Jetlag, glæde og sorg

Dette er ikke det nyhedsbrev, som vi havde ønsket at sende ud. Vi har i den forgangne uge været ramt af både jetlag, glædelige fortællinger, samt stor sorg. Det sidste, er den sværeste historie at fortælle, men det også være underligt ikke at dele den, for den vil fylde rigtigt meget i dette skoleår og i fremtiden for os alle.

Lad os derfor tage det kronologisk:

Jetlag og glædelige historier

Elever og ansatte vendte i løbet af den forgangne weekend hjem fra de mange kulturfagsrejser. Hele skolen summede i weekenden af eventyrlige historier fra øst til vest og nord til syd, fra New Zealand til Nepal, fra Syd Afrika til Canada osv. Eleverne havde forskellige jetlag, for nogle var døgnet vendt med 12 timer, så morgen var aften, og for andre var det omvendt. Derfor har vi igennem ugen droppet morgenmotion og haft et mindre presset skema.
På kryds og tværs har eleverne delt ud af deres oplevelser, de har genfortalt deres oplevelserne til hinanden. Casper og Camilla er allerede begyndt at sætte ord på deres oplevelser. Sammen var de på kulturfagsrejsen US Roadtrip og i videoen nedenfor kan du høre dem fortælle mere om de indtryk de fik undervejs på deres rejse.

I den kommende tid vil flere af disse videoer dukke op på vores youtube kanal og på Facebook, ligesom der også vil komme billeder op fra rejserne. Vi glæder os til at høre, hvad eleverne tænker om deres oplevelser og hvordan det har påvirket dem at opleve nye kulturer, som på mange måder ligger langt fra deres egen kultur.

Tragisk sygdom førte til elevs død.

Søndag fik vi den triste besked, at en elev var gået bort efter en operation for en blodprop i hjernen. Det er den mest triste besked man kan få og det er helt uforståeligt for alle. Vi har orienteret alle ansatte, forældre og elever. Vi har haft professionel vejledning i at møde sorgen, og der er taget mange vigtige snakke, samt sendt rigtig mange deltagende tanker til elevens familie. Det er første gang, at vi oplever, at en elev går bort og der har været stor respekt fra alle sider om at fokus skulle være indad i fællesskabet og ikke ud i de sociale medier. Mandag holdt vi en mindeceremoni til fællessamlingen og torsdag plantede vi et træ for eleven og fredag deltager mange elever og ansatte i begravelsen. Den ulykkelige og triste oplevelse vil blive en del af vores alles og skolens fremtid.

Vennedøgn torsdag til fredag, hvor eleverne kan invitere en ven til at prøve efterskolelivet i 24 timer. Vi lover, at det bliver meget anderledes for alle elever og særligt for gæsterne!

Kulturfagsoplæg på næste søndag.

I kulturfagstimerne er fokus på efterbearbejdning af Kulturfagsrejserne og forberedelser til søndag den 24.2, hvor kulturfagene ml. 16-19 inviterer forældre, bedsteforældre og søskende til Kulturfagsarrangement med aftensmad. Elever og lærere vil vise billeder og film, samt fortælle om de mange rejseoplevelser. Alle kulturfagsholdene sender selv en specifik invitation ud til deres forældregruppe.
Vi ved godt, at mange vil være naturligt forhindrede pga. afstanden til skolen, men det er også en lejlighed for eleverne til at øve sig i at formidle deres oplevelser inden mange af dem skal ud på deres gamle skole, forældrenes arbejdsplads eller til spejderflokken for at fortælle om deres Kulturrejse og oplevelser.

Få eleverne ud og fortælle i skolen, virksomheden eller i foreningen.
Hvis I er interesseret i at få et besøg af en kulturfagsrejse f.eks. høre om det fantastiske projekt med Coral Restoration i Costa Riga eller Bonaire, så skriv en mail til info@ranumefterskole.dk. Vi kommer gerne ud og fortæller om verdens bedste klasseværelse på de mange kulturrejser. Husk, at I også kan følge og finde masser af oplevelser, film og billeder på siden www.udforskverden.dk

Det har, som I kan læse, både været en uge med mange glædelige og spændende historier; og samtidig den måske hårdeste og mest triste uge nogensinde på skolen. Men vi har også for alvor mærket efterskolefællesskabets styrke og sammen er vi blevet mere hærdede og robuste.

Vi slutter dette “nyhedsbrev” med at dele vores kærligste og deltagende tanker til den afdøde elevs familie og nære.

På vegne af elever, ansatte og bestyrelsen
Olav Storm Johannsen
forstander