Kulturmøder, gode gerninger og relaxed thursday

Det har overordnet set været en rolig uge på efterskolen. Mange elever har hygget sig på værelserne, og generelt har afslapning fyldt meget. Ikke mindst i går, hvor vi lod morgenhåret sidde og make-uppen stå, til chill-torsdag.

Og så sniger vinteren sig langsomt ind på os. Morgenerne er blevet koldere, dagene kortere og aftnerne mørkere. Det står virkelig i skarp kontrast til de milde efterårsdage, vi siger farvel til. Det kan måske virke lidt trist, men det er det ikke nødvendigvis. Når der bliver koldere, rykker vi sammen som fuglene på telefonpælenes ledninger. Fællesskabets betydning bliver klarere og klarere, i takt med at vejret bliver mørkere og mørkere.

Det har vi dyrket her i ugen. Og så har der også været plads til et par arrangementer. Dem kan du høre om her. God fornøjelse!

Relaxed thursday

Torsdagen bød på en afslappet stemning og dertil hørende påklædning. Chill-torsdag, eller kom-som-du-er-torsdag, var et hyggeligt tiltag, som lod elever og lærere på skolen dukke op i det tøj, man havde lyst til. Bare det var rart og afslappende. “Folk går bare og hygger sig, og har det helt vildt hyggeligt. Det er fedt at have lige det på, som man har lyst til. Hele mit værelse aftalte at droppe make-up og beholde nattøjet på. Det var rart bare at komme, som man ville og som man er,” fortæller Line fra 10. plus. Dagens afslappende tema og kom-som-du-er-mentalitet er til for at skubbe lidt til tanken om, at man altid skal være fin og fejlfri. Morgenhåret og pyjamasen kan i den grad være lige så smuk og rigtig at tage på.

Elever møder asylcenteret

15 millioner…

… blev der indsamlet på landsplan i søndags. Tusinder af danskere gik på gaden med en raslebøsse i hånden og samlede ind til Dansk Flygtningehjælp. Elever fra Ranum meldte sig klar på holdet af gode indsamlere, og det blev til 3.001 kroner og (bestemt ikke uvæsentlige) halvtreds ører. Det var det indsamlede kontantbeløb. Derudover blev der yderligere indsamlet lidt over 3.100 kr. i mobilepaydonationer i løgstørområdet, som efterskoleindsamlerne også bidrog til. Løgstørområdet hev hele 26.103 kr. i kassen. Dansk Flygtningehjælp lavede i anledningen en kort film om, hvad pengene bliver brugt til, som du kan se herunder.

Håndboldtur

Store smil og glade elever på tur til Aalborg – der var håndboldkamp mellem Aalborg og Skanderborg.

Søskendeweekend

I sidste weekend var der søskendeweekend. Familien blev inviteret en tur på efterskole, og der var altså mulighed for at få et indblik i, hvad ens søster eller bror laver her på Ranum.

… Ja, og så var der en fin lille look-a-like konkurrence. Kan du mon gætte, hvem der vandt?

Forslag til P3 fag

På Ranum Efterskole College arbejder elever og lærere sammen om at skabe og udvikle profilfag. Lige nu er der altså mulighed for at komme med gode ideer og prøve dem af. Hvem ved, måske bliver de til virkelighed? Du kan blive meget klogere på Profilfag og hele valgprocessen ved at trykke på billedet herunder.

Inden I går til anden og sovsen

Det er nok de fleste bekendt, at det er Mortens Aften. Det er lige med and og hjemlig hygge for de fleste, men det betyder også, at juletiden nærmer sig. I julen har vi en udsmykningskonkurrence, som eleverne allerede nu kan forberede sig på. Det bedst udsmykkede værelse vinder en fin præmie. Der er nogle få regler, og de er som følger:

• Kun kunstige juletræer (gran fælder så frygteligt)
  • Max 3 lys pr. dekoration
  • Brug helst kunstige lys
  • Og placer dem på en brandfast flade, hvis de er levende

Den kommende uge

I denne weekend er der danseweekend, og derfor er der en del danseglade elever, der bliver på skolen. Den kommende uge bringer derudover et arrangement, vi har set frem til længe. Vi kalder det “Hjemme Hos”. Kontaktgrupperne får lov at komme på besøg hos deres kontaktgruppelærere. Det er vi sikre på, bliver hyggeligt. Noget andet, der bliver mindst lige så hyggeligt er jullehyggeweekenden, som holdes d. 18. og 19. november.

Vi ønsker alle en rigtig god weekend.

Hilsen alle os på