Valgaften, Troels Kløvedal og fællesskab

Kære læser!
Valget i USA blev fulgt tæt og eleverne deltog i en stor valgmiddag tirsdag aften. Prøvevalget viste en noget mere overbevisende valgsejr til Obama, end Amerikanerne selv tilkendegav. Vi har også fulgt valget i Kina, men det er altså mindre farverigt end det amerikanske.

Onsdag tog Troels Kløvedal os alle med på et fantastisk togt ud i frihedens blå univers. Han fortalte levende og med fantastiske billeder om sine mere end 40 års ekspeditioner med Nordkaperen rundt i hele verden. Om aftenen holdt vi en velgørenhedsaften med middag og foredrag med Troels Kløvedal for gæster, og det blev en rigtig fin aften.

I løbet af ugen har der udover de mange boglige timer været rigtigt godt gang i profilfagene. Nicaragua holdet var i Århus for at besøge organisationen Verdens Skove. Her var de med til at kickstarte en stor kampagne til bevarelse af regnskov gennem bæredygtigheds projekter.

Onsdag var også Operation Dagsværk og vi fik traditionen tro besøg af rigtig mange tidligere elever, som arbejde med reflektion over deres eget efterskoleår til glæde for andre unge. Deres indlæg kommer på hjemmesiden i næste uge.

I torsdagsfagene er det nye jagtkursus blevet en stor succes. Her deltager både elever og lærere, samt en enkelt hund i forløbet. De øvrige valgfag er bl.a. svømning, psykologi, performance, dans, Lego Mindstorm, musik, klatring m.fl.

I denne weekend er der søndag en stor gruppe elever der er med til at samle ind til Dansk Flygtninge Hjælp.

I den kommende uge er der brobygning for alle elever i 10. klasse. Og vi fylder godt i det nordjyske landskab, når eleverne hver morgen fordeles til mere end 14 forskellige adresser i Års, Støvring og Aalborg. Eleverne følger de videregående skolers program og er tilbage på Ranum Efterskole hver eftermiddag ca. kl. 15.30, hvor der så er samling.

Eleverne i 9. klasse har også en anderledes uge. De skal blandt andet på naturfags ekskursion til Elmuseet i Tange og onsdag drager alle af sted til Århus for at se Munk udstillingen på Aros.

Pædagogisk har vi haft en rigtig dejlig uge, selvom vi er i den absolut værste måned for efterskolenedtrykthed. Vi oplever en god stabilitet i elevflokken, og igen kan vi mærke at de glæder sig til både juletiden og de forestående ekspeditioner i januar. I slutningen af denne måned starter udsmykningskonkurrencen om det flotteste juleværelse. Det er derfor en god ide at tænke på pynt og hygge. På nær juletræer og 220 volt lyskæder, så kan fantasien få frit løb.

Vintertiden er også inde sko/ hjemmesko tid, og vi opfordrer kraftigt eleverne til at tage hjemmesko på så vi undgår salt og skidt over hele skolen. Derfor find et par sjove/gamle/grimme/pæne/praktiske osv. hjemmesko – og tag dem på…

Med venlig hilsen og rigtig god weekend.

Olav Storm
Forstander

Læs flere historier og se billeder på https://www.facebook.com/ranumefterskole