Kimberløb, kinesisk gæstelærer og nye kulturprofilfag

Kære læser!

Denne uge har budt på masser af faglig undervisning, profilfag og ikke mindst klubfag om aftenen. Vi har haft over 90 elever til Kimberløb i Års. Adventure har været på mountainbikeløb i Uhrehøje og i dag fredag strømmede det ind med mere end 160 venner, så vi samlet er over 300 unge i weekenden. Vi har haft en rigtig dejlig uge, med et højt energiniveau og spændende præsentationer af nye profilfag til 2. periode.

Fagligt er de forskellige niveauer nu i fuldt gear og flere elever har afleveringer til den kommende uge. Vi har valgt at lytte til et elevønske om at få mulighed for at arbejde længere på nettet om aftenen, og forlænger nettiden helt til sengetid. Vores nye kinesiske gæstelærer er vel ankommet og skal i gang med at undervise i kinesisk for begyndere de næste måneder.
I profilfagene Design, medie, musik og dans arbejdes der intenst med forberedelserne til de forestående profilfagsrejser til Berlin. Sejlads har sat besætningerne til togtet i Kroatien, og Adventure ser frem til at indtage en ny destination i de Østrigske Alper. International 10. klasse (RIC) har fokus på studieopholdet på Yale University College i Wales. Gastronomi skal udfordres i Europas nye gastronomiske metropol København.

I denne uge har vi i samlingerne arbejdet med at præsentere de kommende kulturprofilfag og ekspeditioner i 2. periode. Både elever og lærere har arbejdet med kendte og nye forslag.

De nye profilfag er bl.a. Nicaragua – Bæredygtighed, De Forenede Emirater, Japan, New Zealand, Kina, Nepal, Indien, Norden, Europæiske hovedstæder, Ghana og USA. Efter de første præsentationer, har vi i dag holdt prøvevalg og bortset fra Europæiske storbyer og De Forenede Emirater, går de øvrige ideer videre til næste prøvevalg på tirsdag. I den sidste valgrunde, som afvikles på fredag, vil der kun være mulighed for at sætte første prioritet. Valget sendes også til forældrene, som skal godkende det ved en svarmail. Denne procedure giver mulighed for at eleverne kan træffe et reflekteret valg og diskutere det med deres forældre. Det endelige valg skal være truffet inden den 17. september.

I den kommende uge vil der hver aften være yderligere præsentationer og debat omkring valget af profilfag til 2. periode. Så eleverne har mulighed for i samarbejde med lærerne at forme faget og sætte sig mål i faget.

I denne weekend er venneweekend. Programmet byder bl.a. på adventurerace, dans, sejlsport, gastronomi og om aftenen er der hygge og film, samt sport i hallen. Søndag er der Naturens dag og vi har budt indenfor til kajak og kano ved Vilsted Sø ml. kl. 10 og 12.

I ønskes en rigtig god weekend, med venlig hilsen

Olav Storm
forstander