Bådmesse, PVA og familiehygge

Vi har haft en helt fantastisk uge her på Ranum med skønt forårsvejr, men forår betyder også at det er blevet tid til midtvejsevalueringer af efterskoleåret. Eleverne er derfor så småt begyndt på deres evaluering af deres efterskoleår. Men der har også været tid til en masse andet. Vi har både haft besøg af de kære familier, været på bådmesse og indsendt de sidste billeder, videoer og artikler til vores PVA konkurrence.

En søndag med familiehygge

Søndag havde vi fint besøg da elevernes familier kom forbi til vores familiedag. Hvert kulturfag havde inviteret familierne på besøg, så de kunne høre elever fortælle om deres oplevelser ude i den store verden. Der blev inviteret på små kulinariske oplevelser, spændende oplæg fra eleverne og sjove historie. Dagen blev sluttet af med fælles aftensmad inden familierne kørt hjemad igen og eleverne tjekkede ind til en ny uge i forårets tegn.

Kulturfagshistorie fra New Zealand og Indien

Vi forsætter vores rejse gennem dette års kulturfagshistorier med en video om rejsen til New Zealand. Her sætter Clas og Mathias ord på, hvordan de oplevede turen til den anden side af jordkloden, hvor programmet bl.a. stod på bungeejumping, smuk natur og nye bekendtskaber.

Imens Clas og Mathias reflekterede over deres rejse var Dalal ude at fortælle andre skoleelever om hendes rejse til Inden. “Jeg synes, det var mega fedt, at eleverne var så interesserede i det, vi havde oplevet. De kunne på en måde sepjle sig selv i det, vi fortalte. De skal højst sansynligt også selv gå på efterskole om tre år,” fortæller Dalal, som har været en tur på sin gamle skole i Aabybro. Her sad 100 7. klasser og lyttede spændt. “Vi fortalte dem om de HIV-ramte piger, vi besøgte, og om de projekter, vi lavede i Indien. For eksempel var vi i forlystelsespark med dem. Formålet var blandt andet at give dem nogle gode oplevelser, og det synes jeg, vi fik gjort.” Videre fortæller Dalal om hendes rejseoplevelse, at selvom gruppen af elever havde forberedt sig grundigt på at rejse til Indien, var det alligevel et kulturchok, som i hvert fald gav Dalal noget at tænke over. “Når de unge piger skal til tandlæge, så tager tandlægen fem par handkser på, fordi han ikke vil røre ved dem pga. pigernes HIV-diagnose. Det var meget overraskende for mig at høre, og jeg føler, at jeg efter den her rejse er blevet mere taknemmelig for mit eget liv.”

Photo, video & article competition
Traditionen tror er vi på udkig efter fantastiske billeder, videoer og artikler fra dette års kulturfagsrejser. I denne uge var det sidste chance for at sende bidrag ind til konkurrencen og sikke mange der er kommet. Det er nogle fantastiske bidrag, som eleverne har fået sendt ind der fortæller nogle skønne historie. Nedenfor kan du se de forskellige bidrag – måske du finder din helt egen favorit.

Kulturfagsvideoer

Kulturfagsbilleder

Mød os på Fredericia bådmesse og i Randers Arena til Hip Hop International

Uanset om det er en vandhund, en dansemus eller en sejlglad skipper du har gemt i maven, så er der plads til dig på Ranum Efterskole College. Vi har stadig ledige pladser til næste skoleår, så hvis du endnu ikke har fundet ud af hvad du skal næste skoleår, så syntes vi at du skal kom og sige hej til os på Fredericia bådmesse og i Randers Arena.I Fredericia har vi stået klar hele ugen med surf stimulator, koraller, dykkerdragter og vores helt nye båd. Bådmessen fortsætter indtil søndag, så du kan stadig nå at tage dine venner under armen, høre mere om livet på Ranum og måske finde ud af hvem der bedst kan holde balance på et surfboard.

Er du ikke den største vandhund, så kan du i stedet tage en tur forbi Randers Arena, hvor Hip Hop International løber af stablen lørdag. Her står vi klar til at fortælle mere om profilfaget dans og nogle af de mange andre profil- og kulturfag, som du kan vælge som en elev på Ranum Efterskole College.

Boksestævne i Løgstør
Sidste men ikke mindst bliver vi også nødt til at tage et smut forbi løgstor bokseklub, som afholdte boksestævne og her var Ranum også repræsenteret med elever, som virkelig forstod at give deres konkurrenter kamp til stregen.

Rigtig god weekend
Hilsen alle os på