Brobygning og en tur tilbage i historien

I denne uge har 10.klasserne været på brobygning rundt omkring på de forskellige ungdoms- og erhvervsuddannelser og så sluttede de ugen af i bedste stil med fokus på FN’s verdens mål. Imens vores 10. klasser var travlt beskæftigede, har vores 9.klasser og internationale elever været på et par udflugter; først til Jelling og dernæst til Aarhus.

Fra verdensmål til hverdagsmål
For 10. klasserne havde de første fire dage fokus på, hvor næste skoleår skal tage dets begyndelse; skal det være det almene gymnasie, handelsgymnasiet, SOSU-uddannelsen eller noget helt fjerde? Der er mange muligheder og derfor har det også været vigtigt at vise eleverne deres muligheder, så de kan tage det bedste valg for dem og deres fremtid. Efter fire dage ude af huset, kom eleverne tilbage til en fredag, hvor FN’s verdensmål var i fokus. Vi har haft besøg af I Love Global Goals, som gjorde os klogere på de forskellige verdensmål. For eleverne her på Ranum er det klimindsats, livet i havet, forebyggelse af sult, ligestilling mellem kønnene og afskaffelse af fattigdom, som er de vigtigste verdensmål. Derfor var det også de fem mål, som var i fokus, da eleverne skulle rundt og give deres besyv på bæredygtighedsdebatten. Der kom rigtig mange gode ideer til hvordan problematikkerne kan ændres og forhåbentlig kan nogle af de mange ideer blive en del af hverdagen her på Ranum.

Helt tæt på dansk historie
Med AFS-eleverne i front kom de internationale elever helt tæt på den danske historie i år 965 for at være helt præcis. Med vejrguderne på deres side blev eleverne bekendte med Kong Harald Blåtand og Jellingestenen, som blev hejst til ære for hans forældre Gorm den Gamle og Dronning Thyra.

Fagdag i Dansk: AROS og Den Gamle By
Torsdag var det moderne gennembrud og romantikken i centrum, da 9.klasserne i selskab med de internationale elever var i Aarhus. Først var det AROS og den danske kunsthistorie, som blev udforsket, efterfulgt af en gåtur gennem de hyggelige, men kolde gader i Den Gamle By.

En velfortjent forlænget weekend er i vente for eleverne denne fredag. Vi holder nemlig weekend indtil mandag aften, hvor vi slår dørene op for vores årlige performanceuge.

I næste uge er der performanceuge, hvor vi gør klar til weekendens performancedag, som er lørdag. Eleverne skal introducere deres forældre for deres kulturfag og så er der også et teaterstykke i vente. Det er dog ikke det eneste vi skal gøre klar inden på lørdag. Landet ligger jo også sådan at det er d. 1 december, hvilket betyder at vores julemarkedet står for døren og derfor skal vi have de sidste ting på plads inden vi åbner dørene for Danmarks måske hyggeligste julemarked.

Kultur- og Performance dag & julemarked
Husk at I stadig kan nå at melde jer til kultur- og performancedagen indtil på onsdag i næste uge. Tilmeldingen foregår på Skoleplan, hvor I også kan finde programmet for dagen. Vores julemarked har åbent fra kl. 11.00-16.00 for ALLE, som har lyst til at sparket julen i gang på bedste manér.

Rigtig god weekend fra alle os på