Nyhedsbrev 1.12.12

Kære læser!

Så er den første sne faldet og vi har pyntet skolen op til julestemning! Vi har igennem hele ugen haft godt gang i de boglige timer og elever og lærere tuner sig ind op de forestående terminsprøver i uge 51.

December og juleriet markerer også afslutningen på årets hårdeste efterskolemåned, for som Henrik Nordbrandt skriver, så er der 16 måneder i et år: januar, februar…oktober..november, november, november, november og december. I weekenden gik starten til årets juleværelse og eleverne har taget udfordringen til sig, så der allerede på værelserne hygges totalt igennem. I festsalen hænger den store adventskrans, på taget af seminariehuset stråler hele egnens juletræ.

I profilfagene er de sidste forberedelser ifht. flybilletter, visum og vaccinationer ved at være endeligt på plads og – måske samtidig med at stikkene, gik det for alvor op for eleverne er der kun er ca. 1 måned til de sidste forberedelser inden vi alle drager ud på den anden profilfagsrejse.

Nicaragua holdet har i dag en event på Gabriels Torv i Aalborg, hvor de fortæller om deres projekt og Verdens Skove. De har gennem ugen arbejdet med at lave skilte og indsamlingskasser i sløjd. Så hvis I er i Aalborg, så kig forbi holdet på Gabriels plads, som er klar her fra kl. 10. – 15.00.

Pædagogisk har ugen været præget af, at der var elevfest fredag, igår. Det sydede af festhormoner og enkelte værelser forstyrrede med natterend natten til fredag. Det tager vi en snak med eleverne om mandag og når tilliden er brudt,så strammer vi op med flere nattespot. Ligesom vi har en særlig opmærksomhed omkring et rygte om at der skulle være et euforiserende stof på skolen. Heldigvis oplever vi et fantastisk stærkt elevhold, som også er indstillet overfor at tackle udfordringerne i åbenhed og stå sammen om bl.a. at holde skolen stoffri!

I den kommende uge er der Performanceuge, og i weekenden er der bliveweekend. Hele skolen er på kryds og tværs optaget af kreative opgaver og samarbejds-former, som dels udfordrer og styrker eleverne i deres projekt- og kreative evner, samt ryster elever og lærere grundigt sammen forud for profilfagsekspeditionerne i januar.

Performancestykket er også årets kreative højdepunkt. Tilslutningen til skuespilgruppen har været helt overvældende og derfor blev der mandag gennemført individuelle samtaler med alle interesserede, så rollerne kunne fordeles. De, der ikke fik en rolle i skuespilgruppen, som bærer den rammefortælling profilfagene indgår i, er med i profilfagenes eget del af den store performance forestilling.

Alle er velkomne til at se forestillingen, og vi håber, at forældre og familie til eleverne på de respektive profilfag kommer den dag, hvor der også er profilfagsorientering. Der vil være rigtig mange aktiviteter på hele skolen og mulighed for at møde både lærere og ungguider, som deltager på kulturprofilfagsrejserne.

Ranum Efterskole udstiller på julemarkedet i Ålborg. Norden har gennem ugen forberedt sig på at lave en aktivitetsudstilling, hvor de dels præsenterer deres kulturfag, livet på efterskolen og laver konkurrencer, samt sælger diverse hjemmelavede ting til fordel for kulturprofilfagenes aktiviteter i bl.a. Nepal, Indien, Ghana, Nicaragua, Miami mv. KOM OG BESØG OS – vi er på julemarkedet hver dag fra mandag til søndag fra kl. 14 – og til lukketid. Vi serverer forfriskninger og skaber efterskolejulehygge i byen!

Vi glæder os til en rigtig dejlig decembermåned og til at se så mange af jer som muligt på lørdag eller søndag til Performanceforestillingen.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm
forstander.