Forældredag, Åbent hus og nye profilfag

Kære læser!
Tak til alle som kiggede forbi Ranum Efterskole i weekenden til forældre- og søskendedag lørdag og til Åbent Hus søndag. Vi slog igen rekorden for antal gæster på en weekend. Eleverne fik rigtig meget ros for deres indsats og rundvisninger, så samlet set har det været en energifyldt weekend, som dog også kostede mange kræfter fra alle. Tilslutningen til de kommende skoleår går rigtigt godt og det er nu også muligt at gøre det elektronisk på hjemmesiden.

Eleverne har i denne uge forberedt sig på den første store profilfagsrejse. Dramaholdet er draget afsted til workshops og musicals i London. Sejlerne og Dyk og pløk drager afsted til henholdsvis Kroatien og Norge lørdag morgen tidlig. Adventure sætter kursen på de svenske skove og søer lørdag formiddag, mens Guide og event flvyer til Italien søndag, hvor også holdene Musik, medie, Dans, Visuelt design og Street performance indtager Berlins kreative miljøer. Ridning skal igen udfordre de østriske alper og sidst på eftermiddagen flyver godt 70 dykkere til Tyrkiet. Water Performance rejser til Tyrkiet og Gastronomi sætter kursen mod København for at opleve en gastronomisk verden og selv arrangere en restaurant i Mellemfolkeligt Samvirkes lokaler for små 100 gæster. Der venter eleverne mange spændende oplevelser og først og fremmest får de en flot finale på de mange forberedelser, samt en unik erfaring med at rejse i en interessegruppe, møde andre unge og komme tæt på deres lærere undervejs.

Følg eleverne på rejserne her på siden eller på FB. Du kan følge de enkelte rejser ved f.eks. at søge sejlads ranum efterskole på FB og like.

Valget til 2. periodes profilfag er afsluttet og følgende kulturprofilfag er blevet oprettet:

USA 1 – Miami –
USA 2 – Californien Highschool ophold
Performance – Marokko
Europa tour
Vintersport + Malaiske gæsteelever
Japan unge & kultur
Kina – Beijing Kulturrejse
Sydkorea – mellem grænser
Nicaragua bæredygtighed & kultur
Cambodja Kultur og dykning
Peru – i Inkaernes fodspor
Nepal 1 Venskabsskoler
Nepal 2 Kulturtrek
Nepal 3 Himalaya trekking

Kulturprofilfagene Cambodja, Peru, Marokko, Sydkorea er alle helt nye kulturprofilfag, som nu formes  af lærere og elever i fællesskab. Indholdet i fagene er centreret omkring temaet Globalisering og Verdensborgerskab. Og eleverne vil møde mange spændingsfyldte temaer indenfor religion, historie, kulturelle traditioner og hverdagsliv i mødet med andre kulturer og unge. Flere hold har også et fælles interesse tema, som f.eks. Marokko Performance, som bringer den vestlige gymnastik og performancekultur sammen med den afrikanske kultur. De nye kulturprofilfag starter op i uge 44 og der venter både elever og lærere et fantastisk spændende fælles forløb, som kulminerer med ekspeditionerne i uge 3-4.

Familie- og søskendedagen blev en rigtig hyggelig dag med god tid til både kontaklærersamtaler, oplæg om kulturprofilfagene i 2. periode, samt masser af aktivitet. Forældre og søskende var også med en stor samling i Multihallen, hvor alle dansede og sang sammen.

Ny wakeboardbane i Rønbjerg! Om eftermiddagen indviede elever og lærere fra Water Performance den nye Wakeboardbane i Rønbjerg ved Dayz Ferie Resort. Anlægget er bygget på opfordring fra Ranum Efterskole og er Water Performances nye hjemmebane.

Efterskolernes dag blev et hit! Søndag stod elever og lærere, samt rigtig mange tidligere elever klar til at tage i mod interesserede gæster til Efterskolernes dag.
Den nye bouldervæg blev indviet om eftermiddagen og samtidig indviede vi det renoverede Kampsports lokale. Det nye aktivitetsrum har fået navnet “Svederen” – dels efter de mange svedere der er givet igennem årene i den gamle gymnastiksal og naturligvis efter de mange udfordringer der nu er kommet i rummet, som helt sikkert vil give sved på mere end panden. Snoren blev klippet over af den elev, som kom med ideen til bouldervæggen i foråret, og som nu kan træne hver dag på en flot væg. Bouldervæggen er designet og bygget af firmaet Abekatten i Aalborg.

Ranum Efterskole College – blev også præsenteret på Efterskolernes dag. Rigtig mange valgte at bruge ½ time på at høre om det nye tilbud om at tage en international gymnasial uddannelse på Ranum Efterskole. Mange efterskoler har startet linjer med 1-5 Cambridgefag, men ingen kan tilbyde at vælge fra 12 forskellige fag, og fra 2014 kan man endvidere vælge et AS- og A level forløb under sit efterskoleophold, som gør det ud for 2. og 3. G. Og som giver adgang til universiteter i hele verden.

Besøg fra Thailand. De 15 thailandske gæsteelever, som skal opleve Ranum Efterskole er i dag ankommet og indkvarteret på deres værelser, sammen med de danske elever. Forude venter 1 måned med studierejse til København, besøg ved dansk elev i efterårsferien og almindelig dansk efterskoleliv i 14 dage.

I uge 42 er der efterårsferie og mange elever lander først i weekenden op til ferien. Skolens kontor er åbent alle hverdage 9-15 og vi viser gerne rundt – også i ferien. Søndag den 20. oktober kl. 14 er der også rundvisning og oplæg om skolens værdigrundlag og mange faglige og aktivitetstilbud. Tilmelding på hjemmesiden.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm
forstander

Vi deltog i Nordjyske Mesterskaber med et drenge og et pigehold, og de klarede sig flot. Talent, vilje og kammeratskab ophævede idrætsefterskolernes træningsfordel…