Terminsprøver, juleafslutning med fakkeloptog og Santa Ib

Kære læser!
Performanceweekenden og det store julemarked blev en succes med meget positiv feedback fra rigtig mange besøgende på FB. Vi fik indsamlet 14.803,- kr, til vores venskabsskole i Nepal og til et børnehjem i Peru.
Programmet for weekenden forløb i et fint flow og udover Global Factor performancestykket, samt julemarked, så fik de fleste også hørt oplægget om 3. periodes profilfag. Det færdige Profilfagsmagasin til 3. periode er klar som en bladre PDF.

Ugen har budt på terminsprøver for alle elever i 9.-10. klasser og de internationale hold. Der har været travlt for de tilsynsførende og heldigvis fik vi stor hjælp fra en seniorgruppe i Skolekredsen. Der var rigtig god koncentration ved prøverne og mange sad tiden ud. Vi fik værdifulde erfaringer forud for sommerens prøver, og det var tydeligt at mærke at eleverne også blev mere prøvevante i løbet at ugen.

Torsdag middag sluttede terminsprøverne og alle elever samledes til den store afslutning på køkkenets Emma Gad konkurrence, hvor alle har sat fokus på god bordskik, glæde omkring måltidet og respekt for maden. Vi fik besøg af en journalist fra Nordjyske og næste dag var der en stor artikel i avisen. LINK…
Om eftermiddagen var der den årlige julehøvdingebold konkurrence, hvor kontaktgrupperne dystede mod hinanden i benhårde fighter. Alle var klædt ud i retor 70’er sportstøj, og der var masser af sjov og grin.

Torsdag aften blev det mere højtideligt, da vi alle gik i samlet fakkeloptog til Ranum Kirke og samledes om en rigtig hyggelig julegodstjeneste med vores lokale præst John Vestergaard. Efterskolens eget julekor sang det flotte rum op indimellem fællessang og prædiken. Torsdag nat var alle længe oppe og hele skolen summede af glæde, spænding og hygge, det var tydeligt at mærke at juleferien stod for døren og det var sidste chance for at hygge sig inden 14 dages adskillelse.

Fredag var der jule-hygge brunch og ingen morgenmotion. Så gjorde vi alle julerent på værelser og i alle fællesrum. Efter frokost samledes vi til juleafslutning i festsalen og efter fællessang underholdt julekoret igen, og så hilste eleverne hinanden god jul og godt nytår på 12 forskellige sprog.

Det første halve efterskoleår blev afsluttet med at vi dansede skolen rundt og endte i skolegården ved Livstræet, hvor RE-julemanden, Santa Ib, hans nisser og rensdyr med hjælpere blev kaldt frem. Dét sker kun én gang om året og er en fantastisk oplevelse. Til sidst krammede eleverne Livstræet god jul og skiltes til alle egne af landet og mange lande.

Personalet sluttede af med en fantastisk julefrokost med temaet Hippie og når man kender til mangfoldigheden i vores gruppe af ansatte, behøver jeg vist ikke sige at det blev en kanon afslutning. Nu holder vi alle en velfortjent juleferie. Skolen er lukket frem til den 4. januar, men vi har åbent for rundvisning den 2. januar for de udenlandske unge, som er hjemme på juleferie, og andre interesserede.
Vi glæder os til at se jer alle igen til januar og ikke mindst til de forestående kulturfagsrejser i januar. Pas på jer selv i julen og ferien.
På vegne af alle ansatte ønskes I en rigtig god jul og godt nytår!

Olav Storm Johannsen
forstander.