To ugers indsamling og en stor fest

På Ranum Efterskole besluttede vi igen at bakke op om Danmarks Indsamlingen i skoleåret 12/13. Pengene vi samlede ind skulle gå til udvikling af en bedre tilværelse i 11 afrikanske lande. Beklageligvis kom vi sent i gang med indsamlingen, men på trods af dette formåede vi at indsamle 13.247 kr. på to uger. Ud over dette leverede vi gratis arbejdskræft til Aalborg Kongres og Kultur Centers store loppemarked SOKO. Under SOKO arrangementet blev der indsamlet 20.000 kr.

Den 8/2 2013 løb DR’s Indsamlingensshowet over skærmen. Sammen med to andre Nordjyske efterskoler, var vi blevet inviteret til at deltage i den del af programmet, som skulle sendes fra Nordjylland. Mens vi ventede på at komme ind på den store scene, optrådte flere kunstnere på den lille scene hos efterskoleeleverne – heriblandt The Blue Van og Jonny Hefty. Dette gav eleverne en fed oplevelse, hvor de efterfølgende kunne få tage billeder med kunstnerne samt få deres autografer – ”Det var en intimkoncert-oplevelse som vi sent vi glemme” udtaler en af RE’s elever.

Næste år starter vi tidligere
13.247 kr. indsamlet på to uger, er et flot resultat, hvorfor vi på RE har fået endnu mere blod på tanden til næste skoleårs indsamling. Allerede på nuværende tidspunkt, har vi gjort os en del tanker omkring, hvordan vi kan komme med i kampen om at være den efterskole, som samler flest penge ind. Blandt andet planlægger vi at fremlægge projektet for de elever, som skal følge faget ”Personlig Udvikling”, med håbet om at få nedlagt en ”Danmarks Indsamlings-arbejdsgruppe” ved skoleårets start. Arbejdsgruppen skal være med til at udvikle indsamlingsarrangementer, skaffe sponsorater fra lokale virksomheder, lave indsamlingsfilm til YouTube og meget meget mere. Vi glæder os allerede til at påbegynde den nye indsamling.

Billeder er taget af elev Alberte Skov