Sneen kom, terminsprøverne startede og en maritim aftale blev indgået

Så kom den første sne til Ranum. Det udløste årets første snekamp, som det kan ses herover.

Hele ugen har vi set frem mod i dag, fredag, hvor terminsprøverne starter. Det er en vigtig periode, eleverne går ind i, og måske lidt nervepirrende for nogen. Under terminsprøverne har man mulighed for at øve sig og forberede sig på de rigtige afgangseksamener. Det er selvfølgelig vigtigt at være godt forberedt, men se det og brug det som en øvelse.

Ugen har selvfølgelig også fyldt efterskolelivet op med en masse andre spændende aktiviteter. Dem kan du følge med i her.

Martec-aftale: Maritimt, polyteknisk uddannelsescenter

Er skoleskibet Danmark det første, der dukker op på skærmen, når man tænker på Martec, så er man nok ikke ene om det. Men martec er til meget mere end bare det. Institutionen rummer en række uddannelser med en kvalitet, der sjældent ses lige herhjemme. Uddannelserne henvender sig til internationalt maritime og industrielle branche.

Onsdag indgik Ranum Efterskole College en samarbejdsaftale med Martec i Frederikshavn. I fremtiden vil eleverne få adgang til praktik forløb indenfor Søfarts, samt Navigations- og Maskinmester uddannelserne.

Profilfagsvalg og præsentationer

Tredje profilfagsperiode vælges her i december. Elever og lærere har igen foreslået og formet nye fag i fællesskab, og eleverne har været meget aktive. Målet er bl.a. at bruge erfaringerne fra 1. og 2. profilfag til at kombinere interesser, aktivitet og kulturmøder. Temaet er dannelse, og det sker særligt når eleverne på egne præmisser møder andre kulturer og bruger den frihed, som erfaringerne fra de første profilfag har givet dem. Rejsen i 3. periode ligger typisk i starten af april. Før konfirmationer og de skriftlige prøver.

Læs om de forskellige forslag igennem og afgiv din stemme inden d. 9 december på skoleplan.

“Årets bedste fællessamling”

I torsdags skete der noget unikt og meget smukt. En gruppe internationale (thailandske) studerende havde øvet sig i flere måneder på nogle helt vildt gode numre. Dem spillede de foran en medrivende sal, der gyngede af dels lysende iphones i udstrakte hænder, og dels også de underhængende, unge mennesker, der bare var til stede og nød oplevelsen. Det var et rigtig fint eksempel på, hvad vi dyrker og er dygtige til her på skolen: Mangfoldighed og fællesskab. Flere elever har snakket om, at det var årets bedste fællessamling. Efter at have set videoen ovenover, må vi nok give dem ret.

Lucia-optog

I onsdags bar modige drenge og piger en tradition videre, der kan dateres flere hundrede år tilbage. Traditionen omkring selve optoget er historisk relativt ny, men helgendagen hvor Lucia mindes stammer fra det 14. århundrede.

Traditionen tro var der optog på skolen, og selvom der måske kunne spores lidt nervøsitet og rødpinlige kinder, så var optoget flot – vi sendte det live på Facebook.

Den kommende uge

Terminsprøverne fortsætter ind i næste uge, så der bliver tryk på printerene og tasterne. Når de er overstået kan eleverne til gengæld se frem til juleferie – det må også være noget af en gulerod for at gøre sig ekstra umage. Nogle skal hjem, andre skal rejse. Fællesnævneren er forhåbentlig en dejlig ferie.

Så næste gang vi høres ved her i nyhedsbrevet bliver det med en lykønskning om en god jul og et godt nytår.

Vi ønsker alle en rigtig god weekend.

Hilsen alle os på