Croquis, Cambridge og venskabsskole ✔️

Et blik i kalenderen fortæller os, at der kun er to skoleuger tilbage. Sørgeligt, men sandt. Vi holder skruen i vandet den sidste tid her på Ranum, og der er fuldt fokus på at få det bedste ud af de sidste uger. Fornemmelsen af at det hele lakker lidt mod enden hænger lidt i hjørnet, men der lader vi den blive for nu. Vi har nemlig haft masser af dejlige oplevelser og aktiviteter sammen i ugen, som har udspillet sig sideløbende med de mundtlige eksamener.

Enden på de sidste Cambridge prøver markerer afslutningen på endnu et kapitel for de internationale studerende. Det har været et langt, sejt træk, men alle er kommet flot igennem.

Det var en lille bid af nyhedsbrevet. Der er masser af aktiviteter og masser af mennesker – på helt naturlig vis – læs om det hele her.

Oversøiske gæster

I foråret rejste en meget spændt elevflok til Californien for at besøge Pacific Collegiate School. På rejsen oplevede eleverne, hvordan det er at gå på en amerikansk High School, de udforskede californisk kultur og så mødte lokale familier, de var indlogeret hos. Det var en fantastisk oplevelse!
Nu er det amerikanernes tur til besøge os. De følger livet og undervisningen her i Ranum – de spiller blandet andet soft ball, wake-boarder i Rønbjerg, kører mountain bike og prøver street art af med Christoffer Bukh – selvfølgelig sammen med de danske elever.

Eleverne har taget enormt godt imod deres gæster, og har hele ugen stolt fremvist deres skole. Man kan roligt sige, at vi har gengældt oplevelsen.

En lidt speciel aktivitet

Som vi tidligere har talt om, så har der været mulighed for at melde sig på forskellige aktiviteter i denne uge. Det giver et fint pusterum imellem alle eksamenerne. I dag var turen så kommet til en af de lidt mere specielle af slagsen. Eller helt naturlige, faktisk. De kunstinteresserede (og nysgerrige) fik nemlig mulighed for at prøve croquis tegning.

Der blev skitseret løs, og modellen fortalte flere gange, at eleverne var enormt dygtige – både til at koncentrere sig og til at tegne/skitsere. Det gik overraskende hurtigt, så man skulle være vaks med kuldet på papiret.

Cambridge kapitel overstået for nu

IGCSE og AS/A level eksamenerne er i denne uge blevet afsluttet. Det har været en lang periode med hundredvis af individuelle eksamener fordelt på de internationale linjer. Viden, kompetencer og færdigheder er afprøvet, og meldingen er, at det er gået rigtig godt over hele linjen. Nogle elever har udover de internationale prøver også været oppe i folkeskolens afgangsprøver. Det er selvsagt en sej opgave at komme igennem, så derfor skal disse elever have et stort skulderklap for deres indsats. Det er ikke hverdagskost at have 2 eller 3 eksamener på kun én dag.

Selvom vi ikke kender alle resultaterne endnu, så skal der lyde et stort, rungende tillykke til alle elever for at have færdiggjort de forskellige programmer. Stærkt gået!

Har du lyst til at vide mere om vores internationale program? Klik her!

Ses vi på Honnørkajen?

Tidligere i dag satte en flok friske sejlere kursen mod Aalborg. Der er nemlig Aalborg Regatta i weekenden, og selvfølgelig kan man møde Ranum Efterskole College på Matcheren. Vi fortæller historier fra de syv verdenshave, om efterskolelivet, kapsejlads og meget andet. Kom forbi og besøg os på havnen! Se programmet her.

Hej og velkommen!

I dag har vi sagt velkommen til de nye EVS’ere. De skal følge de nye elever og starter sammen med dem efter sommerferien. Natiia er fra Rusland, Alberto er fra Spanien – Galicia for at være præcis og Olga fra Serbien. De skal bo på skolen og deltage i aktiviteter og møder i løbet af året.

Vi glæder os til at lære dem bedre at kende og have fornøjelsen af dem her på Ranum.

? Kender du én, der skal med på eventyret? ?️

Så er der stadig mulighed for at starte til sommer! Vi sætter enormt stor pris på, når ordet spredes, og opslagene deles
– vil du give en hånd med at dele opslaget?

Den kommende uge

Den næstsidste uge på Ranum begynder på mandag. Der er få eksamener tilbage, som lige skal overstås, og ellers fortsætter vi med masser af aktiviteter. Kabelparken i Rønbjerg bliver lavet nu, så wake board er tilbage på programmet.

Tak fordi du læste med og rigtig god weekend

Hilsen alle os på