Nyhedsbrev 21.6.13

Kære læser!

Ranum Efterskole har sydet af prøveaktivitet i alle lokaler og vi er næsten ved vejs ende.
Højeste hold gennemsnit ligger pt. ved engelsk 10. klasse med 11,2 i mundtligt og 11 i skriftligt. Og det er dejligt at kunne høre at det går rigtigt godt for de fleste elever, og det er en af fordelene ved niveaudelt undervisning at konkurrencen er tæt på alle hold. Måske er sejren størst ved en god karakter på de laveste faglige niveauer og de fleste har rykket sig positivt!

Ind i mellem prøverne har der hver formiddag og eftermiddag været udbudt en række aktiviteter. Eleverne har bl.a. surfet, sejlet, stået på wakeboard, været på islænder ridetur, i zoologisk have og fisketur, samt spilet volley i en stor turnering. Om aftenen har eleverne skrevet mindebøger og nogle elever har lavet en stor årgangs-mindetavle med alle elevers navne på.
Fællesskabet er også blevet understreget af at mindetrøjen endelig blev færdig og den nye college jakke model er klart et hit!

Besøg af venskabsskoleelever: Flere af de elever, der var i Californien i januar har i denne uge besøg af deres amerikanske buddies og de har været med i mange aktiviteter, og sågar med til nogle prøver. De havde en rigtig fin tur til København i weekenden og i denne weekend er de fleste med deres danske værtselev hjemme på weekend. De amerikanske gæsteelever har skabt en meget positiv stemning på skolerne og det er super at kunne snakke engelsk 24/7 lige op til en mundtlig prøve! de skal desværre retur til LA på tirsdag.

Pædagogisk har vi haft en rigtig fin uge med masser af hygge og samvær. Eleverne har været gode til at vise hensyn til hinanden og vi har kun haft en rigtig uheldig episode, hvor en fødselsdag skulle fejres med alkohol og så fortsætter “festen” hjemme til skole-afslutning. Torsdag aften måtte Ib trække de elever der ikke på eget initiativ havde valgt en køkkentjans til side, men nu ligger der en fiks og færdig plan, så vi også i den sidste uge får dejlig mad.

I den forgangne weekend var undertegnede sammen med 4 tidligere elever på Bornholm til Folkemødet for at fortælle om Ranum Efterskoles internationale arbejde og fokus på verdensborgerskab. de 4 elever lavede en rigtig flot præsentation helt på egenhånd og fik meget positiv respons. Jeg deltog i et panel med filosoffen Peter Kemp, nydanskeren Ali Sufi, højskoleforstanderen Carsten Kolby Kristensen. Det blev en bred debat, som først og fremmest understregede et stærkt håb og konstruktivt billede af at de unge er super gode til verdensborgerskab, blot de får muligheden for at udfolde det frit! og en anden pointe var at verdensborgerskab også udspilles lokalt i mødet med forskellige samfundsgrupper f.eks. i etniske ghettoer. Vejret var super indtil aftenstid, hvor vores telt blæste totalt omkuld og regnen tvang os på den sidste færge retur til Ranum i løbet af natten.

I denne weekend er der godt 200 elever og lagt op til masser af hygge. Lørdag byder bl.a. på RE-factor og søndag er der naturligvis sct.hans bål i sydhaven. Eleverne laver hekse, taler og sørger for god aftensmad.

I den kommende uge afsluttes de mundtlige prøver tirsdag. I løbet af tirsdag øves lancier og om eftermiddagen er der lagt op til en amerikansk fodbold, samt vandkrig på plænen. Vejret afgør i høj grad de sidste dages aktiviteter, men et er sikkert uanset regn og blæst, så finder eleverne sammen og hygger igennem helt til lørdag morgen.

Sidste års frygtindgydende helte!

Der er flere højdepunkter i løbet af ugen:
Onsdag er der fodboldkamp mellem elever og lærere (lærerne har vundet 7 ud af 8 år). Om aftenen er der kontaktgruppe hjemmebesøg ved kontaktgruppelæreren eller fælles hyggetur. Torsdag er der hovedrengøring på alle værelser og områder, som afsluttes med en dejlig fælles tur, hvis man er færdig. Fredag holder vi stor gallafest til den lyse morgen. Lørdag ml. 9-11 ankommer forældrene til dimission, hvor eleverne overrækkes deres prøvebeviser, skoleudtalelser og så skal der krammes og knuses en sidste gang. Vi har haft et fantastisk efterskoleår med meget få knaster på vejen og vi glæder os bestemt ikke til at sige farvel.
De fleste elever mødes allerede tirsdag eller onsdag på Nibefestivalen, hvor Ranum Efterskoles Venner har et stort fælles telt midt i Ranum Efterskole Campen, kig forbi, hvis I er på den lille fede.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm Johannsen
Forstander

Vi delte mere end 100 Globus bolde ud på årsmødet for at skabe opmærksomhed omkring Verdensborgerskab og unge. Selvom de var populære, så kan de ikke konkurrere med gratis fadøl på folkemødet – desværre.

HUSK, at LIKE vores side, hvis du vil følge med i hverdagens mange historier på FB – klik på billedet.