Flot kulturfagsdag og indvielse af nyt køkken

Photo taken by that friendly random guy at Machu Picchu

Præsentation af kulturfagsrejserne i søndags markerede afslutningen på 3 måneders forberedelser, ca. 2 ugers rejse og 3 ugers efterbearbejdning med temaet kultur og internationalisering. Eleverne præsenterede med oplæg, film og workshops deres egne oplevelser for mere end 950 forældre, søskende og bedsteforældre.

Nye tirsdagsfag og profilfag godt i gang

I denne uge er vi startet op med de nye profilfag og tirsdagsfag, eleverne har fået nye skemaet og det er gået godt, selvom kompleksiteten er meget høj med 400+ individuelle skemaer.

De nye tirsdagsfag er:

Klatring, Perleværksted, Jagttegns træning, Keramik, Pigeboksning, Sejladsteori, Wakeboard Rønbjerg, Ridning, Rullehockey, Hardball, badminton, Crossfit, Halvmaraton, Aftryk festival, Dans, Film, Fodbold, Din fortælling og Duke of Edinburgh.

Herunder ses keramik med underviser Ilka G. og en elev.

Indvielse af det nye køkken i Seminariehuset.

Torsdag formiddag i pausen indviede vi det nye produktionskøkken i Seminariehuset med kransekage, sekt (alkoholfri) og taler. Det nye køkken giver medarbejdere og elever meget bedre arbejdsvilkår og mulighed for at tilberede flere råvarer fra lokale producenter. Den helt store nyhed er en tunnel-opvaskemaskine, som sparer køkkenholdet for flere timers opvask.

Vi har desuden fået nye og mere energirigtige køl-/frostlokaler, samt et optimeret og bæredygtigt system til affaldshåndtering. Det nye køkken er lyst og indbydende og hele ombygningen tog kun 2 måneder hen over julen og rejseperioden.

Indvielse af ny indrettet personalestue.

Det gamle lærerværelse har længe trængt til en renovering, og står nu rigtigt flot med lænestole, sofagrupper, arbejdscafe og mødebord. I REC ånd er lokalet nu ikke længere et lærerrum, men en personalestue for alle faggrupper, hvilket blev markeret ved indvielsen. Thomas Bjerg blev desuden fejret, da han for 10 år siden blev ansat som lærer på Ranum.

Elevkoncert til ære for David Bowie.

Til fællessamlingen onsdag opførte 2 elever i samarbejde med Carl en lille mindekoncert med numre af David Bowie.

Fælles pædagogisk fodslag.

I fællessamlingerne og i kontaktgruppetiden har vi i denne uge debatteret skolens regler og rammer ifht. de regelbrud vi oplevede i forrige uge. Der er god forståelse for den pædagogiske praksis, og opbakning til at vi ikke kører 0-tolerance på alle regler, men arbejder med individuelle og dialogbaserede løsninger, som bringer den uheldige på sporet i stedet af sporet. Det er godt at få motioneret de fælles regler her halvvejs i skoleåret, og vi håber, at dialogen vil bringe eleverne tættere sammen om det fælles mål, at alle når frem til sommerferien.

Super Bowl med masser af hygge

Med Hotdogs, cherry-coke og rigelige mængder popcorn var der i sandhed lagt op til et hyggebrag til dette års halvtredsindstyvende (50) superbowl. Til stor tilfredshed for Viceforstander, Joakim Philipsen; vandt Broncos en sikker sejr.

I den kommende uge

..er der et lidt anderledes skema med flere fagdage, hvor elever og lærere kan fordybe sig i enkelte fag og danne et overblik frem mod sommerens prøver. Tirsdag kommer trafik informant Rene Holtebo Merrild og fortæller om sin egen ulykke og hvordan det påvirkede hans liv. han har været på Ranum tidligere og sætter altid mange tanker i gang. Fredag formiddag har vi inviteret sexologen Joan Ørting til at fortælle om kærlighed, sex og sundhed, og det vil helt sikkert også skabe genklang i elev- og personalegruppen.

Vennedage i uge 7 og 8.

Onsdag til torsdag har eleverne mulighed for at invitere deres venner, som har vinterferie i uge 7 på besøg på Ranum. Vi har sammensat et fedt efterskoleprogram, og forventer at de bliver dybt misundelige. I uge 8 gentager vi forløbet for de venner, der har vinterferie i denne uge. På Ranum har vi ikke vinterferie, fordi alle eleverne kommer fra forskellige dele af landet og fra udlandet. Efterskoleåret er i forvejen alt for kort.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen!