Nepal – High Trek Himalaya

Kulturfag, Rejser

Nepal Adventure Trek – Himalaya

Formålet med kulturfaget er at få et indblik i de unikke kulturer og den unikke natur, der eksisterer i Himalaya. Kulturen er et fascinerende mix af Tibetansk, Nepalsesisk og indisk kultur, og både budisme,  hinduisme og naturreligioner er en del af folks dagligdagsliv. Naturen går fra det tropiske helt op til det højalpine.

Samtidig skal vi gennemføre et hårdt fysisk træk i høje bjerge.  Man kommer til at finde sine fysiske og mentale grænser og opleve hvordan kroppen reagerer på mange kilometers vandring og tynd luft.

Belønningen er at møde et utroligt imødekommende folk med en unik kultur og se verdens smukkeste bjerge helt tæt på.

Rejsen

Turen går til Nepal, hvor vi kommer til at trekke i op til ca. 4000 meters højde, med mulighed for større højder hvis vejret og formen tillader det.  Det endelige mål er afhængigt af vores lokale samarbejdspartnere og elevernes ønsker og visioner, men vi arbejder med Langtang og Annapurna området. Vi kommer til at bo i lokale thehuse eller hos lokale familier, og kommer til at spise og leve, som man gør i Nepal. Der bliver også mulighed for at se templerne og den unikke kultur i Katmandu. Trekket foregår sammen med lokale guider, der hjælper os med at forstå kulturen og sproget.

Undervisning

Undervisningen hjemme i Danmark kommer til at fokusere på at forstå den nepalesiske kultur og natur. Vi kommer til at arbejde med både de historiske, religiøse og kulturelle aspekter fra mange vinkler.
Samtidig vil der blive arbejdet med forberedelse til Trekket, både i forhold til udstyr og fysisk træning.

Krav til dig

Et trek i de høje bjerge i Nepal er ikke bare hårdt. Det er højest sandsynligt det fysisk hårdeste du nogensinde har prøvet. Det er hårdt arbejde for ben og lunger at trekke mange timer i hårdt terræn og tynd luft. Det kræver derfor en stærk vilje og en fornuftig fysisk form. Man skal være parat til at træne en del op til trekket, og man skal have et godt helbred.

Der er også krav til at man har gode solide vandrestøvler der er gået til og en solid rygsæk. Alle elever har også brug for varmt og slidsikkert tøj til højalpin trekking.  Vi hjælper med at vejlede om indkøb af udstyr og meget kan købes billigt i Nepal, men det skal forventes at man kommer til at bruge nogen penge på udstyr hvis man ikke har det i forvejen eller kan låne det.

Nepal Adventure Trek i Himalaya kan være meget anstrengende og kulturfaget er hårdt arbejde, som kræver stor selvstændighed og udholdenhed.

Sikkerhed

Vi har højtuddannede lokale guider med på trekket, og de ansvarlige lærere har erfaring med friluftsliv og førstehjælp. Vi renser selv vand på turen. De ansvarlige lærere har erfaring med højdesyge, og profilen for trekket bliver lavet så er der mulighed for ordentlig akklimatisering til højderne. Nepal er et sikkert land at rejse i, og vores lokale guider er altid fuldt orienterede om situationen i landet.

Vaccinationer

Hepatitis A, Tyfus, Difteri.

Kommer man fra et land med risiko for gul feber kræves der dokumentation for gul feber vaccine.

Undervisere

Peter F. Andersen
pfa@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling på rejsen vil være ca. 12.000 kr.

Lommepenge anbefalet 1.000,- kr.

Derudover vil det være et krav, at man ejer/lejer/låner vandreudstyr egnet til hård trekking.