God skoleuge og venneweekend rekord

Kære læser!
Venneweekenden er i fuld gang og ser ud til igen at blive en stor succes med ny rekord på 344 unge på skolen. Vi er overvældede over alle de positive og glade venner, som går 100% ind i efterskolelivet. Weekenden er bl.a. arrangeret af vores ungguider, tidligere elever, og sammen med lærerweekendteamet står de for et program med masser af kreative aktiviteter, sport og hygge. I går, Fredag den 13., arrangerede de Spøgelsesløb for alle, hvor de bl.a. sørgede for gys i søen, og maskerede overfald, Venner og elever varmede naturligvis op med filmen… Fredag den 13.
Ungguiderne er på kursus i at arrangere og gennemføre aktiviteter og de er virkelig kommet på prøve!
Dykkerne har også bassinprøver i denne weekend og er derfor i svømmehallen det meste af tiden.

Ugen har budt mest på boglige timer og profilfag. Der har været gang i rigtig mange afleveringer og eleverne er generelt rigtigt godt med, selvom der også er meget at lave.
Vi har ikke haft særlige arrangementer, men god tid til at sætte fokus på valget til 2. periodes profilfag.

I fællessamlingerne har elever og lærere fremlagt de forslag de har til 2. periodes kulturprofilfag. Der er igen rigtig mange spændende og nye forslag til kulturprofilfag og ekspeditionsmål. Bl.a. arbejder flere elever og lærere sammen om nye kulturfag til bl.a. Sydkorea, Cambodia, Peru, New Zealand, samt Marokko og Europa.
Eleverne har meget at tage stilling til, de har meget at dele med hinanden og der er blevet taget stort ejerskab og ansvar i løbet af ugen for at kvalificeret beslutningsprocessen. Helt i tråd med tanken bag vores profilfag, så er fokus flyttet fra økonomi til indhold og til et fokus på det faglige indhold i kulturprofilfaget under, op til og efter kulturprofilfags-ekspeditionen.
Vi har holdt 2 prøvevalg og de viste at flere elever er gået fra de klassiske kulturfag Nepal og USA til de nye mål.
Der skal fortsat være god tilslutning til Sydkorea og NZ, samt ikke mindst De forenede Emirater og Norden, hvis de skal blive oprettet. Egenbetalingen på de forskellige kulturfag og rejser er under udregning, og det endelige valgprogram kan først offentliggøres på onsdag. Forældre og elever kan høre mere om de nye kulturfag til Forældre- og søskendedagen den 28.9 og stemmer senest den 29.9 og får direkte information pr. mail om processen.

I den kommende uge får vi tirsdag besøg af Anders Kofoed-Pedersen fra TravelApe.dk Han er fast foredragsholder på RE, og han er super god til at sætte fællesskab, personlig udvikling og ikke mindst hvad livet er værd – selvværd. Se en introduktion ved at klikke på billedet af Anders på RE 2011.

Torsdag aften har vi høstfest, hvor eleverne bl.a. udfordres i klassiske cowboy-dicipliner som hestesko-kast, rodeoridning og måske western dans. Det anbefales at møde i landlig stil, en skjorte/ romantisk kjole og gerne et tørklæde eller hat.

Fredag middag holder vi et personaleseminar og som noget helt usædvanligt drager vi alle til Læsø, for at hygge os sammen og samtidig snakke elever og efteråret igennem. Samme formiddag har eleverne et foredrag med Nikoline, som er en ung iværksætter og blogger på sitet www.justnikoline.dk. De lærere og øvrige ansatte, som ikke kan tage med, står for at sende eleverne hjem på forlænget weekend, og vi glæder os til at se alle retur mandag efter kl. 18.00.

Pædagogisk har det været en god uge med enkelte udfordringer omkring rygning på E-cigaretter, hviket vi sidestiller med anden tobak. Vi oplever, at vi har en flok rigtig dejlige og positive unger, som går totalt op i RE livet og hinanden. Vi er optaget af at værne om dette fællesskab, og derfor har vi sat fokus på forskellige problemstillinger omkring bl.a. rygning og hash. Vi har bl.a. i 9. klasse haft besøg af en politimand og streetwalker, som i faget medborgerskab har sat oplyst om stoffer og konsekvensen af at bruge dem. Vi vil have en stoffri skole, og tester ved den mindste mistanke eller rygte, og derfor er det også utroligt vigtigt at elever og forældre er klar over at dette også gælder for misbrug i weekender og ferier.

Invitation til Forældre- og søskendedag den 28.9.13 og Åbent Hus den 29.9 kl. 13-17.
Vi er blandt andet med i en efterskoleavis for Himmerlandske Efterskoler.

Lørdag den 28.9 invier vi den nye Wakeboardbane ved Dayz Ferieresort i Rønbjerg. Alle interesserede er velkommen kl. 14.30 og elever, samt lærere vil vise hvad de kan, og du kanselv få mulighed for at prøve. Den nye bane er et resultatet af et samarbejde mellem Ranum Efterskole og ferieresortet og banen bliver vores hjemmebane for den hastigt voksende sport.
Se Waterperformance video

Søndag den 29.9 indvier vi den nye bouldervæg og parkouranlægget i det tidligere Kampsport. Salen er nu forandret til et aktivt opholdsrum, hvor mange vil hænge ud og prøve kræfter med sig selv og hinanden på den udfordrende væg. Ideen til væggen er kommet fra en af de nuværende elever og igen et bevis for at vi former skolen og aktiviteter i samspil med de unge.

Se den nye RE film fra sidste års elevhold på www.ranumefterskole.dk og glæd dig til at den nye profilavis udkommer på torsdag. Vi søger elever og tidligere elever, samt forældre som vil dele den ud på deres arbejdspladser, skoler eller til naboen. Hvis I vil hjælpe så skriv en mail til info@ranumefterskole.dk

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!
Olav Storm Johannsen
Forstander