Kultur og Performancedag, Terminsprøver og P3 Valg

Det er juletid, og stemningen breder sig på skolen. Vi er kommet fint ind i december, og der har allerede været en del juleaktiviteter. Værelserne er pletvis pyntet (nogle mere end andre), julekalenderen kører og vi gør alt, hvad vi kan for at komme i stemning.

Vi er klar med endnu et nyhedsbrev her fra Ranum, som tager dig med gennem ugen, der er gået. Vi skal omkring weekendens Kultur og Performancedag, som gik strålende i øvrigt, valg af profilfagsrejser til sidste periode og en lille snak om terminsprøver.

Følg med i vores julekalender

På Facebook deler vi hver dag et nyt afsnit i vores julekalender, Du kan se både de kommende og forrige afsnit på vores facebookside her: https://www.facebook.com/ranumefterskole/

71.654 tak!

Der var garanteret mange af jer, der læser med, som var til Kultur og Performancedagen i lørdags. I kan godt klappe jer selv, og jeres barn, kærligt på skulderen, for I har gjort det forrygende. Julemarkedet indbragte hele 71.654 kr, som vi nu kan sende videre til de gode formål og støttearbejde, vi laver med vores samarbejdspartnere og -skoler. Det er en stor sum, som kommer til at gøre en endnu større forskel for rigtig mange mennesker, og på vores egne og deres vegne, vil vi rigtig gerne sige mange, mange tak.

Forhåbentligt så I også den musical, som eleverne havde forberedt og øvet sig på. Det er utroligt, hvad man kan nå på bare fire dage, og showet er et lysende klart eksempel på, at man kan flytte bjerge med hårdt arbejde, tilført en god portion vilje og det at turde performe. Det kræver mange mennesker at få sådan et show op at køre, og når det hele kører, så er det det hele værd.

Hvis du ikke fik chancen i lørdags, så kan du kigge med her, for vi har selvfølgelig optaget og klippet musicalen sammen. Den kommer her.

Og så har vi en lille præmiere på en minidokumentar, som medieholdet står bag. Den skal du også se, hvis du vil med bag kulissen på Imaginationugen, og gerne vil sætte lidt ekstra godt humør på din fredag. Der skal lyde stor ros til Rasmus Stoltenberg, som har fremført krumspring af dimensioner i klipperummet (Mac-laboratoriet) for at nå at få dokumentaren færdig.

REC Podcast Episode 2

Der er nyt på podcastfronten, og eleverne tager endnu engang temperaturen på forskellige relevante teamer omkring efterskolelivet.

I denne uge har de besøg af Trainee Frederik Schmidt, som er tidligere elev på Ranum. Hør, hvad han har at fortælle her.

Valg til profilfag

Vi spørger eleverne, hvad de drømmer om, tre gange om året. Hvad de vil opleve, og hvad de vil dygtiggøre sig i. Og vi sætter en stor ære i netop det, at de skal vælge og ikke mindst fravælge. Det kan være en svær proces, men det er den, der former skolen. Nogle profilfag bliver ikke til noget, fordi der ikke er nok opbakning til det, og det et heri den demokratiske proces består.

Den proces er godt i gang, og de fleste elever har nu valgt, hvad den sidste profilfagsperiode skal indeholde. Torsdag var der workshop i Multihallen, hvor alle elever var samlet, og her hørte de om, hvad de forskellige profilfag kan indeholde.

Herunder kan du se, hvad de vælger mellem.

• Alpine Ski, snowboard and sport
  • Reptiles and Animal Shelter
  • Podcast
  • Scotland – Myths and Legends

De første terminsprøver er igang

Det er blevet den tid på året, hvor eleverne skal igang med deres terminsprøver. I dag er de internationale midterms startet, og første skud på stammen er IGCSE English.

Det var alt for denne uge. I aften holder eleverne fest i Haverslev, og vi håber, det bliver en mindeværdig aften for alle. Temaet er efter sigende uniformer, så måske kommer der en enkelt julemand og en julenisse?

I næste uge fortsætter terminsprøverne, så der skal bruges tid på at forberede sig. Derudover er der Lucia optog på fredag, og i weekenden holder vi en velfortjent wellness weekend, så vi forhåbentligt kan afstresse og lade batterierne op med lidt velvære.

Rigtig god weekend

Fra alle os på Ranum Efterskole College