Vejledningsindsats

Anne Rogild

ar@ranumefterskole.dk

Studievejledning på Ranum

Alle fra 9. årg. og fra 10. årg. tilbydes studievejledning.

Elever fra 10. årgang skal i uge 47 i brobygning, se hvilke muligheder du har og hvordan du tilmelder dig under ”Valgskemaer og foldere”. Alle elever bliver præsenteret for forskellige uddannelsesretninger og arbejdsforhold i forskellige arrangementer i løbet af vinteren.

Hvis man er i tvivl om hvor man skal tage sin ungdomsuddannelse, så kan det være en god idé at aflægge et besøg på den/de institutioner man gerne vil vide lidt mere om. En del af ungdomsuddannelsernes informationsmøder finder sted, imens vi er på kulturfagsrejserne, men ofte er de enkelte uddannelser også meget villige til at lave individuelle aftaler med jer efterfølgende.

Personlig vejledning

Alle elever skal til en individuel samtale med deres vejleder. Disse samtaler finder primært sted oktober-december. I forbindelse med samtalerne laver vejlederen en Uddannelsesparathedsvurdering – ofte i samarbejde med kontakt-og faglærere.

Ansøgninger

Alle elever skal i forbindelse med uddannelsesvalget udfylde ansøgning til ungdomsuddannelserne www.optagelse.dk. Proceduren er ikke den samme i 9. og 10. kl., men øverst på denne side kan I se den procedure, der er relevant for jer.

Vejledningsmuligheder for forældre

I forældre er meget velkomne til at kontakte vores vejledere, hvis I har nogle spørgsmål eller brug for hjælp i forbindelse med jeres barns uddannelsesvalg. Det kan I nemmest gøre på Skoleplan. Der er også mulighed for at komme til en personlig samtale med vejlederen, hvis der er behov for det. Alle elever har en personlig vejleder.

Samarbejde

Som udgangspunkt samarbejder vi med det UU-center som eleven er tilknyttet i hjemkommunen!

Vigtig dato

1. marts 2019 skal alle ansøgninger være afsendt elektronisk til det kommende uddannelsessted. Det er jer forældre, der skal sende den endelige ansøgning afsted (her skal I bruge jeres NemId).

VIGTIGT – Studievalg og studievalgsportofolio

Tiden er kommet, hvor eleverne skal tage en beslutning om hvad de skal næste år.

Der er allerede åbnet for uddannelsesvalg på www.optagelse.dk og alle uddannelsesparathedsvurderinger er lagt ind i systemet.

I skulle allerede have modtaget en vejledning, som guider jer igennem optagelsesprocessen, i jeres e-boks.

Er dette ikke tilfældet, kan man følge dette link:https://www.ug.dk/6til10klasse/tilforaeldre/optagelse/ansoegning-og-optagelse

Vedhæftet denne besked er studievalgsportfolio, som skal udfyldes og vedhæftes under bilag på optagelse.dk (samme fane som I skal skrive under i).

Eleverne er blevet informeret og fået dette vist fredag d. 7/2 på fællessamlingen.

Skulle der være spørgsmål, er I naturligvis velkomne til at kontakte os. Hvis der er elever, som stadig har brug for at tale med en vejleder, skal de kontakte en af os på skolen eller over skoleplan så hurtigt som muligt.

De bedste hilsner

Anders (AHA), Cecilie (CB), Mathias (MKR), Anne (AR) og Rikke (RW)

Websider om uddannelse på nettet

• www.ug.dk er en side om alle uddannelser i Danmark. Her finder I også flere vejledningsværktøjer.
  • www.optagelse.dk er siden, hvor man laver sin ansøgning til ungdomsuddannelse.
Har du spørgsmål til vejledningsindsatsen på Ranum Efterskole College?