Åben Hus succes – nu rejser vi !

Kære læser!
Efterskolernes aften blev en succes, hvor både elever og gæster fik en flot oplevelse af hovedbygningen, som var illumineret i forskellige farver lys. Uden for festsalen stod eleverne med grillen tændt og alverdens smagsprøver. Eleverne viste rundt og de besøgende hørte om den nye internationale klasse med 5 Cambridgefag, samt omskolens værdigrundlag ved forstander og lærere.

I tirsdags fik vi besøg af vores Malaysiske gæsteelever og de har virkelig indtaget skolen med godt humør og lyst til at lære den danske kultur at kende. Vi har også besøg af en repræsentant fra AFS Malaysia, som har været i Danmark for 30 år siden under ungdomsoprøret og hippietiden, som udvekslingsstudent. Hun taler flydende jysk og spejler i sine beskrivelser Danmark som i ´70erne. Det har givet anledning til nogle rigtig sjove overraskelser.

Det malaysiske besøg markerer endnu en gang at verden også kommer ind i Ranum og efterskolelivet her, og fra i aften drager Ranum Efterskole ud i verden i alle retninger. Følg os på hjemmesiden – via logoerne på forsiden, som linker direkte til rejsebeskrivelser og billeder mv.

Pædagogisk har vi i dag haft en rigtig kedelig oplevelse med nogle drenge som har været med i en episode med rygning af en form for cannabis. Vi har optrevlet historien i et samarbejde med eleverne og den dreng der har bragt stoffet er stoppet med øjeblikkelig virkning. De elever der på den ene eller anden måde har været i berøring med historien er og vil blive testet. Der er stor forskel på deres deltagelse og derfor har vi besluttet at de kan deltage på rejsen, såfremt testen er negativ. Vi oplever, at både elever, de implicerede forældre og lærergruppen er landet omkring denne episode. Udover denne meget trælse oplevelse, så har vi haft en fantastisk uge, og i dag en fantastisk samling med rejsehumør og forventninger, der bobler over hele skolen!

Ranum Efterskole deltager i Danmarks Indsamlingen. Se linket og doner 20,- kr. til Ulandshjælp i Afrika.

Ud over, at vi har rigtig mange projekter i gang omkring bl.a. ulandsarbejde, så har vi valgt at bakke op omkring Danmarks Indsamlingen og vi er blevet inviteret til at deltage i den store nordjyske indsamling i Aalborg Kultur og Kongrescenter den 8. februar. Det betyder, at forældrerådet har flyttet elevfesten til den 15.2  fredagen op til vinterferien.

I de kommende to uger er nyhedsbrevet afløst af rejsehistorier og vi glæder os meget til også at komme hjem og fortælle om vores mange lærerige og oplevelsesrige eventyr.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm Johannsen
forstander