OSO projekt, idræt og fotokonkurrence

Kære læser!

Klik på billedet for at se albummet med alle indsendte billeder.

Sidste uge havde eleverne en hektisk uge med mange faglige timer, studievejledning og så sluttede ugen med en stor elevfest. Vi blev ramt af lidt omgangssyge,men heldigvis gjorde elevfesten rigtig mange hurtigt raske igen, og fik en god fest.
Fredag var stort set alle ansatte på julegavetur til Århus, hvor vi besøgte Bazar Vest og fik en rigtig spændende rundvisning, samt spiste en fremragende tyrkisk middag. Man oplever flere paralleller til Ranum Efterskole College, når man går rundt i mellem de mange forskellige boder og butikker på markedet, og selvom efterskoleværelserne ikke helt lugter så godt som grønsagsmarkedet, så er der i hvert fald en tilsvarende kulturel og farverig mangfoldighed. Efterfølgende var vi på Århus Teater, hvor vi så teaterkoncerten Gasolin. Det rykkede fantastisk – også på kollegasammenholdet.

I denne uge har alle i 10. årgang almen skrevet deres store Obligatoriske Selvstændige Opgave, OSO, og lærerne har været vejledere på skift fra tidligt til sent. Det har været en rigtig god uge med stor koncentration og mange var godt forberedte. De, der havde svært ved at komme i gang og fastholde sig i processen, fik hjælp løbende og i løbet af torsdag og fredag har der været fremlæggelser for et panel af lærere og elever. Det er en stor tilfredsstillelse at have afsluttet OSO projektet og dejligt, at vi har en stor flok elever som også har nydt det selvstændige arbejde i løbet af ugen. Eleverne i 9. klasse har haft fagtemaer og de internationale 9. klasser har også haft terminsprøver.

I den kommende uge er der også vinterferie rundt omkring i det nordlige Jylland. Vi har lavet 3 fantastisk spændende temadage, hvor eleverne på skift skal arbejde med bl.a. Retorik, Videofortælling og Idrætsdag. Fra tirsdag til fredag er mange elever på Roadshow til flere større byer, hvor de fortæller om deres ekspeditioner rundt i hele verden og om hvorledes det er at være efterskoleelev. Eleverne på musikholdet fra Jamaica og Marokko Performanceholdet optræder også, så der er meget forskelligt at opleve. I er meget velkommen til at kigge forbi og I kan også rekvirere jeres eget elev-foredrag på mail: info@ranumefterskole.dk Det er helt gratis, og en stor oplevelse og erfaring for eleverne at medvirke til!

Mandag aften er der fastelavn og alle eleverne skal sørge for en eller anden form for udklædning. Det bliver helt traditionelt med tøndeslagning, kattekonger og dronninger, samt selvfølgelig hjemmebagte fastelavnsboller fra Jan´s bageri!

FOTO – VIDEO OG ARTIKEL KONKURRENCE – se de 184 fantastiske billeder fra rejserne

Klik på billedet for at se samtlige billeder på facebook. Login er ikke nødvendigt.

Se de 16 tilmeldte videoer til konkurrencen

Pædagogisk oplever vi, at eleverne er ved at komme helt ovenpå efter rejserne. Det har været svært for flere at klare jetlag og forkølelser mv. Vi har haft en belastende episode, hvor nogle elever tog en AA nøgle og gik på natterend. Det har vi nu håndteret og nøglen er tilbage. Desværre er to elever udmeldt, da bægeret løb over ved denne episode. Vi oplever også, at der er en meget stor bevidsthed hos eleverne om, at det er nu efterskolelivet og fællesskabet skal leves fuldt ud, og vi glæder os til de næste uger, hvor der kommer mere lys og energi. I uge 9 starter de nye profilfag og så er der kun 7 uger til at vi igen drager ud i verden for sidste gang dette skoleår.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm Johannsen
Forstander