Kufferten fuld af nye oplevelser

Så er det snart tid til en uges efterårsferie og for vores vedkommende her på Ranum ser vi frem til at få ladet batterierne op efter en uge på farten. Vores elever har været afsted på deres første profilfagsrejser og hvilke oplevelser de har haft! Alle rejserne har været unikke og haft fokus på elevernes egne interesser. Fællesskab, hygge og fantastiske oplevelser har dog været en fællesnævner for alle rejser. Højdepunkter var der mange af i ugens løb og vi har på bedst mulige vis prøvet at udvælge de bedste fra hvert profilfag.

Tæt på den svenske natur
Både adventure og ridning tog på rejse til vores naboer mod nord. Adventure startede deres profilfagsrejse ud med en tur i kano, mens der senere på rejsen også blev tid til at få farten op på mountainbike. Ridning fik også en masse tid til at opleve den svenske natur på hesteryg og med mad helt nede i græshøjde, men der var også tid til at opleve Skåne til fods i selskab med adventure.

På dyk i havets blå
Ligesom de forhenværende år har dykning også været et populært profilfag i denne periode. Derfor fik den ene halvdel lov at tage til Malta, mens den anden halvdel prøvede lykken med en tur til Egypten. På Malta tog vores dykkere bl.a. på opdagelse i et skibsvrag, der var dog også tid til at tage på opdagelse over havets overflade. Udover en masse dyk i dagtimerne i selskab med havskildpaddder, blev det også til natdyk i Egypten.

Træning i Tyskland
I år rejste fit for fight og yoga sammen afsted på profilfagsrejse til Tyskland. Om morgenen var det yoga der var i fokus inden fit for fight gik i gang med dagens hårde træningsprogram. Det blev bl.a. til boksning, selvforsvar og bueskydning. Mens fit for fight havde travlt i træningslokalet, satte yogaholdet bl.a. fokus på balance og blev introduceret for nye spændende yogaøvelser.

I England går det godt
I dette første kapitel af efterskoleåret var England en vældig populær destination for profilfagene. Både cheerleading, dans, drama, medie, musik og visuelt design havde taget tur over til vores naboer på den anden side af Nordsøen. Vores dansere havde arrangeret et besøg til Base Dance Studiet i London, som gav mulighed for en masse herlig dans, men der var selvfølgelig også tid til at tage rundt  i Londons gader efter endt dansetræning. Danserne blev bl.a. undervist af en af Michael Jacksons dansere – det syntes vi alligevel er ret imponerende. Mens danserne havde travlt med at bevæge sig i takt til musikken var vores musikere taget ud i Liverpools gader med smuk musik og senere gik turen til Wales, hvor smuk natur blev oplevet sammen med visuelt design og medieholdet.

Cheerleading var også i Liverpool, hvor de trænede på The Airborn Acadamy og her var der mulighed for at få rigtig ømme muskler. Ugen blev brugt på at blive endnu bedre til cheerleading, men desværre var der også et enkelt uheld i begyndelsen, som betød at en af eleverne måtte sidde på sidelinjen det meste af turen med en brækket arm. På trods af uheldet ser det dog ud til at alle havde en helt fantastisk tur.

Verdensarvslisten i Tyrkiet
UNESCO-holdet var rejst til Tyrkiet for at opleve nogle af de mange steder, som er kommet på UNESCOs verdensarvsliste. Eleverne kom f.eks. forbi Ephesus og Sirince da de var på besøg på vores venskabsskole i Izmir.

I Danmark gik det også godt
Det var ikke alle, som valgte at tage på profilfagsrejse i udlandet. Gastronomi hoppede på toget til København, hvor en masse gastronomiske oplevelser var dem i vente. En af turens helt store oplevelser var besøget på Geranium, som er intet mindre end en gourmetrestaurant i hjertet af København. Køkkenchefen er ingen ringere end Rasmus Kofoed, som har fundet Bocuse d’Or i 2011 og så er det jo også restauranten der, som den eneste, har modtaget tre stjerner af Michelin guiden.

I Ranum var vores e-sport hold blevet tilbage for at gå all-in på en uge med e-sport i fokus. Der blev dog ikke kigget ind i en computerskærm hele ugen. Eleverne fik nemlig besøg af Fjallefar, som er en kendt streamer. Han kom forbi for at tale lidt mere om det at være streamer, både det positive og mindre positive. Der var desuden undervisning i taktik, holdkommunikation og ordentlige sengetider. Det hele sluttes af til et kæmpe LAN-party, NPF med 5000 deltagere. Her skal eSport-holdet spille med i de forskellige turneringer.

Med bus til Spanien
Tålmodighed er et af de ord, som vi må tilskrive vores elever på water performance. I intet mindre end 32 timer sad de i bus, først den ene vej til Somo, i Spanien, og så lige den anden vej retur til Ranum. Men tålmodigheden resulterede også i nogle fantastiske oplevelser i smukke omgivelser.

Sejlads i Kroatisk farvand
I Kroatien var alle vores sejlere samlet til en rigtig hyggelig uge med sejlads, hygge og dejlige oplevelser i fokus.

På Malta med guide og event
Eleverne på guide og event havde travlt med at opleve Valetta, Mdina og så var de også en tur i Escaperoom. Det rigtigt gode vejr gav også mulighed for, at eleverne kunne få sig en dukkert og en tur ned af vandrutsjebanen.

Tid til en konkurrence
I forbindelse med profilfagsrejserne har vi stablet en lille konkurrence på benene for eleverne. Vi vil i den nærmeste fremtid kåre vinderen af det bedste billede, den bedste video og den bedste artikel fra ugens profilfagsrejser. Derudover sætter vi også et Go Pro Kamera på højkant til det billede, video eller artikel, som bare lige har det ekstra. Det er spændende og vi glæder os til at se billeder, videoer og læse artikler om de forskellige rejser. Lad konkurrencen begynde!

Vi vil slutte ugens nyhedsbrev af med at ønske alle en rigtigt god efterårsferie og så skal der selvfølgelig også lyde et stort VELKOMMEN HJEM til alle vores elever og lærer.

Hilsen alle os på