Elevfest, foredrag og foråret er på vej

Kontaktgruppe 23 der næsten slog en gruppe børn i lasergame i Rønbjerg d. 23 feb

Et drabeligt og spændende foredrag med Carl-Mar Møller og 4 ex-soldater fra bl.a. Afghanistan afsluttede en hektisk uge med fuld gang i fagdage, profilfag og aftenklubber. Foråret er på vej og det summer af liv på hele skolen, eller også fordi der er afholdes elevfest i aften…

Mandag aften var der en rigtig god koncert med Black Horse.

Tirsdag aften

..var der gang i det helt store UV-maling projekt, hvor eleverne udsmykkede trøjer, bukser og Tshirts til den kommende elevfest.

Onsdag

..var de internationale Marine Science hold på ekskursion til Hirtshals, hvor de fik mulighed for en rundvisning og oplæg på Nordsømuseet.

Vennedagene blev igen en succes.

Godt 60 elever havde inviteret deres venner med på efterskole i et par døgn og de fik mulighed for både at følge de faglige timer og profilfagene. Ideen med at åbne skolen i vinterferien for elevernes venner har betydet at de har kunnet være sammen selvom vi ikke holder vinterferie på Ranum.

Til en af ugens fællessamlinger optrådte Amalie med sin egen musik, som sangtalentmæssigt sagtens kunne hamle op med tidens X-factor fredage.

Carl-Mar lammede 400+ unge

Formålet med at invitere Carl-Mar en uge efter Joan Ørting var at sætte fokus på de mere mandlige sider af samliv og eksistens. Eleverne havde forberedt mere end 40 spørgsmål, og det betød naturligvis at der var stor interesse for Carl-Mars foredrag. Foredraget startede med en chokerede gimmick, hvor Carl-Mar skød to frivillige elever på scenen med et rollespilsgevær. (Gimmicken var ikke aftalt med skolens ledelse, så der var mange ansigter vendt forstanderen, på den anden side havde jeg jo lovet eleverne at det ville blive et provokerende og grænsesøgende oplæg).

Skuddene satte mærker i maveskindet og der var meget stille i salen. Herefter kom der for alvor i snakken om manderoller, forventninger, udfordringer, den direkte vej til det andet køn osv. Der blev sunget udfordrende sange og fyret en del tabubelagte ord af i en grad, barriererne faldt og Carl-Mars budskaber om kærlighed, respekt og selvværd gik rent ind.

Enestående foredrag af 4 ex-soldater.

I sammenhæng med Carl-Mars oplæg fortalte 4 PTSD ramte ex-soldater om deres liv som soldater og hvorledes det havde påvirket deres liv. Hver enkelts fortælling gjorde et stort indtryk på eleverne og der var mange spørgsmål til de 4 veteraner efterfølgende. En af oplægsholderne var en kvinde og hendes oplevelse af soldaterlivet, mandeverdenen og krigen gav en unik indsigt i en ellers lukket verden. Dette foredrag vil blive husket som et af årets bedste.

I den kommende weekend

..er der kreativ weekend, og i den følgende uge er der helt normalt skema med faglig fordybelse, profilfag og valgfag. Den følgende weekend er danseinteresserede elever invitereret til Hip Hop International konkurrencen i Randers, hvor skolen også har et hold med.
Vi håber at eleverne får en god og sikker elevfest i aften under ledelse af det hårdt arbejdende frivillige forældreråd og ca. 40 forældre.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen!