skolen, gange og værelser op til jul, så tag gerne overskuddet med hjemmefra!

Rigtig god weekend,

Alle os fra Ranum Efterskole College