Julehygge opstart, kontaktlærerbesøg og tidlig weekend.

Ugen startede med en rigtig hyggelig weekend, hvor godt 2/3 dele af eleverne valgte at blive for at lave julepynt, bage og kickstarte OSO projektet. Søndag aften var alle samlede for at udarbejde forslag til 3. periodes profilfag. Det var en vanvittig proces med oplæg og workshop i kultursalen. Der er nu godt 50 forslag og ideer i spil!

European Council of International School (ECIS) afholdte fredag og lørdag i sidste uge deres årlige konference for internationale skoler. Olav og Joakim repræsenterede Ranum Efterskole College ved dette års konferencen som blev afholdt i Nice. Konferencen bød på mange internationale keynote oplæg samt mere end 200 forskellige oplæg/workshops om internationale uddannelse og pædagogik. Et af keynote oplæggene blev holdt af Abdul Chohan, en britisk director fra ESSA Acadamy.

Oplægget var meget inspirerende og interessant også i en dansk efterskole kontekst. Abdul Chohan har på få år været med til at transformere en kulturel udfordret skole til at mangfoldig succes. Vi havde efterfølgende muligheden for at snakke med Abdul Chohan og det er vores håb at kunne præsentere ham i Ranum om oplægsholder på et senere tidspunkt.

Ugen har mest budt på faglige timer og profilfagstimer. Men tirsdag eftermiddag og aften var alle elever samlet i kontaktgrupperne, og de der havde mulighed for det besøgte deres kontaktlærer hjemme. Det er et højdepunkt for mange elever og helt sikkert noget vi vil gøre oftere i år.

I profilfagstimerne ser vi nu frem til at skulle arbejde med temaet Global factor i performanceugen. Ugen kulminerer med en performancedag for alle elever og familier lørdag den 13.december. Invitationen er sendt ud via Skoleplan.

I den kommende uge er der igen fokus på de bogligefag og forberedelser i profilfagene.

Mandag aften spiller lærer Carl Bennisons band Sloe Jim fra England – link til https://www.facebook.com/sloejimmusic?fref=ts

Vi har onsdag en fælles tema eftermiddag og skal arbejde formidling og kreative tilgange til at opleve.

Torsdag får vi besøg af en kinesisk professor, som gerne vil opleve en dansk efterskole.

Fredag er der elevfest arrangeret uden for skolens regi af forældre- og elevfestudvalget.

I uge 47 var Stine Damgaard, lærer på skolen, sammen med en delegation fra UNESCO’s ASP-netværk i Oman, for at skabe kontakter til skoler i landet. Turen bød på mange skolebesøg hvor de blev modtaget af både lærere, elever og repræsentanter fra undervisningsministeriet i Oman og UNESCO. Alle havde gjort enormt meget ud af at præsentere deres skole fra sin bedste side og var meget visionære og indstillet på at arbejde sammen med skoler fra andre dele af verden.

Oman har gennem de sidste 40 år gået fra en udvikling i skolesystemet, som er nærmest ubeskrivelig. Fra 3 skoler i 1970 til over 1000 skoler i 2010, der har faciliteter, som svarer til det vi ser på de fleste skoler herhjemme – computere, activeboards, idrætsfaciliteter o.l.

“Det var en stor oplevelse og enormt overraskende, at se at de er så langt fremme på så mange områder – man hører jo oftest om brændpunkterne i Mellemøsten. Derfor er det også vigtigt at få unge mennesker til at opleve positive historier og få skabt netværk til andre unge i Oman.” Stine Damgaard

Det bliver en rigtig dejlig uge, og på mandag er det den 1. december, så skal vi tænde det første lys i den store adventskrans i festsalen.

Juletræet på toppen af Seminariehuset – lyser allerede ud over hele Himmerland og nu glæder vi os til at få den første sne, hvor vi traditionen tro holder en stor grill fest.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend.

Olav StormJohannsen
forstander.