Nyhedsbrev 9.11.13

Kære læser!
De faglige samtaler gik som planlagt og mange benyttede lejligheden til både at reflektere den sociale og faglige udvikling efter de første efterskolemåneder. En del tog med deres forældre hjem, men ca. 100 valgte at blive og de sørgede for en fantastisk søskende weekend. Programmet for weekenden bød på både gys og hygge, sport og leg. Billedet viser vinderne af den store søskende høvdigeboldturnering.

Ugen har budt på foredrag med Nikolaj Witte, som fortalte om det at rejse med mening og gav en masse erfaringer og inspiration til eleverne forud for deres kommende ekspeditioner i kulturprofilfagene. I fredagssamlingen har eleverne arbejdet med temaer omkring skolens værdier og særligt temaet fællesskab er blevet sat iscene i en stor workshop fredag. Se billederne på FB.

I tirsdags havde vi besøg af en stor gruppe tidligere elever fra hele landet. Anledningen var Operation Dagsværk. De mange elever gjorde bl.a. rent og deltog i en fokusgruppe omkring en revitaliering af Ranum Efterskoles profil. Det var en kanon hyggelig dag og det er rigtigt godt for de nuværende elever at opleve tidligere elever vende tilbage og mærke deres store begejstring for efterskolelivet.

Billede: Gruppebillede fra Operations Dagsværk 2013

Socialt er eleverne er rykket tættere sammen i det efterårsvåde vejr og der har været meget hygge på værelserne og i fællesstuerne. Vi er i den periode af året, hvor maskerne falder og de stærke relationer og venskaber udvikles. Det er for nogen en prøvelse og samtidig er det meget lærerigt og giver sociale kompetencer for resten af livet. Vi bruger mørketiden til at skabe et tæt fællesskab i husene, og kontaktgrupperne skal sammen med deres kærlighedsgrupper lave en del fælles i de kommende uger. Det er snart julehyggetid, og eleverne kan godt begynde at samle sammen til juleudsmykningskonkurrencen, som startes officielt lørdag- søndag den 23-24.november.

I den kommende uge er der brobygning for 10. årgang og projektuge for 9. årgang. Alle elever er således i gang med et alternativt skema og mange er ude af huset i dagtimerne. Vi har hovedsageligt brobygning i Års og Ålborg og selvom det for flertallet slet ikke er på de skoler, hvor de vil gå efter deres efterskoleår, så giver det en smagsprøve på andre skoleformer og uddannelser. Festsalen er i gennem ugen udlånt til Ranum Folkeskole, som opfører deres årlige skuespil torsdag aften.

Onsdag i stilletimen har vi dog besøg af en gæstelærer i kunsten at formidle den personlige rejsefortælling i billeder, film, artikel eller foredrag. Oplægget kickstarter processen med at forberede den personlige fortælling, der reflekterer oplevelsen af en fremmed kultur og inspirerer andre til at turde søge deres egne eventyr og danne deres egne fortællinger. En del elever vil efter deres kulturprofilfagsrejser til bl.a. Nepal, Peru, Ghana, Cambodja, Nicaragua og Kina, tage ud på skoler, i foreninger og arbejdspladser for at fortælle om deres oplevelser. De fleste oplæg holdes torsdag-fredag i uge 7 og 8 elller 9. Interesserede skoler, foreninger og virksomheder kan booke et foredrag ved at henvende sig til skolen.

I denne weekend er der kreative dage,og de godt 90 weekendelever arbejder intenst på forskellige kreative projekter, som så kan opleves på FB og på skolen i den kommende uge.

I vintermørket er det ikke mange der hr brug for deres cykel og derfor er det helt OK at tage den med hjem indtil april måned.
Til gengæld vil det være super om alle vil huske indesko, samt varmt tøj, jakke og gode sko, så vi kan tage nogle gode trave ture!

Kommunal- og regionsvalget sætter også sin dagsorden på samlingerne på skolen og fredag havde vi besøg af bl.a. en tidligere elev Peter Christensen, som stiller op til Region Nordjylland, ligesom medlem af folketinget Pernille Vigsø fremlagde hendes politik forud for hendes kandidatur til borgmesterposten i Vesthimmerlands kommune. Vi følger naturligvis den politiske udvikling frem til valget!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend
Olav Storm Johannsen
sfortander