Ghanesisk dans, rejsegilde og forberedelse til mundtlige prøver

Ugen har budt på mange forskellige aktiviteter, og vi har haft en rigtig dejlig efterskoleuge. Til den faglige side har alle elever og lærere været fokuseret på at blive helt klar til deres mundtlige prøver, mens der har været lidt pause på den internationale linje. Til den mere kreative side, har ugen bl.a. budt på et par danse/musikalske workshops – Danse Fyrtårnet og en gruppe dansere fra Ghana, og så har alle kontaktgrupper nu fået taget gruppebilleder til deres blåbøger.

Kontaktgruppebilleder

Så er de sidste billeder taget af kontaktgrupperne og alle kan nydes i deres bedste opløsning på vores hjemmeside under Billeder og flickr. I vil opdage mange forskellige og kreative bud på hvordan eleverne opfatter deres kontaktgruppe 😉

Generalforsamling i skolekredsen

Tirsdag aften var der generalforsamling i skolekredsen for Ranum Efterskole College. De fremmødte skolekredsmedlemmer fik forelagt skolens beretning og regnskab, som i korte træk vidner om et meget stort aktivitetsniveau. Udvidelsen fra 300 til 405 elevpladser og ansættelsen af 17 nye medarbejdere har fyldt meget i skoleåret, og samtidig har skolens aktivitetsniveau på undervisning og rejser aldrig været mere omfattende. Resultatet blev et minus på godt 600.000,- kr. hvilket primært skyldes at staten ikke betaler skolepenge for de nye ekstra 100 elever før i august. Skolens regnskab og revisors rapport findes på – link generalforsamlingen sluttede med en dejlig middag i spisesalen og et oplæg af Matthew Danaher, som fortalte om hvorledes det har været at blive efterskolelærer og bosætte sig i Ranum, når man kommer fra London.

Besøg af Ghanesisk dansegruppe

En gruppe fra Tamale Youth Home Cultural Group besøgte os i tre dage, og eleverne fik mulighed for at prøve kræfter med vestafrikansk dans og trommespil i to workshops. Danserne lavede et flot sceneshow og vores egne elever optrådte også. Gruppen har base i Tamale i det nordlige Ghana, hvor elever fra Ranum Efterskole College tidligere har været på besøg og været indkvarteret privat hos nogle af medlemmerne. Denne gang besøgte gruppen Ranum med fire medlemmer, hvoraf de tre, Sisu, Aziz og Abou aldrig har været udenfor Ghana før. De har nydt besøget i fulde drag, og Abraman, der leder gruppen, håber, at efterskolen kommer til Ghana igen.

Rejsegilde i Ranumhus

Sammenbygningen af Ranumhus skrider planmæssigt frem og vi har derfor sluttet ugen af med et rejsegilde, der naturligvis inkluderede en ordentlig om gang pølser på grillen!

Til info: Når husets spær er rejst, er der tradition for, at bygherren holder rejsegilde for håndværkerne. Oprindeligt var det for at berolige onde ånder, men de sidste mange år har det været som tak til håndværkerne. Bliver der ikke holdt rejsegilde, risikerer bygherren en “død murer”. Dertil fik vi alle store pølser samt ketchup i lange baner. Vi afsluttede af med et trefoldigt leve og en regnbyge.

I en kommende uge har alle elever mundtlige prøver i flere fag. De internationale elever har efter en uges pause, deres sidste 4 skriftlige prøver i den kommende uge. Den kommende tid vil blive præget af at skoleåret nærmer sig sin afslutning, der skrives mindebøger i fællesstuerne om aftenen og eleverne søger tættere sammen i de nære fællesskaber. Onsdag i den kommende uge får vi besøg af godt 200 2. klasseelever fra hele Vesthimmerlandskommune. de får en anderledes idræts- og aktivitetsdag med en rejse rundt om jorden. Onsdag kommer også et TV-hold for at lave en TV spot om efterskolen. Det involverer alle elever, som vil vise deres bedste i profilfagene. I den følgende weekend er der Familiedag fredag og lørdag. Søndag er der Nye Elevers Dag hele dagen, og vi glæder os rigtigt meget til at se de kommende elever.

I denne weekend er der en del elever på skolen. Lørdag får vi besøg af to jubilæumshold fra det gamle lærerseminarium og søndag er en større gruppe fra Gastronomiholdet involveret i Løgstør Kanal Rally, hvor de sammen med køkkenchef Lars Jeppesen præsenterer en Danmarks nyhed, en en muslinge-flødebolle. Kom og smag, hvis I tør.
Der vil også i den kommende tid, være mange forskellige aktiviteter og events på skemaet – bl.a. får vi snart besøg fra USA, Frankrig og Sverige!

Vi glæder os 😉

Med venlig hilsen og rigtig god weekend.