Kulturfagdag, nye profilfag og kæmpe fotokonkurrence

I denne uge har vi efterbearbejdet indtryk, fortællinger og billeder, samt film fra de mange kulturrejser. Eleverne har produceret fortællinger, foredrag, film og oplæg til Kulturfagsdagen på søndag, hvor vi forventer mere end 850 gæster til fremlæggelser i de 21 kulturfag. Programmet starter allerede kl. 14 og hver time er der oplæg ved flere kulturfag, der vil desuden være forfriskninger, aftenmad og alle er velkommen til at deltage i flere præsentationer. Elevernes produktioner bliver også lagt ud på deres kulturfagshjemmesider under www.ranumefterskole.dk/kulturfag og på fb. siderne for hvert kulturfag.

Formelt er søndag afslutning på kulturfagsperioden, men rigtig mange elever skal ud og holde oplæg for andre unge på skoler og i institutioner over hele landet i de næste 3-4 uger. I kan også få en gruppe ud og fortælle om deres kulturfagsrejse, ved at henvende jer til skolens kontor.

Fra Cuba Pioner til Ridning Island – Nye profilfag!

I uge 6 starter nye profilfag og tirsdagsfag, og igen er der en række spændende kendte og nye fag. Se listen:

• Alpin skiløb
  • Alpint Snowboard
  • Cheerleading
  • Cuba Pioner
  • Dans i Beijing
  • Dykning/Diving Padi AOW
  • Dykning/Diving Padi OW
  • Fit for life
  • Foto safari
  • Fridykning
  • Guerilla filmmaking
  • Hardball adventure
  • Konditor/Confectory
  • Motorsport
  • Musik – New Orleans
  • Pilgrimsrejse til verdens ende
  • Ridning Island
  • Sejlads/Sailing
  • Wakeboard

Vores gæsteelever fra bl.a. Malaysia er rejst hjem og de fik overrakt deres certifikat ved fællessamlingen torsdag. Vi har haft rigtig meget glæde ud af besøget. Og de gav også udtryk for at have haft et fantastisk ophold og særligt erfaringerne med at stå på ski i Italien og opleve sne, samt efterskolefællesskabet har sat sig så dybe spor, at flere helt sikkert vil vende tilbage igen.

Tirsdag aften var en flok elever i biografen for at se den nye action film af Tarantino, The Hateful Eight, Løgstør bio.

Onsdag og torsdag besøgte mere end 100 elever Fjerritslev Gymnasium, hvor eleverne opførte teaterkoncerten The Beatles.

Pædagogisk har vi desværre igen oplevet, at en gruppe elever har overtrådt reglerne for alkohol på skolen i den forgange weekend. Eleverne er hjemsendt fra skolen indtil vi får en afklaring med forældre om tilliden til at eleven kan fortsætte uden yderligere problemer.
I lyset af at det også skete i december og eleverne burde have set, at det har alvorlige konsekvenser, så vil vi i lærergruppen diskutere stramninger særligt i weekenderne. Eleverne vil også i den kommende uges hus- og fællessamlinger skulle forholde sig til det kollektive og personlige ansvar det er at skolens regler bliver fulgt, og det er altid en balance at sanktionere uden at det rammer kollektivet alt for hårdt.

Vi støtter Danmarksindsamlingen

Danmarks Indsamlingen ruller over skærmen lørdag aften og mange vil måske undre sig over at vi ikke officielt deltager i denne event. Vi har i år desværre ikke haft mulighed for det pga. de mange forberedelser til kulturrejserne og vi har prioriteret at støtte vores venskabsskoler i Malaysia og nepal, samt børnehjem i Peru og Nepal. Her går vores indsamlede midler 100% til det egentlige formål. Danmarks Indsamlingen blandt efterskolerne er et stort fællesskabsprojekt og vi vil helt sikkert forsøge at være med igen næste år.

Foto, video og artikelkonkurrence

Deadline for Foto, video og artikelkonkurrencen var i går aftes kl. 23:59. Og vi kan ligeså godt sige det med det samme, vi har aldrig set så mange bud på det bedste billede og sikke flotte videoer. Og det bedste – Du kan se samtlige billeder og videoer på youtube og flickr lige nu.

Videoerne

Se videoerne direkte herunder eller tryk her for at komme til youtube.

Og billederne

Herunder kan du bladre i alle billederne og se dem i stor størrelse ved at klikke på billedet.

Nature_Henrik_Bach_The Sea Turtle

I næste uge

I næste uge er der almindelig skolegang, og ugen slutter med en undervisningsfri fredag, så eleverne kan rejse hjem torsdag eftermiddag og vende tilbage søndag aften.
I uge 7 og 8 er der IKKE vinterferie på Ranum, vi opfordrer i stedet eleverne til at invitere deres venner onsdag til torsdag med et fedt efterskoleprogram.

De to uger rummer en række vigtige fagdage og så sluttes begge uger af med super spændende foredrag om fredagen. I uge 7 fortæller sexologen Joan Ørting om sex og kærlighed, og i uge 8 kommer terapeut og kursusholderen Carl-Mar Møller og svarer på elevernes spørgsmål om alt mellem himmel og hav, men mest omkring bæltestedet og hypofysen. Carl-Mar har også nogle tidligere soldater med, som er i behandling for PTSD og de er rigtig gode til at fortælle om realiteterne i krig og følgerne heraf. Det er tre foredrag, der vil bevæge og give stof til eftertanke, samt helt sikkert forlegne smil og latter.

I uge 7 fortæller sexologen Joan Ørting om sex og kærlighed.

Carl-Mar Møller, leder af Par, Sexolog og Psykoterapeut Skolen og praktiserer den selvopfundne kroppsyke-terapi. Han er desuden kendt for sine provokerende udtalelser om kønsroller og -identiteter.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen!