Sidste Nyhedsbrev 2012-13

Kære læser!
Skoleåret 2012-13 er afsluttet. Vi havde en forrygende outro-uge, som udmærket beskriver skoleåret 2012-13. Fuld fart frem, fantastiske elever, fremragende humør, fantasifulde indslag i en festlig afslutning.

De sidste prøver blev afviklet tirsdag og derefter sydede kontoret af aktivitet for at få tastet alle karakterer ind og samlet alle udtalelser og beviser for eleverne til deres afgangsmappe. Mere end 3000 stykker papir er skrevet under og udleveret til eleverne. Og hvert et bevis er erhvervet med anerkendelse og respekt! Årets prøveperiode forløb over alt forventning og vi kan konstatere, at eleverne igen har klaret både at leve et efterskoleår fuldt ud og samtidig præstere til afgangsprøverne.

De sidste dage blev brugt på fællesskab og hygge, samt afslutning i kontaktgrupperne, på værelserne og ikke mindst med fælles udfordringer. Tirsdag havde vi arrangeret en prøvetræning med en gæstelærer i Amerikansk Fodbold, og der blev virkelig gået til den på grønsværen. Måske burde personalet have taget det som en advarsel, men det kom alligevel som et chok for mange, at eleverne onsdag eftermiddag vandt 7-5 over personalets fantastiske og unikke årlige fodboldhold. Se billeder her.

Torsdag gik turen til Livø, Limfjordens smukke perle. Blæsten gik let hen over fjorden og vi undgik de værste regnbyger. Eleverne nød den dejlige natur og kom øen rundt på et Livø-løb. Se billeder fra Livø her.

I løbet af fredagen fik alle rengjort deres værelser, og i løbet af eftermiddagen forberedte alle sig til den store Gallamiddag. Middagen bestod af en 3 retters menu og underholdning i form af sange og taler. Gæstelærer i kampsport Rene Nielsen overrakte årets fighter pokaler. Efter middagen samledes alle i Multihallen for at danse lancier. Og eleverne viste fremragende takter!

Det store Award-show i festsalen viste at lærerne, på trods af den tabte ære i fodboldkampen, kunne give eleverne baghjul i underholdningen, se en piratvideo med elendig lyd kvalitet her 😉 (den er desværre gået tabt)
Den sidste nat var der ikke mange der fik sovet, og natten igennem var der en fantastisk stemning i Kærhusets spisesal og omkring bålet i Sydhaven. Eleverne skrev mindebøger, snakkede årets oplevelser igennem og kneb en tåre – eller rigtig mange tårer til den lyse morgen.

Lørdag morgen, pakkede forældrene biler og kort efter samledes alle i Multikultursalen til den sidste afsluttende dimission.
Foruden taler med formaninger til eleverne om at holde minderne og fællesskabet tæt til hjertet, så blev der også givet en række anerkendelser til flere elever. Årets kammerat, valgt af elever og lærere, blev Frederik Hessellund Søgård, og han fik overrakt et diplom og en hædersbevisning fra Rotary i Løgstør. Årets højeste gennemsnit – det højest mulige, gik til Inge Marie Meisner Sørensen i 10. klasse og Katrine Schou Jensen i 9. klasse. Merle Carstensen fra Tyskland opnåede anerkendelsen for bedste udenlandske elevpræstation. Jonas Henriksen opnåede anerkendelse fra personalet for at have udviklet sig markant i sit ophold. Der var ikke et øje tørt, da vi sluttede af med RE Efterskolesangen og eleverne fik overrakt deres afgangsbeviser af viceforstander Ib Christensen og lærerne. Efter fotografering gik forældrene til frokost og de måtte sande at det tager laaang tid at sige farvel efter et helt efterskoleår og især til 285 venner. De sidste kørte først fra skolen ved 15 tiden, men det går alligevel ikke helt op for hverken personale eller elever, at det er uigenkaldeligt slut før efter ferien, når vi ikke skal mødes igen.

Den første uge af af sommerferien er ved at være gået. Godt 200 elever fra RE12-13 og en hel del fra RE10-11 fester sammen på Nibe festivalen, og som noget helt nyt har Ranum Efterskoles Venner i samarbejde med forældre fra årg. 12-13 sat et REV fællestelt op på campingområdet. Skolen har leveret en morgenmad VIP-pakke og forældrene er med til på skift at sikre at også denne afslutning på året bliver så tryg og god som mulig. Herfra skal der lyde et STORT TAK til alle jer der yder en frivillig indsats for, at de unge kan have en sikker festival.

Nu er skoleåret slut og vi forbereder os til det kommende. Det er stadig meget uvirkeligt, men om kun 4 uger mødes 300 unge og 20 gæsteelever til endnu et unikt og udfordrende efterskoleår. I sommerferien er skolen udlejet til et Europaen Summer Summit for frivillige i hele Europa og verden, som arbejder med kulturudveksling og unge. Vi forventer mere end 220 unge fra mere end 28 lande, så vi kan roligt konstatere at i 2013 kom verden for alvor til Ranum.

Hvis I savner spænding og inspiration kan I følge køkkenchef Lars Jeppesens kamp for at sejle Danmark Rundt i havkajak og vinde de hvid-røde bånd. Indtil videre er den kritiske passage over vadehavet vel overstået og med op til 50 km om dagen ser det ud til at den danske version af Tour de France vil lykkes.

Skolens kontor er lukket i ugerne 28-30. Vi tager telefonen og svarer mails i det omfang ferien tillader det 🙂

Med venlig hilsen og rigtig god sommer !

Olav Storm Johannsen
forstander