Vellykket weekend, Point Black koncert, foredrag og krise

Kære læser!
Tusind tak til alle, der besøgte Ranum Efterskole i weekenden. Lørdag til Interview med Nye elever og søndag til Åbent Hus. På trods af at vinterkulden ikke vil give slip, så spirer der et hav af store forventninger i de kommende elever.
Nuværende elevhold var værter med en flot udstilling af deres kultur og profilfag i kantinen, samt et gastronomisk show i Kærhusets spisesal. Gæster og elever kunne smage myre og udover haj, og sværdfisk, så serverede eleverne små snacks til gæsterne ved indgangen. Myrene var ret syrede!

De nye elever fik prøvet skoletøj og blev interviewet om deres skolegang og forventninger til det kommende år. Søndag lavede Performance holdet to flotte forestillinger i kultursalen. Selvom holdet manglede en del elever, som var på dykkerkursus, så lavede de et show, der kunne tage pusten fra gæsterne.

I løbet af ugen har der overvejende været gang i de boglige timer. I fællessamlingen tirsdag blev der sat fokus på det medieaktuelle tema omkring organdonation og eleverne blev udfordret på deres holdning til dette gennem et oplæg og to Tv-spot. I medborgerskabstimen for 10. klasse fik vi besøg af en politibetjent og konsulent på misbrugsområdet. De satte fokus på problemstillinger omkring bl.a. hashmisbrug mv. Eleverne lyttede intenst og havde mange spørgsmål til emnet.

Søndag aften spillede elevbandet The Barks of the Woods en flot koncert i festsalen. De blæste næsten eleverne ud af salen og det var en rigtig festlig afslutning på en god weekend. Se flere billeder op FB – link. Mandag havde vi besøg af vores venskabsskole i Indien, Mr. Regi var gæst ved Indiensholdet, som arrangerede en flot middag for hele skolen i kantinen. Alle spiste med fingrene og igen fik vi en anderledes oplevelse i vores verdenskøkken.
Onsdag aften spillede bandet Point Black på Imaginationloftet og skabte en spændende koncertoplevelse.

Pædagogisk udvalg holdt møde tirsdag middag og konkluderede, at det gik rigtigt godt og at der var meget få udfordringer. Det ændrede sig desværre onsdag formiddag, hvor vi på baggrund af et rygte valgte at teste en gruppe drenge for hash. Desværre viste testene sig at være positive, og vi har derfor sendt eleverne hjem. Episoden er kommet som et chok for mange elever, og flere var kede af det og havde brug for at tale den igennem med hinanden og os voksne. Vi brugte derfor en del af torsdagen til at vende situationen. Og det er min oplevelse at både forældre og elever er afklarede med, at skolens regler skal overholdes, og vi ikke kan have påvirkede elever på skolen uanset om de har røget i weekenden eller på et andet tidspunkt. Det kan godt betegnes som en krise, når flere elever er sendt hjem, og det er en meget ubehagelig situation for alle. Det afspejler samtidig også en krise og et dilemma i vores samfund, fordi eleverne i medierne hører landets førende misbrugseksperter udtale sig positivt for en legalisering af hashen og Københavns overborgmester taler for et salg fra 7-Eleven butikker, samtidig med, at vi voksne på skolen skal forsvare skolens værdier i vores regler og rammer. På søndag er alle forældre, som har interesse, inviteret til et dialogmøde omkring situationen kl. 19.30.

Morgenmotion og croissant til alle! – se billeder her

I dag, fredag, har alle lærere holdt en udviklingsdag. Temaet var bl.a. misbrugsproblematikker blandt unge. Vi fik besøg af en konsulent, som reflekterede situationen og det var en god måde at bearbejde situationen. Efterfølgende har vi planlagt den sidste tid af skoleåret, og glæder os bl.a. til at invitere forældre og søskende til en familieweekend på Ranum Efterskole den 4.-5. maj. Invitation og tilmelding sendes ud til nuværende elevhold i den kommende uge.

I den kommende uge sker der også en hel del på Ranum Efterskole. Søndag har 115 forældre og søskende meldt sig til Nepalforedrag i festsalen ved eleverne. Onsdag får vi besøg af en drama efterskole og vores eget Performancehold giver opvisning for alle på skolen fredag. 35 elever skal torsdag til Aalborg for at se dramatiseringen af Jacob Ejersbos Afrika trilogi EKSIL, efter at de har læst bogen i dansk. Det bliver en helt normal Ranum Efterskole uge, og forhåbentlig kan vi alle se konstruktivt fremad igen.

Selvom foråret ikke rigtig vil vise sig, så er det ved at være tid til at finde cyklerne frem igen, og få dem med op på skolen. Vi vil rigtig gerne, at eleverne har en cykel i lovlig stand klar senest efter Påsken.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm Johannsen
forstander

Dykkerweekenden var både lang og hård, men også en vigtig prøve på udfordringerne i Rødehavet i uge 16.

NB. Det varslede lockout af lærerne på Ranum Efterskole betyder ikke at skolens elever i første omgang sendes hjem. Vi har udarbejdet en plan for opsyn og selvaktivering blandt eleverne under skolens ledelse. Nærmere information sendes direkte til skolens nuværende elevhold og forældre.